Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke elbiler har 6amp lading?

Startet av Bletch, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:44

« forrige - neste »

Bletch

Hei, har i dag en i-Miev der jeg har en justerbar ladekabel som kan stilles ned til 6amp. Må ha dette da jeg lader i fellesgarasje i borettslag. Har lyst på ny bil, men er avhengig av max 6 amp lading.

Hvilke andre elbiler enn trilling og Leaf kan lade 6 amp fra vanlig stikk?
Det er også krav av bil kan forvarmes via programmering eller app (altså ikke fjernkontroll som i-miev har. Min er 2011 og har ikke det engang).

Ser etter en grei nr 2 bybil som enten er morsom eller komfortabel å kjøre. Vurderer e-up men usikker om den kan lades med 6 amp?

sylwester

#1
Jeg regner med at du har en 3. parts ladekabel ala Charge Amps spark el.l. siden medfølgende lader til trillingene lader jo litt høyere enn 6A?
Den laderen kan du benytte til å lade alle biler med type1-kontakt og du får tak i liknende ladekabel for type2 hvis den nye bilen har det istedet.

Du kan omtrent velge hvilkem som helst bil. e-Up bruker vanlig type2.
Zoe og Mercedes er litt sære på at de krevet TN så hvis du ikke har det krever disse egen ladeløsning med skilletrafo og at den løsningen har hastighetsvelger.

Jeg tror de aller fleste har forvarming via programmering eller app, men Nissan, BMW, og VW har vel begge. VW kan ha flere program på samme dagen, noe jeg savner på Leaf. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hemi

standard kladden på både i3 og e-golf kan settes til 6a, skrur du i sw på bilen i tilegg på i3 kommer du ned i 4A
(kjenner problemstillingen da jeg også lader på 6A)

jankph

Jeg kan justere ladestrøm og forvarming/kjøling med både ladekladden og appen på min 2015-mod e-up. Minste ladestrøm er 5A.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

zbk

Alle bilene skal vel kunne lades på 6A, men kun noen kan stille dette fra bilen og er dermed avhengig av en ladekladd som kan stilles til 6A. Noen biler har som nevnt mulighet for enda lavere strømstyrker.

Merk at Zoe lader relativt ineffektivt på lav effekt, så det kan være verdt å tenke på. Q210-versjonen er verst, men heller ikke R240-versjonen er noe å rope hurra for på slike strømstyrker.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Egil Fonn

Sitat fra: sylwester på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:57
Du kan omtrent velge hvilkem som helst bil. e-Up bruker vanlig type2.
Zoe og Mercedes er litt sære på at de krevet TN

Enig. Bortsett fra at MB Belectric lader på både IT og TN nett. MB sin original kladd lader med 8 og 13A. Mulig det kan stilles lavere i bilens software.
Er innstilling på lade kladd og ombord lader som avgjør lade effekt. Laveste valgte innstilling på kladd eller i bil blir brukt.
Så da mener jeg også du kan velge den bilen du ønsker om du skaffer en lade kladd eller vegg boks med valg av 6amp innstilling.
BMW i3 94ah med 10amp original kladd kan du velge mellom 6, 7,5, eller 10A

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Tellus

Opel Ampera-E lader default på 6A når man bruker schuko ladekapbelen. Man må selv stille inn 10A hver eneste gang man lader hvis man ønsker det. For meg er det litt irriterende, men i OP sitt tilfelle så er det jo hendig. Man kan forøvrig også endre instilling ved å benytte appen.

zbk

Sitat fra: Tellus på onsdag 18. oktober 2017, klokken 07:33
Opel Ampera-E lader default på 6A når man bruker schuko ladekapbelen. Man må selv stille inn 10A hver eneste gang man lader hvis man ønsker det. For meg er det litt irriterende, men i OP sitt tilfelle så er det jo hendig. Man kan forøvrig også endre instilling ved å benytte appen.
Setter du på stedbasert lading så husker bilen valget for hjemmelokasjonen. Da slipper du i alle fall å stille den hver gang på det vanligste ladestedet ditt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

e-Golf sin originale ladekladd har trinn for 6-8-10A og den husker innstillingen fra gang til gang. Bilen (190km) kan settes til 5A-10A-13A-MAX (16A) fra skjerm eller app. Vil anta e-Up-utropstegn har samme setup.

Men uavhengig av hva bilene kan justeres til så er det bare å skaffe en ladekladd som støtter ladestrømmen du vil ha, bilen trekker vel det pilotsignalet fra kladden tillater så sant den ikke er justert lavere selv...

Bletch

Takk alle sammen for gode svar. Jeg trodde de fleste trengte mer strøm, og at det stort sett kun var trilling og Leaf som kunne begrenses til 6a.Hadde bl.a avskrevet i3 fullstendig...

Samtidig gjorde det jo valget mitt mye vanskeligere. Nå må jeg forske mer og prøvekjøre flere biler. :)

hemi

i3'en min digger 6A! er jo trossalt lett liten bil med god rekkevidde, men ganske lite batteri.

jeg hadde P85D tesla før også, også den lada på 6A ;)

Skal sies at lader du på 6A ett døgn er jo i3 full, tesla.. not so much

turfsurf

I3 er foresten midt i blinken i.f.h.t TS ønsker. Morsom, komfortabel, lettkjørt, krever lite strøm, og har en genial avreise / forvarme funksjon. Forvarming kan styres fra timer, app & fob.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

brako79

Sitat fra: hemi på onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:02
i3'en min digger 6A! er jo trossalt lett liten bil med god rekkevidde, men ganske lite batteri.

jeg hadde P85D tesla før også, også den lada på 6A ;)

Skal sies at lader du på 6A ett døgn er jo i3 full, tesla.. not so much

Men du får jo like mye strøm inn på batteriet, selv om teslaen ikke blir full.
Nå er vel strømtrekket forskjellig fra bilene, så km-angivelsen blir nok litt forskjellig.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

TB

Ladehastigheit er eit interessant tema.
Møtt mange som uttaler: Stor bil = meir strøm - og Tesla = stor bil.

Sannheten er at antall km kjørt er det som betyr noko, og ikkje størrelsen på bilen.
Stort batteri hjelper til å jamne ut.

Om eg parkerer min C-Zero med 15-20% igjen og lader på 6A tar det 9-10 timer å lade opp igjen.
Er eg seint heime er ikkje det raskt nok til å lade opp til neste morgon. Pga. batteriet på C-Zero er så lite treng eg 100% dei fleste dager. Ved å lade på 14A tek det 5-6 timar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Thorbjørn Hellehaven

Alle elbiler som er relativt nye har Type-1 eller Type-2 kontakt som får signal om tilgjengelig strøm, og laveste signal er 6A.

Dersom original kabel ikke kan stilles ned, er det flere elternativer fra 3.parts markedet.
Noen biler har også mulighet å stille ned enda lavere.

Eldre elbiler med andre kontakter følger ikke nyere standard med signal fra kontakten, men er ikke umulig at det kan stilles i bilen, eller at de brnytter proprietær standard.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA