Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen fare å kjøpe elbil brukt

Startet av HCO, fredag 20. oktober 2017, klokken 15:48

« forrige - neste »

HCO

Artikkel i Aftenposten i dag: https://www.aftenposten.no/bil/Beroliger-elbil-skeptikerne--Ingen-fare-a-kjope-elbil-brukt-10661b.html

Grei (om noe overfladisk) artikkel. Men jeg reagerte på dette sitatet:

Sitat– En brukt elbil kan være et veldig godt kjøp om du aksepterer at den har litt mindre rekkevidde enn ny elbil. Nettopp på grunn av dette dropper prisen på brukt elbil noe mer enn ved tradisjonelle biler
sier Sødal i NAF.

Har han egentlig belegg for å hevde dette? Jeg har bare sjekket bruktpriser for "min" bil, og de ser da ut til å holde seg like bra som fossilbiler. Det er nå 1 stk 2015-modell Zoe til salgs på finn.no. Den har km.stand 30.900 og ligger ute til 179.000 (hos forhandler). Det er 5 stk 2016-modeller til salgs, fra 189.000 til 225.000. Uten at jeg har finregnet på det, bør vel det gi verditap omtrent på linje med fossilbiler? Ifølge smartepenger.no ligger normalt verditap på 20% år 1 og 31% år 2.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Counterpointer

Motor/NAF er veldig lite etterettelige når de omtaler elbil.

Tesla har i årevis hatt skyhøye bruktpriser, Leaf holder seg utrolig godt i pris.
Jeg hadde minimalt verditap på min Soul som var kjørt 60 tusen, min nåværende Ae har vel steget mellom 50-100 tusen i pris siden jeg kjøpte den.

Tynn påstand på grensen til vås!

doldis1

 Hverken motor eller Broom plages vel av for kunnskapsrike journalister hva gjelder elbil rent generelt ?
Mener å ha lest at Tesla er det merket med de beste bruktbilprisene, iallefall på det Amerikanske markedet ?

Amoss

https://www.nrk.no/nyheter/brukte-elbiler-mer-populaere-1.13762787
Sitat
3. november 2017 kl. 07:55 Brukte elbiler mer populære · Høyere bomavgifter inn til Oslo er nå med på å presse opp prisene på brukte elbiler. Flere forhandlere sier til NRK at de opplever uvanlig stor interesse for sine brukte elbilmodeller.
Model S 85D

doldis1

Jada, ingen tvil om at dette går veien. Se på Finn, for et år siden lå det en 6-700 brukte Leaf ute, nå er det
225 ! Og prisene er satt mye høyere enn i fjor !

THE

Brukt Zoe er i alle fall ikke populært...

Tror jeg nesten må gi bort min før noen vil ha den.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: THE på fredag 03. november 2017, klokken 09:40
Tror jeg nesten må gi bort min før noen vil ha den.

Den prisen er i alle fall uslåelig - jeg slår til! ;)
Model S 85D

HCO

Sitat fra: THE på fredag 03. november 2017, klokken 09:40
Brukt Zoe er i alle fall ikke populært...

Tror jeg nesten må gi bort min før noen vil ha den.

Jeg forsøker å holde meg litt orientert på bruktmarkedet for Zoe, og såvidt jeg kan se går de unna som varmt hvetebrød her rundt Oslo.

Dersom du har familie eller venner i Oslo (eller batteriavstand til Oslo) som du kan sette den hos, og som kan bistå med prøvekjøring og kontrakt, så tipper jeg den blir solgt ganske raskt. Den siste prisøkningen i bomringen har hatt stor effekt på rushtrafikken. Mange av de som nå har parkert bilen, kommer nok tilbake om de klarer å karre til seg en elbil.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/GvXWJ/Hoyere-bompriser---mindre-trafikk
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA