Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Full pris på Tauferja

Startet av Kårepåsporet, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:38

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Da har vinglepartiet FrP fått innført full pris på Tauferja, verdt å få med seg for eventuelle FrP velgere.....

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/zR6ab/Elbil-pa-Tau-ferja-Na-blir-det-full-pris-likevel

Jejl

Lauvik - Oanes er fremdeles gratis for elbil.
Blir nok flere elbiler på denne fergen fremover.

geear

Betyr igrunnen ingenting for min personlige økonomi siden jeg nesten aldri tar ferje, men er spent på hvordan de skal klare å nå nullutslippsmålet i 2025 når fordelene begynner å fases ut både med engangsavgift og nå også økte ferjekostnader. Selv om det inntil videre er kurrant drivstoffpris på elbiler, så er det fortsatt en del ulemper knyttet til det å leve med elbil, og installasjon av lovlig ladeløsning hjemme koster gjerne også noe tilisvarende 1-2 år i drivstoffutgifter for fossilbil.

odahle

Hehe, ingen trenger vel å bli overrasket over at FrP gjør dette, det har ligget i kortene lenge slik jeg forstår det. Men greit nok, fint å kunne bidra litt til fellesskapet som elbileier også.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Kårepåsporet

Sitat fra: Jejl på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 23:40
Lauvik - Oanes er fremdeles gratis for elbil.
Blir nok flere elbiler på denne fergen fremover.

Skal en fra Nord-Jæren og til Tau-Hjelmeland og videre innover, ja da er turen via Høgsfjorden for de spesielt interesserte.
For oss andre er det sambandet Stavanger-Tau som gjelder.
Fra Forus til Tau er det via Stavanger ca 10 km å kjøre pluss ferje, via Høgsfjorden ca 60 km å kjøre pluss ferje.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: odahle på onsdag 25. oktober 2017, klokken 19:09
Hehe, ingen trenger vel å bli overrasket over at FrP gjør dette, det har ligget i kortene lenge slik jeg forstår det. Men greit nok, fint å kunne bidra litt til fellesskapet som elbileier også.
Strengt tatt er det mest symbolpolitikk med initiativ fra FrP med støtte fra H, SP + uavhengig rep.
Egentlig er det personbillett som koster mest på ferja, tillegg for bil er sånn sett liten.
Gevinsten fra elbil 100 eller 50% betyr sånn sett lite for inntekten, men veldig mye for symbolpolitikken.
Nå vet FrP, H, SP og den uavhengige politikeren at dette mest sannsynligvis blir en kortvarig symbolpolitikk intill stortingsvedtaket om max 50% blir gjort gjeldende, men de valgte å ignorere dette faktum + anbefaling fra Fylkesutvalget nettopp for å demonstrere symbolpolitikk.

Ingen problem å bidra til felleskapet, men det er den som forurenser mest som skal betale mest.

Løve

Og jeg som trodde FrP mente ferger skulle være gratis for alle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA