Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterikjøling

Startet av Troald, fredag 20. oktober 2017, klokken 14:30

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Skal man kjøre langt så lønner det seg å ikke lade for lenge fra hver hurtiglader, da holder batteriet seg kjøligere og man oppnår en høyere ladehastighet. Hadde 11 hurtigladinger på 18 timer og det var oppe i åtte barer etter seks hurtigladninger og varmere ble ikke batteriet. Ved den siste ladingen hadde jeg kun 6 barer, dette med en 24 kWh Leaf. Har lest at 30 kWh Leafen blir veldig varm etter kun noen få ladinger. Håper de har fått kontroll på dette i den nye 40 kWh Leafen.

Beckern

For oss med mere normale dagsetapper er jo den store fordelen (de få gangene man er på langtur) at den økte kapasiteten bør begrense antallet hurtigladinger til 2 pr dag for min del.
Tviler på at hurtiglading vil skape store temp problemer her.

Bondeknøl

Jeg gleder meg til neste gang jeg sliter med høy batteritemp for da har vi sannsynligvis en fin og varm sommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA