Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Opel stopper salget

Startet av brako79, fredag 20. oktober 2017, klokken 12:34

« forrige - neste »

brako79

///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Agmuns

Det er heldigvis ikke så kritisk som overskriften skal ha det til. Det har ikke vært noen hemmelighet at GM ikke er veldig interessert i å selge disse til Norge, så at de setter opp ventelister i stedet for kontrakter for levering langt ute i 2019 er forståelig. Det handler om forventningsstyring.  Det som er overraskende er at det ikke har blitt produsert Ampera-E siden før mai i år (forutsatt at artikkelen er korrekt):

SitatOpel har slitt med å levere biler til de norske elbilkundene. Mai og juni gikk stort sett bort på grunn av produksjonsstopp.

Størstedelen av produksjonen i juli, august og starten av september var det ferie på fabrikken, mens de få bilene som ble produsert ble sendt ut på det amerikanske markedet.

Det jeg derimot gjerne skulle ha visst (fordi jeg er nysgjerrig), er hvem det er som betaler for hver Ampera-E som selges. Er det PSA som taper penger, eller GM?

Lars C. Krogenæs

Det er faktisk mye mer kritisk enn en midlertidig stopp.

Opel regner med at de ikke vel selge flere Ampera-e etter at de som har kontrakt har fått levert bilen sin.

"For de som eventuelt bestiller bil nå, snakker vi om levering tidligst i 2019, og det er på et tidspunkt da vi kommer til å få nye elbil-modeller fra vår nye eier PSA. Derfor blir det litt vanskelig hvis vi samtidig skal selge en tilsvarende bil fra vår gamle eier, General Motors, sier informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge."
https://www.motor.no/artikler/opel-stopper-salget-av-elbilen-ampera-e/

I klartekst betyr dette at de prøver å levere ut det de har kontrakt på, men ikke regner med å selge GM produserte biler utover det.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Agmuns

Vel, nettopp pga at det kommer nye modeller er det ikke kritisk. Det sier seg selv at man ikke er tjent med å stå på venteliste i evig tid. Igjen: det handler om forventningsstyring.

Vi vet at PSA har elbiler i planene sine og vi vet at PSA får bruke GM-teknologi til de har sin egen elbilplattform (står i pressereleasene angående salget). Hva er da poenget for Opel om å ha en venteeliste som går til langt ut i 2020 hvis de regner med å ha nyere og bedre elbiler til salgs da?

De eneste dette er kritisk for, er de som på død og liv må ha en Opel med amerikansk "kvalitet".

Counterpointer

Jeg ville vært litt bekymret for om PSA utgaven med GM teknologi ville komme, siden GM (og kanskje PSA?) tydeligvis ikke er særlig interessert i å levere AE til Europa!

doldis1

 Det eneste som er overraskende er at de klarte å levere mer enn 500 biler i Norge ..
Den neste overraskelsen blir vel elbiler fra PSA ? Ikke aner jeg hvor de skal ta batteriene fra, ut å jakte
duracellkaniner...? :D

stefse

Tipper de iallefall vil lage bilene med mindre batteri. Så sier de vel at bilen likevel går like langt, eller lengre pga de har puttet overlegen energioptimal fransk teknologi i den  ;D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

geear

Jeg tror det handler om mer enn forventningsstyring, jeg tror Opel ser at de er i en juridisk hengemyr.

De som skrev kontakt i '16 og tidlig '17 var forespeilet helt andre leveringstidspunkt enn det de har nå, og jeg kan ikke forstå at noen av unnskyldningene er dekket inn i Lov om forbrukerkjøp. Jeg vil tro alle som kan vise til at de har tapt penger som følge av utsatt levering - og ikke minst en levering uten en dato, har en erstatningssak.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

doldis1

Sitat fra: jlan på mandag 06. november 2017, klokken 12:21
https://www.tek.no/artikler/opel-med-prissjokk-pa-ampera-e/411481?expId=df-86-h9eb23e4&varId=df-86-ff50d026

Hmm , la meg nå se ... 15000+45000 blir 60000. Omregnet i usd med en kurs på 8,16 utgjør den forløpige
prisøkningen usd 7350 ...
Får meg til å undres: Hvem dekker det resterende tapet på 1650 usd ?  Eller for å spørre på en annen måte:
Når kommer neste prishøyning på 15000 ?  ;D ;D ;D

Bondeknøl

Etter dagens nytt om ytterligere prisøkning så er det vel få som gidder å stå på den der ventelista lenger?

Amoss

Sitat fra: doldis1 på mandag 06. november 2017, klokken 15:53
Hmm , la meg nå se ... 15000+45000 blir 60000. Omregnet i usd med en kurs på 8,16 utgjør den forløpige
prisøkningen usd 7350 ...

Interessant. For da de slapp prisene - både i Canada og her hjemme - så kunne det se ut som om de hadde trukket i fra disse USD7500 som USA kjøpere får i skattekreditt. Nå har de altså egentlig trukket tilbake den prisreduksjonen de ga bilene utenfor USA. I alle fall for Norge - og sannsynligvis også Europa ellers...
Model S 85D

doldis1

Noen taper nok fremdeles penger på eurobolten ampera. Skal jeg tippe PSA også blør litt for å slippe
å annulere inngåtte kontrakter med krav om erstatning som følge?
Tror jeg har vært inne på det før men iallefall er det ting som tyder på at produksjonskostnaden for Ampera-e
er omtrent den samme som for Teslas model S, hvilket betyr at tvert vi snakker VOLUM vil disse bilene
bli likt priset.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA