Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AMS målere -> Peak effekt = alternativ lading.

Startet av Amatøren, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:41

« forrige - neste »

Amatøren

Som følge av at jeg tror at strømmen kan bli dyrere på sikt så vurderer vi solceller på taket.

Hvis det i tillegg kommer nettleie basert på peak effekt (og ikke direkte forbruk) leker vi også med tanke på batteribuffer.

Da med styrt tidspunkt for lading av batteribuffer også i tillegg til styrt lading av elbil.


Flere er inne på tanken (Sv: Hvilken ladestasjon bør jeg kjøpe?):
Sitat fra: jhenrikb på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:24
Ser ut som fullt solcelle anlegg og Tesla batteri da.. i protest.
Heller mer at man kan lade batteriet om natta og leve som normalt på dagen uten og EffektivesertIhjel :P

Vet at Tesla Powerwall finnes, men er den virkelig tilgjengelig i Norge og finnes det alternativer fra andre?


VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:41
Som følge av at jeg tror at strømmen kan bli dyrere på sikt så vurderer vi solceller på taket.

Hvis det i tillegg kommer nettleie basert på peak effekt (og ikke direkte forbruk) leker vi også med tanke på batteribuffer.

Du vil aldri tjene inn en batteriløsning. Om du kan senke peaken med 4kW sparer du kanskje 250,- pr. måned eller 3000,- pr. år. En PowerWall koster 57k + installasjon, si 70k. Da tar det 23 år å tjene den inn og innen den tid er den nok moden for utskiftning.

Solceller er en annen sak, de kan man tjene inn på 12-15 år om man får en god pris. Og de varer mye lengre enn en PowerWall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Dette med peak effekt og kostnader er sterkt overdrevet etter min mening. Man må gjerne installere et batteri til 50 000 for å spare noen hundrelapper i måneden, eller et avansert ladesystem, men du kan jo oppnå ennå bedre besparelse med bare å la være å lade akkurat når du lager middag.

De fleste biler kan programmeres til å lade på visse tidspunkt, da er det bare å sette den til å lade på natta, det er da nesten alle har lavest strømforbruk. Dette krever ingen investering.

I tillegg har mange termostater på ovner, varmekabler eller varmepumper mulighet for såkalt nattsenking i perioder av døgnet. I stedet, eller i tillegg til å senke på natta kan du sette den til å senke temperaturen 1-2 timer akkurat i de periodene du vanligvis bruker mest strøm. Dette er typisk rundt 0800 og 1800, men det kan avhenge litt av din døgnrytme. Igjen en ting som er mer eller mindre gratis og kan gi reell besparelse.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amatøren

Ser og vurdert momenter fra begge svarene tidligere, men husket ikke hva PowerWall kostet.......

Foreløpig er batteripakke (om)bygging fra f.eks Leaf for stort prosjekt akkurat nå.

Batteripakke som Powerwall o.l. er mer for de som skal ha noe ekstra på solcelle anlegget på hytten på en lettvint måte.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Burger

Solcelle og batteribank hører sammen. Aldri før strøm tilbake til nettet for spot pris for å så kjøpe det tilbake til normalpris + nettleie.

Eller har de sluttet med den galskapen?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Muffinman

Er vel flere som betaler grei overpris for overskuddssproduksjonen nå.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA