Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring med X75D og Tesla så langt

Startet av MG, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:20

« forrige - neste »

MG

Tenkte å dele erfaring som førstegangskjøper av Tesla. Vil også takke for mange gode råd og tips her på forumet før og etter kjøp.

Kommer fra 2014 BMW 5 serie levert ny fra Bilia, så Tesla har litt å leve opp til hvis de skal konkurrere på kvalitet og kundeservice. Var veldig for nøyd med forrige bil. Det holdt på å bli ny BMW, men Tesla er mer spennende og alternativet X5 40e fremstår gammelt i forhold til Model X.

- Salg. Det var store ord om hvor bra bilen har er. Jeg spurte direkte om vi ville oppleve feil og problemer ved og etter utlevering (ref. andre erfaringer delt på dette forumet). Svaret var at over 90% av feil som de første bilene var plaget med var utbedret på nye modeller. Alt ville være uproblematisk med kvalitet og service. De nevnte OTA var flott og det kommer stadig noe nytt. De var ærlige og sa at FSD ikke var realistisk på lang tid. Det var 100D som var planen, men selger sa at 75D holdt til vårt bruk. Det stemte. Alt var flott og fint før bestilling og spørsmål var svært vanskelig å få svar på etter bestillingen var lagt inn. Det ble nesten helt stille ved henvendelser. Slikt som spørsmål om kjøp av dørmatter og annet ble ignorert. Ikke et ord om at regnsensor etc ikke fungerte. Jeg klarte imidlertid å få bekreftet at bilen har siste hardware som er produsert til nå selv om det står "APH2" i spec-en. Kunnskap om produktet var ganske fraværende hos de selgere jeg var i kontakt med. I tillegg virket det som de var opplært i å si minst mulig rundt tekniske detaljer og forskjeller i forhold til tidligere modeller.
- Bestilling og levering. Bestilte en X75D med alt utenom FSD og 22'. Bilen ble bestilt i begynnelsen av august og levert slutten av september. En måned raskere enn forespeilet.
- Utlevering. Bilen ble utlevert i et dårlig opplyst lokale av stressede ansatte på Tesla Drammen. Det var en ganske lett synlig bulk i den ene døren, noen andre småting, samt bilen var ikke polert. Jeg håper det var slurv at de ikke hadde sett bulken og at de ikke forsøkte å levere en bil med bulk! Kunne ikke bli lovet tidspunkt for utbedringer. En som arbeidet på service tok bilder og var veldig hjelpsom. Han som hadde ansvaret for utlevering var litt arrogant og tror ikke han hadde sittet bak rattet på annet enn en trehjulssykkel :P
- Service. Vi hadde avtalt lakkforsegling og delfolie. Dette måtte avlyses og det er lange ventetider for ny time. Samtidig var det ikke mulig å få et tidspunkt fra Tesla for utbedringer. Derfor satt jeg i gang litt "kraftige" e-postutveksling og telefoner til Tesla. Det endte med at de tok inn bilen i løpet av en uke og vi fikk en XP90D som lånebil. Det var en positiv overraskelse. De har nå hatt den en drøy uke og ikke noen tid for når den er ferdig. Ny time for lakkbehandling er bestilt 30.10 og vi forventer en bil med perfekt lakk til da.
- Bilen. Vi er veldig fornøyde med selve bilen. Kvalitetsfølelsen er et lite hakk under BMW nivå etter min mening og ikke av praktisk betydning, men bilen er mer "futuristisk" og teknologien oppveier dette med god margin. Ganske imponerende for en så ung bilprodusent. Det er stor forskjell på den nesten 1,5 år gamle XP90D en som er lånebil og den nye. Støynivå, ulyder, understell og generelt interiørkvalitet virker mye bedre. Samtlige dører på lånebilen fungerer, men er dårlig tilpasset og har hakkede bevegelse. De ene speilet beveger seg ikke helt ut. Lånebilen har gått drøyt 30k km. Håper disse kvalitetsforskjellene kommer av bedre kvalitet i produksjonen og ikke slitasje. I daglig bruk er også en X75D helt topp for vårt bruk. Har foreløpig kun lading på jobben (7KW) i tillegg til at jeg sporadisk bruker 5-7 ampere på utestikk hjemme. Lader 70% og kjører 2-3 mil på en vanlig dag. Av og til opp mot 10 mil. Ser ingen utfordringer med de 10-20 årlige langturene, med superlading og destinasjonslading. Blir også en hjemmelader om ikke så lenge. Kjøreegenskapene er gode. Ønsket SUV pga oversiktlig kjørestilling og varierende veikvalitet. Her er luftfjæringene geniale. Sportstyring er alltid på. Low /very low på gode veier og standard / high på mindre gode veier. 75D er kjapp selv om P90D er et par hakk morsommere. Blir lei av insane mode og full gass fort nok. Er nok også greit å ikke ha P-modell i lengden med tanke på dekk og førerkort. For ikke å snakke om pris.

Har ikke hatt bilen alt for lenge og disse opplevelsene kan nok endre seg begge veier. Konklusjonene min er at bilen er imponerende hvis man er ute etter en stor bil / SUV med gode kjøreegenskaper, komfort og plass – uavhengig om den er en el-bil eller ikke. Servicen og produktkunnskapen hos selgere er begredelig, men så lenge de forsøker og klarer å rette opp i feil er det til forløpig til å leve med. Man må bare være nøye med å sjekke bilen og være klar i kommunikasjonen ved bestilling og evt. reklamasjoner. Har nok vært litt «overload» hos Tesla i det siste og må håpe på at dette blir bedre.

kirky

Fin post! Du har vært litt uheldig ser jeg - min bil er heller ikke perfekt, men fortsatt den beste bilen jeg noen gang har kjørt og med fantastisk teknologi. (S)
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Amoss

En ting å ha i bakhodet her vedr. utlevering/klargjøring/dør-bulk er at du fikk levering i slutten av kvartalet. Tesla har alltid ett ekstra trykk på utleveringer frem mot kvartals-slutt, og dette kvartalet satte de også en ny rekord på utleveringer - igjen med mest utleveringer på slutten av siste måned i kvatalet. Godt mulig at du hadde hatt en mye bedre opplevelse dersom bilen hadde kommet når du var forespeilet en måned senere :p


Merk: dette er ment som en mulig forklaring på hva du opplevde, ikke som en unnskylding for at Tesla har kuttet hjørnene her.
Model S 85D

o.b.lix

Sitat fra: MG på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:20
- Utlevering. Bilen ble utlevert i et dårlig opplyst lokale av stressede ansatte på Tesla Drammen. Det var en ganske lett synlig bulk i den ene døren, noen andre småting, samt bilen var ikke polert. Jeg håper det var slurv at de ikke hadde sett bulken og at de ikke forsøkte å levere en bil med bulk! Kunne ikke bli lovet tidspunkt for utbedringer.

Fikk også min X med bulk på utlevering samt et midtsete som knirker noe innihampen ved kjøring frem/tilbake, samt knirkende falkevingedører.
Alt dette var det jeg som måtte oppdage. Dørene var kjapp 5 min fiks når jeg var oppe en måned etter, bulken ble først fikset etter et halvt år, og midtsetet er enda ikke fikset, selv om den har vært inne to ganger for å gjøre det.

Moralen er: ALDRI godta utlevering på slutten av et kvartal, og aldri ta ut en bil med feil, da blir den "aldri" fikset.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Vhagar

Hva gjør Tesla med slike bulker? Jeg ser for meg at om de prøver å reparere de så kan det føre til lakkskade? Eller relakkeres hele panelet? I såfall, fargeforskjell mot de andre panelene? Byttes hele panelet ut i nytt? Samme fargeforskjell som ved relakkering? Hvem i alle dager godtar å få en ny bil til "millionen" utlevert ferdig bulket? Ved for store feil/mangler/skader ved utlevering er jeg mer enn forberedt på å takke nei og ikke se meg tilbake.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Quiste1

#5
Hei.

Takk for at du deler. Veldig fint for oss som går og venter. Så kan vi forberede oss på å gå bilen litt nøye i sømmene under overtakelsen.  :)
Tesla Y LR bestilt jan 2023, levering feb/mars
Fisker Ocean bestilt jan 2022, levering Q1
EQC Levert sept 2020
Tesla X 75D 7 seter, AP3 solgt
Tesla Y Preformance reservert mars 2020
Tesla 3 i kansellert
Leaf 2013
Leaf 2011 solgt

Vhagar

Tipper denne er lagt ut flere ganger, men greit å ha oversikt over hva som er verdt å sjekke ved utlevering.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-delivery-checklist.60648/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

ctr46

Flere må gjerne komme med sine erfaringer med X75. Gir oss som venter mer å glede seg til og mindre å lure på :)
.

Amigakongen

@Amoss
Er det ikke slik at alle som jobber i Tesla butikker er ansatte hos Tesla? Ville det ikke vært bedre å fordele arbeidsmengden likt utover dagene? I stedet for å ha mindre å gjøre, og plutselig hoper det seg opp i slutten av kvartalet. Går jo utover kvaliteten.. Ingen god butikk at ansatte dingler med beina fram mot kvartalsslutt. For så å løpe rundt som halshugde høns...

Sitat fra: Amoss på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 16:08
En ting å ha i bakhodet her vedr. utlevering/klargjøring/dør-bulk er at du fikk levering i slutten av kvartalet. Tesla har alltid ett ekstra trykk på utleveringer frem mot kvartals-slutt, og dette kvartalet satte de også en ny rekord på utleveringer - igjen med mest utleveringer på slutten av siste måned i kvatalet. Godt mulig at du hadde hatt en mye bedre opplevelse dersom bilen hadde kommet når du var forespeilet en måned senere :p


Merk: dette er ment som en mulig forklaring på hva du opplevde, ikke som en unnskylding for at Tesla har kuttet hjørnene her.
2015 BMW I3 - 11800km

Amoss

Sitat fra: Amigakongen på søndag 12. november 2017, klokken 11:59
@Amoss
Er det ikke slik at alle som jobber i Tesla butikker er ansatte hos Tesla?

Jo, så vidt jeg vet...

Sitat fra: Amigakongen på søndag 12. november 2017, klokken 11:59
Ville det ikke vært bedre å fordele arbeidsmengden likt utover dagene?

Helt sant, men da ville Tesla hatt flere biler i transport ved kvaralts-slutt, og derved mer "inventar" vs. inntekter. Med tanke på ett par måneders transitt tid over "dammen" så virker det som om de prioriterer produksjonen ved å først og fremst produsere biler med lengst transporttid først i kvartalet, og så prioritere de med kortere og kortere transport tid utover kvartalet, og til slutt prioritere de med utlevering på/nært fabrikken.  Merk at jeg sier "prioriterer", ikke at de *utelukkende* produserer basert på dette.

Over tid ville dette jevne seg ut og hatt lite å si, men det er nå en gang slik Tesla ser ut til å jobbe. Håper dette endrer seg med Model 3 - der blir volumene så store at jeg ikke tror dette vil fungere lengre...

Ps: Tror ikke de ansatte "dingler med beina" akkurat ellers, selv om de ellers har tid på seg til å utføre en bedre kvalitet på jobben utenom kvartals-slutt.
Model S 85D

Luring

Sitat fra: Amoss på søndag 12. november 2017, klokken 13:14
virker det som om de prioriterer produksjonen ved å først og fremst produsere biler med lengst transporttid først i kvartalet, og så prioritere de med kortere og kortere transport tid utover kvartalet, og til slutt prioritere de med utlevering på/nært fabrikken.
Minner om planøkonomien i gamle Sovjet dette: 8)

Sitatutsatte derfor det meste av produksjonen til de siste ti dagene før de skulle sende inn sine månedlige planrapporter. Dette kaltes å «storme planen». For å ha nok «stormtropper» klare til innsats i denne perioden, ansatte de så mange ansatte som det var mulig å få tak i. Dette var folk som bare gikk og drev dank resten av måneden.

Fekk litt denne følelsen på slutten av sist kvartal på den lokale Teslabutikken.....

georglu

Det skyldes nok heller et ønske om å få til best mulige kvartalsrapporter til børsen. Litt trist at det må være sånn, men det er nå en gang slik alle (i alle flall amerikanske) børsnoterte selskaper opererer. Kan fort føre til veldig kortsiktig tankegang, men heldigvis har Tesla også en ganske ambisiøs langsiktig plan. Skulle dog ønsket at han Tesla kunne gitt litt mer f... i børs og prissetting, men da hadde nok vært noe vanskeligere å oppdrive kapital. Jeg tipper det er en av grunnene til at SpaceX ikke er børsnotert. De står mye friere i driften av selskapet da.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA