Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i fellesgarasje, muligheter og begrensninger? Lastfordeling?

Startet av Myrvang, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:38

« forrige - neste »

Myrvang

Hei.

Bor i et rekkehusområde, med garasjerekker. Er 6-8 garasjer i hvert bygg og 4 bygg, totalt ca 20 garasjer.

Nå er det kommet ønske om at vi som ha elbil legger opp egen kurs til lading, men vi kan ikke få mer enn max 10A, og til slutt vil det ikke være nok strøm til å legge opp ladere til etternølerene. Da må de evt lade med kladd, og da er vi jo like langt mtp sikkerhet, om det i det hele tatt er noe kapasitet igjen. Derfor tenkte jeg på ladere med lastfordeling. Da kan det vel legges opp f.eks. en 32A kurs i hvert bygg, også kan de som vil koble seg på med ladere?

Det vi ønsker da er at flest mulig monterer nå gjør det slik at vi får en god deal.

Krav til spesifikasjoner må være at det enkelt er mulig å utvide dersom flere ønsker å montere i ettertid og det må være mulig å lese av forbruk på hver enkelt stasjon for fakturering.

Låser man seg til en leverandør ved en slik løsning?
Hva kan man beregne av kostnader pr enhet?

Dersom vi ikke kan legge opp mer enn 20A, er det da helt håpløst om vi blir 5 biler pr kurs? Hva er erfaringene? Kan risikere å lade veldig sakte fra 16.00 til første bilen er ferdig, men mer høyere ladefart utover natta, vil det holde?

Masse spørsmål, håper noen med kunnskap kan svare litt, så kan jeg ta det videre med styret.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Lars C. Krogenæs

#1
Hei

Hvor mye strøm har dere (eller kan få) i de forskjellige garasjebyggene? Er det 3-fas eller 1-fas?
Det er nok det første dere må finne ut før man går videre. 20A er veldig lite, men ikke teoretisk umulig.

Tror nok det er lurt å låse seg til en standard boks, der boksene lastballanseres. Da kan man utnytte tilgjengelig strøm på en mye smartere måte. Løsningen med ladekladd til de siste er derimot ikke veien å gå. Det vil velte hele greia, fordi det krever 10A til hver plass.

Hvis vi tenker oss at hver bil kjører 15.000km og lader 80% av strømmen hjemme, trenger hver bil ca. 1800kWt i løpet av et år. Det blir i snitt 5kWt per døgn. Det betyr det at hver bil lades 2,5t hvert døgn på 10A. Teoretisk sett greier man da å lade 10 elbiler på en 1-fas kurs med 20A og lastfordeling. Det er teorien. Noen kjører lengre og noen kjører kortere. Noen dager lader alle, andre dager er det ingen som lader. Jo flere som er med, jo færre ekstremverdier blir det (de store talls lov).   

Det viktige er at når første bil blir satt til lading, må den få full guffe, slik at den blir ferdig så fort som mulig. Det er neppe fornuftig å lade fler enn 2 biler samtidig på en 20A kurs. Er det en tom Ampera-e som da skal lades full, blir det lenge å vente for de andre. Det er ved slike hendelser at problemene vil oppstå. Det er som sagt viktig at dere undersøker hvor mye strøm dere kan få, evt. hva som må til for å oppgradere. Kan dere leie en minigraver og strekke nye kabler på dugnad, for så å få elektriker til å sette opp en nytt skap med mer strøm i hver garasje?

I september var det kun 50% av nybilsalget som krevde stikkontakt. Grunnen til at det ikke var høyere var mangel på elbiler som kunne leveres og mangel på ladeplasser der folk bor. Jeg mener dere bør ta høyde for å legge opp infrastruktur som er så god at det kan lades fra alle garasjeplasser. Det er ikke snakk om hvis behovet skulle dukke opp, men når behovet dukker opp for alle.

Ladestasjoner i fellesgarasjer pleier å være endel dyrere enn når man trekker en ledning fra villaen og inn i egen garasje, så jeg ville tippe rundt 20.000 per ladestasjon.

Hvor i verden er dette? Kommuner som Asker har støtteordninger for fellesgarasjer, mens f.eks Røyken ikke har det..

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Myrvang

Takk for utfyllende svar.

Vi har nok 1-fas i garasjen, men er trafo ved siden. Ved å grave opp asfalten har vi nok god tilgang til strøm, men håpet var å unngå det.

Høres mest fornuftig med lastfordeling ja, 10A til 20 garasjen vil kreve for mye strøm.

Vi bor i Røyken, 500 meter fra Asker, typisk  :-\ Men om 2 år er vi Asker, kanskje undersøke om det noen muligheter alikevell?

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

KjellG

De delene dere legger nytt - velg en fornuftig dimensjonering nå slik at kapasiteten kan økes senere med ny matekabel.

Lars C. Krogenæs

Legger dere opp en kurs med så mye som mulig uten å grave, lar det være en flatkabel gjennom hvert garasjebygg, kan hver enkelt koble seg inn på denne, etterhvert som man får behov. Ladere kan være slike som  Zaptec, keba, evbox eller tilsvarende, men bestem dere for 1 merke. Når såpass mange har koblet seg på, at det er mangel på strøm, legger dere inn ny kabel fra trafo og frem til sikringskap i garasjen. Da kan dere beholde ladeoplegget dere allerede har,  fra sikringskap og frem til bilene.


I eksempelet over kan vi tenke oss at de røde bilene først kopler seg på, så kjøper Fru Hansen og Frk. Jensen gule elbiler, og kopler seg på. Så vil Herr Grønn kople til sin bil. I forbindelse med at han gjør det, oppgradere dere også kablen inn til sikringsskap, slik at det blir mer strøm å fordele. Da er det også klart til at resten av plassen kan få sin elektriske suppe. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Zapchargeren er suveren på slike anlegg, både på utnyttelse av eksisterende kapasitet og fordeling av den. Den er skalerbar i det uendelige og meget gunstig på totalpris grunnet meget enkel installasjon. En 43 kW kurs dekker komfortabelt 20 P plasser, men kan strekkes til 30.

Ta gjerne kontakt for et godt tilbud.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Myrvang

Ser Zapcharger har strømmåler og app, er det mulig å avlese strømforbruket på de for en 3. part mtp fakturering?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

TB

Har installert 13 Zapcharger Pro i felles garasjer / borettslag i september.

Avregning kan eksporteres ut i Excel format p.r. idag. Slik eg forstår er det planlagt faktura tjenester på samme måte som hurtigladere fungerer, ved å legge inn kort på webside.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Myrvang

Tipper vi ved å velde lastfordeling må ha 32A for hver 3. til 4. garasje. Tipper ca 24 garasjer, men det er 35, fordelt på 6 bygg.

Det er innkjøring fra begge sider på 4 av byggene og 2 bygg har kun en plass i dybden. Det er 3 og 4 plasser ved siden av hverandre i byggene. Da må vi enten legge opp 35 X 16A som gir max 560A=128.800W max effekt, eller 10X32A, totalt 320A=73.600W. Nå vet jeg ikke hvordan effektavgiften regnes ut i slike anlegg eller hva den er, men ved å velge 32A lastfordeling vil vel mulighetene for raskere lading være tilstede så lenge ikke alle har elbil, og effektavgiften vil være lavere. Men når alle får elbil vil man risikere lavere effekt på ladingen, men bør uansett være nok til å fylle batteriet ila natten. Om det er noen biler med små batterier vil de bli fort ferdige, mens de med større vil få mer effekt utover natta og bør være fulladet neste morgen?

Vil det være lurere å la de byggene med 8 plasser ha høyere effekt? F.eks. 4 plasser får 32A mens 8 plasser får 50A eller 64A?

Mye å ta hensyn til.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

TB

Kan løyses på mange måter, og det er vanskelig å spå om framtida...

Slik det vart løyst her var å legge opp 63A vern pr. rekke, som gir 11-23 potensielle plasser pr kurs.
Dette er igjen fordelt slik:
- Nord 46 plasser, 100A
- Sør  64 plasser,  80 A

Det er avklart med Hafslund at begge OV kan aukes til 125A uten annen ombygging enn bytte av OV, og bytte av måler. (0-80A er standard måler, 80-125A er indirekte måler, uten effektavgift, over 125A gir effektavgift.)

Når effektivavgift blir innført på mindre anlegg vil der være mulig å begrense maks effekten ved å justere dette via nettbasert brukergrensesnitt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Myrvang

Sitat fra: TB på tirsdag 14. november 2017, klokken 21:41
Kan løyses på mange måter, og det er vanskelig å spå om framtida...

Slik det vart løyst her var å legge opp 63A vern pr. rekke, som gir 11-23 potensielle plasser pr kurs.
Dette er igjen fordelt slik:
- Nord 46 plasser, 100A
- Sør  64 plasser,  80 A

Det er avklart med Hafslund at begge OV kan aukes til 125A uten annen ombygging enn bytte av OV, og bytte av måler. (0-80A er standard måler, 80-125A er indirekte måler, uten effektavgift, over 125A gir effektavgift.)

Når effektivavgift blir innført på mindre anlegg vil der være mulig å begrense maks effekten ved å justere dette via nettbasert brukergrensesnitt.

Om alle plassene brukes samtidig vil hver bil få 1,5A ca? 350W? Da tar det jo flere dager å lade batteriet...Jeg tenkte med at 4 plsser deler på 50A eller 63A, som vil gi minimum 12,5 eller 15,2A pr bil, 3000W/3500W.

Er dette overkill? Eller tenker jeg helt feil?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

TB

Sitat fra: Myrvang på tirsdag 14. november 2017, klokken 22:10
Sitat fra: TB på tirsdag 14. november 2017, klokken 21:41
Kan løyses på mange måter, og det er vanskelig å spå om framtida...

Slik det vart løyst her var å legge opp 63A vern pr. rekke, som gir 11-23 potensielle plasser pr kurs.
Dette er igjen fordelt slik:
- Nord 46 plasser, 100A
- Sør  64 plasser,  80 A

Det er avklart med Hafslund at begge OV kan aukes til 125A uten annen ombygging enn bytte av OV, og bytte av måler. (0-80A er standard måler, 80-125A er indirekte måler, uten effektavgift, over 125A gir effektavgift.)

Når effektivavgift blir innført på mindre anlegg vil der være mulig å begrense maks effekten ved å justere dette via nettbasert brukergrensesnitt.

Om alle plassene brukes samtidig vil hver bil få 1,5A ca? 350W? Da tar det jo flere dager å lade batteriet...Jeg tenkte med at 4 plsser deler på 50A eller 63A, som vil gi minimum 12,5 eller 15,2A pr bil, 3000W/3500W.

Er dette overkill? Eller tenker jeg helt feil?

Om alle 110 plasser blir ladbare biler, og kobler til lading samtidig blir det knapt strøm - det stemmer. Måten Zaptec har løyst det på er å regulere nedover til 7A som er minste som alle bilar aksepterer. Når det er mindre enn 7A ledig må resten stå i kø fram til det er ledig kapasitet, dvs. til ein bil er ferdig lada, eller blir kobla ifrå.

Men, det er ikkje meir enn 13 biler her idag, dermed er kapasiteten god nok enn så lenge.
Andre element å tenke på er:
- Ikkje alle lader samtidig.
- Gjennomsnitt kjøyrelengde 15 000 km er ca 40 km pr dag, som betyr 6-8 kWh pr døgn i snitt.
- Parkering 10 timer med 7A lading gir 16 kWh, dvs det doble av snittet.
- Det er kjøyrelengden som bestemmer ladebehovet, ikkje størrelsen på batteri.
- Bilar med stort batteri har meir buffer, mindre sårbar om det er knapt med kapasitet.

Om anlegget hadde vore dimensjonert til 110 bilar ville oppstart kost blitt større, pga. det er få som skal dele på løysinga. Stor fare for at det ikkje hadde blitt innført. Ved at det er enkelt, og forholdsmessig rimelig å koble seg til vil det bli fleire. Dvs, den dagen kapasiteten er for liten vil det være fleire som skal dekke kost for å auke OV.

Samme om ein kurs med 23 plasser deles i to kurser, pga. mange beboere som har bestilt ladbar bil her fører til kø på denne kursen. Ikkje stor kost å trekke ut ny 16mm2 kabel, og splitte kursen i to deler - og dermed doble kapasiteten på denne kursen. Ladebokser treng ikkje røres.

Blir kostbart å garantere 12A (eller meir) til alle. 64 plasser x 2,8 kW (12A) = 179 kW - ca 457A. Det vil medføre eit stort anleggbidrag, pga. trafo må bli bytta. I tillegg vil det være ein stor kost for effektledd ved at alle biler lader samtidig ei kort tid i løpet av døgnet.

Sjå under for ekte data frå anlegget her, fyrste grafen er 7 ZC / 46 potensielle plassar, andre er for 6 ZC og 64 potensielle plassar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA