Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterikjøling

Startet av Troald, fredag 20. oktober 2017, klokken 14:30

« forrige - neste »

Troald

Temaet er indirekte drøftet litt her og der på andre tråder, men har et konkret spørsmål:
Kan jeg kjøre Nye Leaf 25 mil uten pause i 30 graders varme? Evt hvor lang pause bør man ha?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Lars C. Krogenæs

Ikke noe problem.

Det er ved gjentatte hurtigladinger at batteriene får mye varme. Kjører du f.eks Oslo-Bodø, blir det mye hurtiglading uten at batteriene får tid til nedkjøling....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

oprytz

Jeg lurer også litt på dette. Er det noen som har konkrete erfaringer f.eks. fra 30 kWh Leaf'en med hvor mange hurtigladiger man kan ha på rad før det blir et problem?

sylwester

Temperaturen på batteriet kan gå litt opp, men ikke mye. Det som drar opp er hurtiglading.
Se TeslaBjørn sine videoer på YouTube fra Fortum sin Ladetour 2017. Der bruker han en 30kWh på langtur i slutten av August og han får lavere og lavere ladehastighet på bilen:
Del 1 Oslo-Bergen
Del 2 Bergen-Stavanger
Del 3 Stavanger-Oslo

Jeg er mer bekymret for kjøreturen Oslo-Stockholm rundt -10. Kan ikke forvente 25mil da og jeg må muligens hurtiglade 2 ganger og da får jeg nettopp den effekten som i videoene. Den første vilgå greit, den neste vil være tregere selv om det er omtrent like mye.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Øyvind.h

Mener å ha lest at Leaf kun har luftkjøling. I -10 bør vel batteritemp være mindre utfordrende enn i +20?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sylwester

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. oktober 2017, klokken 19:35
Mener å ha lest at Leaf kun har luftkjøling. I -10 bør vel batteritemp være mindre utfordrende enn i +20?

Forbruket øker og antall hurtigladinger øker. F.eks. en tur Oslo - Stockholm kan muligens fungere med en hurtiglading på sommeren og da gjør det lite at batteriet øker 2 streker siden du vil ikke lade flere ganger. På vinteren derimot trenger du i beste fall 2, men mest sannsynlig 3 og da vil batteriet være varmere og varmere og gå ned til 10kWh i snitt mot 40kWh i begynnelsen. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trond.m

Noen som har erfaring med hvor mye batteriet kjøles ned ved kjøring i kaldt vær ?. Hvis man starter i oppvarmet garasje (+10 grader), og kjører 15 mil i minus 10 før første lading, vil da batteriet være kaldere enn ved start når man kommer til første lading. Jeg vil anta at batteriet ikke kan være isolert siden det ikke har kjøling, men er usikker på om generert varme er større eller mindre enn varmetapet. Kjøremønsteret har åpenbart en del og si, og i i3 forum ser jeg at noen praktiserer litt ekstra sportslig kjøring før de lader om vinteren for å få større ladefart.

Trekkoppbil

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. oktober 2017, klokken 19:35
Mener å ha lest at Leaf kun har luftkjøling. I -10 bør vel batteritemp være mindre utfordrende enn i +20?
Ja, vinteren har sine fordeler når det gjelder langkjøring. Enkelte mener at 20 grader er ideel arbeidstemperatur på batteriet, og om vinteren kan man bli liggende der på langkjøring.

Man må passe på at batteriet ikke er for kaldt ved første hurtiglading, og man må ta høyde for at forbruket kan bli litt høyere til kupeoppvarming, vått føre, snøføre eller risteføre, og høy indre motstand innen man har kjørt batteriet varmt.

I +30 grader ville jeg unngå høye strømmer og hurtiglading på høye nivåer.
Ved riksveikjøring i 80, kan man normalt holde seg under 20kw, og man kan ligge i N mye av veien. Da oppnår man også økonomisk kjøring, så det ikke blir så mye hurtiglading. Det kan være like greit å begrense hurtiglading over halvfullt batteri.

Skrekkeksempelet til Tesla-bjørn viser åssen temperaturen kan gå hvis man hurtiglader 30kwt's batteri til høye nivåer. 24kwt's-batteriene har bedre sikringsmekanismer da ladehastigheten går nedover når batteriet er ca halvfullt, og da blir man frista til å kjøre videre når batteriet er halvfullt.

leafnor

Sitat fra: oprytz på lørdag 21. oktober 2017, klokken 13:28
Jeg lurer også litt på dette. Er det noen som har konkrete erfaringer f.eks. fra 30 kWh Leaf'en med hvor mange hurtigladiger man kan ha på rad før det blir et problem?
Hei.
Jeg har kjørt langt og logget temp på min 24 kWt Leaf.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22652.msg494247.html#msg494247
Når batteriet når rundt 25 grader over omgivelsene, blir det ikke varmere av kjøringen. Men det fortsetter å øke med hurtigladingen.
Etter 8 hurtigladinger nådde batteriet "maks", dvs en sensor av de 4 i 2012 leafen målte over 52 grader og ladehastighet ble begrenset.
Har kjørt Trondheim, Oslo retur med 24 kWt Leaf på vinter. Mener batteri aldri nådde 40 grader.
Startet da fra oppvarmet garasje både i Trondheim og Oslo for å ha grei temp for hurtiglading (16 grader på batteri)
Det med temperaturstigning i en 30kWt er kommentert her:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29724.msg505756.html#msg505756
Av mine "studier", og det er flere enn en ;), så stiger batteriets temperatur med 0,6 grad/minutt så lenge det hurtiglades på 45 kW effekt. En 30kWt Leaf lader på den effekt langt lengre enn 24kWt leaf, og det  blir fort 50 grader i batteriet.
En varm sommerdag vil det for en 30 kWt Leaf være mulig å nå rødt etter to ladinger à 20 min, i allefall rødt etter den tredje.

Den nye Leaf med 40 kWt batteri vil sikkert kunne lade i 45 minutter på 45 kW. Det er nok samme med den, 0,6 grad/min, så der blir det en økning på 27 grader på første lange lading. Har du 23 grader i batteriet, som er mulig på sommerkjøring, så når en snart rødt på første lading.
Kan da kjøre i 25 mil kanskje, som tar 3,5 time. Over 40 grader synker temp på min på sommerkjøring 1 grad per 25 km. 40kWt Leaf skulle da kanskje falle ca 10 grader.
De 10 grader "får man igjen" på hurtiglading to etter 17 minutters ladetid.

På vinter, dvs temperatur ute under frysepunktet, tipper jeg det ikke går å få overopphetet 40kWt Leaf.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Beckern

Er det samme batterikjemi på 40kWh pakken som de eldre da?
Flere som påstår 40kWh pakken har lavere indre motstand og dermed tilsvarende lavere varmeutvikling.

bob-bob

Sitat fra: Beckern på fredag 03. november 2017, klokken 12:04
Er det samme batterikjemi på 40kWh pakken som de eldre da?
Flere som påstår 40kWh pakken har lavere indre motstand og dermed tilsvarende lavere varmeutvikling.

Mener det er samme batterikjemi på 40kWh pakken som på 30kWh.  Den nye som kommer til høsten på 60kWh vil ha annen batterikjemi.

sylwester

Fysisk volum på batteriet er like mye som 30kWh-batteriet som igjen er like stort som 24kWh fra 2010. For å få til det så må de ha endret egenskapene til batteriet hver eneste gang og 60kWh vil de muligens trenge å putte i samme plassen. Uansett om 40kWh har mer lik batterikjemi som 30kWh så kan denne økningen kapasitet/m2 gi batteriene andre egenskaper.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Beckern

Er klar over at 60kWh Batteriet er av en helt annen type. Bare leste flere steder at  40kWh batteriet har mindre Ri en tidligere versjoner. Ikke at det betyr all verden men det hadde jo ikke skadet.

sylwester

I følge denne PushEVs-artikkelen så er det først 60kWh-batteriet i long range 2019-modellen som skal ha det såkalte NCM811-kjemien.

SitatYes, we'll definitely see those 60 kWh batteries next year, in the 2019 Nissan Leaf. According to Nissan's global sales and marketing division, Daniele Schillaci, the 2019 Nissan Leaf will get more than 225 miles (362 km) EPA range from those...

Nissan solgte batterifabrikkene sine, men de de solgte til har nok en avtale om å levere 2018-bateriene fremover. Jeg gjetter at Nissan vil kun ta 60kWh fra LG Chem i begynnelsen, men at målet er å bruke LG Chem for hele utvalget nettop pga av en mer human profil.

Dvs. hvis det blir mye 60kWh-bestillinger så vil det ta lengre tid for LG Chem også leverer 40kWh hvis e fortsatt skal tilby det. Her tror jeg det vil være avhengig av prisdifferansen og produksjonskapasitet.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

muggost

Jeg kjørte 35 mil for noen somre siden i min 2013 leaf. Hurtigladet 4 ganger (fra ca 15% til 85%). Ved ankomst var jeg på siste temperatur-streken før rødstreken kom...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA