Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto - bensinpumpe

Startet av fggade, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Elmo

#15
Har du testet webasto'n nå etter at du har "lekt" med slanger og pumpe ??
Jeg har kanskje vært litt upresis mht tikke/dunke lyden fra pumpa ved normalt drift. Det jeg har glemt å si er at det tar litt tid før den begynner. Husker ikke eksakt men kanskje opptil ett halvt minutt, så begynner langsomt og så litt raskere etter hvert.

Før du går videre tror jeg du skal restarte den og se om all feilsøkingen har fikset problemet ;)
Har du forresten sjekket at pumpa spytter helt fremme ved webasto'n, eller bare bak under bilen ??

Men neste da er nok å få sett på styrekortet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elekTrond

Sitat fra: Elmo på tirsdag 07. november 2017, klokken 18:21
Før du går videre tror jeg du skal restarte den og se om all feilsøkingen har fikset problemet ;)
Har du forresten sjekket at pumpa skytter telt fremme ved webasto'n, eller bare bak under bilen ??
"skytter telt"? :P Forøvrig og foruten opp/ned/utskutte telt, har jeg ingen innskytelser utover det Elmo sa. Kan hende vi alle har hengt oss opp i ei bensinpumpe som kanskje ikke har hengt seg alikevel, og i stedet overser det åpenbare? "I dag tar vi det verste først", som presten sa ...

Sitat fra: elbilWiki.no link=http://elbilwiki.no/index.php/PSA:Webasto
[...] Noen ganger vil oppstart av varmeapperatet bli mislykket grunnet tett dyse, luft eller andre urenheter i bensinslangen. Etter 3 slike mislykkede startforsøk vil Webastoen låse seg, og må resettes. [...]
Kilde: elbilwiki.no/index.php/PSA:Webasto
'13 Mjau

Elmo

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:43
"skytter telt"? :P

Sleivet litt med bokstavene der i farten :-[  Skulle være "spytter helt" ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fggade

Har testet litt fram og tilbake med min og ELMO sin bensinpumpe uten hell. Også når pumpene er koblet til elektrisk, men med bensinslangene koblet fra, gir de ingen aktivitet i form av spytting eller tikking. Med ekstern spenningskilde lager begge klar spyttelyd (og restbensin spyttes ut, rett ved der gnistene står fra de løse kablene jeg kobler til). Noe galt med elektronikken, eller kanskje en feilmelding fra brennkammer som blokkerer?
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

timescape

Sitat fra: fggade på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 21:30
Kontakten til bensinpumpa har ca 10volt mens webasto går, så intet galt med kablene. Når jeg kobler 12 volt (ekstern spenningskilde) til bensinpumpa, rykker den litt til (ref "Bensinpumpa styres med pulserende 12v" elbilwiki.no). Det skal vel tikke eller vibrere fra denne bensinpumpa under bruk? Bør den byttes?


Hej,
Er du sikker på dine ledninger til pumpen er OK ?
10V lyder ikke rigtigt :)

:)

Ridler

Hei

Har akkurat det problemet du beskriver. Fant du en løsning?
Har sjekket som deg.
Bensinpumpe med eksternt batteri, fikk da pumpet bensin helt frem til inntaket til webasto.
Lyser rødt lys konstant i kupé, ingen tikkelyd på pumpe, ingen varme..
:-[

fggade

Nei, har dessverre ikke kommet noe lenger med dette. Men antar at det er styringa i webastoen som hindrer at det pumpes bensin fram, og at feilen ligger i brennkammeret (enten reell feil eller noe med sensorikken). Tror neste steg blir å skru opp brennkammeret og inspisere.
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

Helge

Sitat fra: fggade på tirsdag 02. januar 2018, klokken 00:10
.....Men antar at det er styringa i webastoen som hindrer at det pumpes bensin fram, og at feilen ligger i brennkammeret (enten reell feil eller noe med sensorikken). Tror neste steg blir å skru opp brennkammeret og inspisere.

Ikke sikkert det har noe med brenn-kammeret å gjøre i det hele tatt. Jeg har sett flere rapporter på nettet og her på dette forumet også (for noen år siden) på at det har oppstått feil på selve styrekortet i Webasto'er. Men om den vanligste feilen på styrekortet er feil med styringen av bensinpumpen eller om andre feil på kortet er vanligere vet jeg ikke.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Nytt styrekort kan kjøpes på eBay for rundt 1200kr (++).
Men kanskje en av disse diagnostic webasto software til noe mindre kan gi svar på hva som er feil så man slipper å prøve og feile ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA