Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto - bensinpumpe

Startet av fggade, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

fggade

Hei. Webastoen på min saxo 98 gir ikke varme, men både sirkulasjonspumpa og selve webastoen har aktivitet når den skrus på, så jeg feilsøkte litt på drivstofftilførselen. Ikke noe slagg eller møkk på filteret i bensintanken, men allikevel ingen bensin som pipler ut foran når jeg aktiverer webastoen med bensinslangen koblet fra foran. Sjekket bensinpumpa, og den gir ingen lyd eller vibrasjon under aktivitet. Kontakten til bensinpumpa har ca 10volt mens webasto går, så intet galt med kablene. Når jeg kobler 12 volt (ekstern spenningskilde) til bensinpumpa, rykker den litt til (ref "Bensinpumpa styres med pulserende 12v" elbilwiki.no). Det skal vel tikke eller vibrere fra denne bensinpumpa under bruk? Bør den byttes?

Dessuten, litt usikker på min webasto-type. Antok først det var type S, men på denne står det BW50, og årstall 2003-2004-2005. Kan noen dette? Se vedlagt bilde.
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

elekTrond

Nå svarer jeg på noe jeg ikke kan, men "pulserende 12V" vil si at takten på (blod/bensin)pumpa styres med pulsbreddemodulering (PWM). Så da du satte konstant spenning på den, tilsvarer det 100% duty cycle. Hvis du stikker ledningen bortpå den én gang i sekundet (1 hertz), oppnår du 50%.

Det at pumpa rykker til, kan være at den har satt seg eller kilt seg fast pga. alder, rust, smuss eller kanskje ankeret har sklidd ned og borti noe etc. Prøv å kakk litt på den med "hammer og spett" eller dertil egnet redskap, slik du ville gjort med innslaget på starteren på en av de tøsete fransøsene dine.
'13 Mjau

elektrolux

Pumpen gir et slag for hver gang den tilføres spenning.

Prøv å "knistre" strømmen til den og se om den pumper. Den vil ikke pumpe med konstant 12V
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Hvis den rykker som du sier så tror jeg den er OK. elekTrond har rett i at å gi pumpa spenning med 1-2 sekunders mellomrom er måten å se om den funker. Den skal "spytte" bensin.
Hvis det allikvel ikke kommer bensin så kan problemet være "dritt" i slangen frem til pumpa.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fggade

Jeg fikk den til å starte ved å pulsere 12v likestrøm på den. Uansett kom det ikke noe bensin ut av slangen foran... Det jeg reagerer på, er at jeg ikke kjenner at den starter og stopper, eller hører noe, når webastoen står og går, og venter på drivstoff, mens pumpa får spenning. At denne spenninga måles til 10v med multimeter(likespenning) og ikke 12,6 som batteriet, tyder vel på at pulsmoduleringa fungerer (?)

Kommer denne pulsspenningen fra elektronikken i webastoen?
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

elektrolux

Puls spenningen kommer fra Webastoen, og ved start skal du høre tydelige tik tik tik mens den pumper drivstoff.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

timescape

Løber benzinen ud hvis du tage slangen af den side af pumpen hvor tanken sidder ?
(fynd tanken helt med benzin først).

Tænker der nok sidder et filter i tanken også... :)

Br.

fggade

Dagens feilsøking: Bensinpumpa gir ingen tik-tik-lyd når webasto starter opp eller går, selv om jeg veit den får spenning fra webastoen (selv om jeg ikke har noe oscilloskop til å måle pulsene med) . Det kommer heller ingen bensin ut av pumpa når jeg river av bensinslangen videre. Bensinfilteret i drivstofftanken så helt rent ut, så jeg bare antar at det er i orden. Tør jeg konkludere med at jeg bør prøve med en annen bensinpumpe?
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

Elmo

Hvis jeg husker rett så er filteret et stykke oppe på slangen? men det tetter seg vel på den aller første biten nede i tanken vil jeg tro ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fggade

Mente det filteret som er, er den "kurven" som sitter rundt inntaket i bensintanken, ved siden av flottøren. Jeg kan prøve å blåse igjennom slanger og nipler fram til bensinpumpa neste gang jeg ligger under bilen... Ellers hadde det vært veldig interessant å prøve med en annen bensinpumpe, og se om det gjorde noe forskjell ;)
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

Elmo

Jeg tror slangen kan bli tett selvom du ikke ser noe i "kurven".  Jeg har bensinpumpe.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elekTrond

Blås i revers, slik at evt. skit og smuss løsner fra filteret. Få noen til å se/lytte ved bensintanken mens du blåser. Da bør luftbobler kunne observeres. Om du blåser med munnen til du blir blå, prøv med en kompressor for å løsne "bjørneproppen".
'13 Mjau

Elmo

Jeg tror det er bedre og enklere å bytte slangen fram til pumpa.
Jeg kan røske ut en stump av slangen videre fra pumpa og fremover på en delebil til deg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fggade

Takk igjen. Jeg prøver å blåse i slangene, og ser om det hjelper. Får sett på dette i helga.
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

fggade

Slangen mellom tank og pumpe virker å være ok, uten forkalkninger. Går fint å blåse igjennom. Har prøvd med 2 ulike bensinpumper. Begge spytter bensin ved pulserende 12V fra ekstern spenningskilde. men ingen tikkelyd fra bensinpumpa når jeg aktiverer webasto med bensinpumpe koblet til, selv om jeg kan måle en spenning på ca 11 volt over pumpekontakten med voltmeter. Er det spenningspulseringa som svikter? er det grunnet feilkoder på webasto, eller kan elektronikken ha sviktet her?
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA