Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vannpumpe til citroen saxo 1998

Startet av fggade, fredag 20. oktober 2017, klokken 16:12

« forrige - neste »

fggade

Hei. Kjøpt meg et nytt prosjekt, riktignok min første elbil, Citroen saxo 1998-modell som har gått 83500. Rekkevidden på batteri (originale NiCd) har jeg allerede testet til å væære mellom 6 og 7 mil, så jeg klager ikke. Men ladingen har kuttet ut fort, og jeg forsto etter noen forsøk at det ble forårsaket av gåen vannpumpe, ingen sirkulasjon i vannet ved kjøring/lading. Jeg har nå demontert denne (merke Webasto, merket 12v/25W/1600L/h/0,15bar, men har også et bosch-klistremerke på seg.), og nå som den er løs, fungerer den på 12 volt. Trolig slitte børster. Noen som har en vannpumpe liggende, evt noen som har tips til bytte av børster på den? Er det vits å kjøpe brukt/forsøke å bytte børster, eller er det like greit å kjøpe helt ny pumpe? Hvor evt finner man?
Holder til i Sandvika/Oslo/Follo.
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

Elmo

Bytte børster på orginal vannpumpe kan du glemme. Les litt info om pumpa på Elbilwiki.
Jeg bruker Partner-pumpe på mine biler. Jeg demonterte en Berlingo for ett års tid siden, så jeg tror jeg har minst en liggende, som du kan kjøpe hvis du ikke satser på alternativ fra eBay.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fggade

Takk for svar. Sender deg en epost Elmo, alltid interessant med brukte deler.  :+1:
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

kretslopp

https://seatronic.no/vvs/pumper/sirkulasjonspumper/johnson-pump-sirkulasjonspumpe-12v-15l-min

Den her har jeg kjørt med i min P106 i snart to år. Fungerer bra, er tyst og passer bra i original brakett med litt gummi som mellomlegg grunnet mindre diameter en originale pumpe.

Elmo

Ser grei ut den, men er den børsteløs ??      Litt vel dyr kanskje ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kretslopp

Børsteløs Ja.
Dyr? Better than nothing.

Den gamle pumpen lagde sinnsykt mye støy. Hørte pumpen sviva ved lading når vi sov gjennom veggarna.
Johnson pumpen er så tyst så tyst. :) 

frank

Det er fullt mulig å bytte børster på webastopumpen også, min varte i flere år etter bytte, inntil bilen ble vraket.
Du finner børster på ebay.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Ciumpalac

Sitat fra: frank på torsdag 09. november 2017, klokken 12:01
Det er fullt mulig å bytte børster på webastopumpen også, min varte i flere år etter bytte, inntil bilen ble vraket.
Du finner børster på ebay.

Og selv om bilen til Frank er vraket, lever pumpen (med børstene han byttet)
videre i min bil, 1,5 år senere ;D
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA