Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetid på superlader

Startet av Jejl, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:22

« forrige - neste »

sylwester

Det er mer sannsynlig at de jobber mer raskere hurtiglading. Det vil nok gangne nye biler av alle modeller og des større batteri des lengre lader den på full effekt, akkurat som idag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Jejl

Sitat fra: tiger`n på søndag 05. november 2017, klokken 23:19
De kan ikke selge en bil til under halve prisen som lader dobbelt så raskt som de 2 andre. Slik fungerer ikke bilmarkedet, det handler mye om segmentering.
210 kw er ikke så veldig usannsynlig hvis en tar batteristørrelsen i betraktning og sammenligner med andre elbiler.
Hyundai Ioniq lader f.eks med 70 kw og har 28 kwh batteri.
Hvis Model 3 skulle hatt tilsvarende rask lading i forhold til batteristørrelsen på 80 kwh så hadde den ladet med 200 kw.
Jeg tror på at den kommer med mulighet for 210 kw lading, men at dette blir begrenset i sw i en periode for ikke å ødelegge salget av S og X.
Tipper at de først introduserer raskere lading på S og X for å kunne selge flere biler i dette markedet først.

Amoss

Sitat fra: tiger`n på søndag 05. november 2017, klokken 23:19
Hvor 210 kommer fra er vanskelig å si. Det spås i det vide og brede ut fra noen angivelig lekkede EPA dokumenter.

Nei, det er ikke vanskelig å si hvor det kommer i fra. Det er fra data som Tesla selv har fylt ut og sendt inn til EPA, og som så har blitt lastet ned i fra deres sider. Dette er altså offentlig data som Tesla er nødt til å sende inn for å få lov til å selge bilene i USA, og er derfor åpent tilgjengelig fra sidene til EPA.

Fra de samme dokumentene fremkommer det også at Model 3 LR har oppnådd en rekkevidde på 334 miles ihht de offisielle EPA testene. Tesla har valgt å bruke ett lavere tall (310 miles) - og ja, de har lov til å bruke ett lavere tall - som sitt offisielle EPA godkjente tall. En mulig grunn til at de har nedjustert dette tallet er for at Model 3 ikke skal oppgies med en lengre rekkevidde enn TMS100. Og ja, de har også lov til å oppgi en lavere ladehastighet i kommunikasjon med kunder enn det bilen er i stand til å motta.

Regner vel med at hva Tesla har oppgitt til sine kunder er hva bilen kan motta fra *dagens* ladere, selv om bilen skal kunne være i stand til å motta raskere lading fra evnt. fremtidige raskere lading. Og ja, tallene fra EPA er hva bilen er i stand til å motta - ikke nødvendigvis hva det finnes ladere som er i stand til å levere.

Så jo, det er så klart en mulighet at bilen i praksis aldri vil få tilgang på raskere lading enn 80-90kW, selv om den fysisk er i stand til å motta mer. Men akkurat det tviler jeg på. Men med det sagt betyr ikke det nødvendigvis at en fremtidig superlader vil levere akkurat 210kW. Men skulle en slik oppgradert superlader kunne levere f.eks. 180kW så ser jeg det som overveiende sannsynlig at Model 3 vil kunne utnytte dette.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Jejl på søndag 05. november 2017, klokken 23:51
Jeg tror på at den kommer med mulighet for 210 kw lading, men at dette blir begrenset i sw i en periode for ikke å ødelegge salget av S og X.

Det behøver ikke å være begrenset i SW. Godt mulig at *dagens* ladere ikke klarer å lever mer til disse bilene.
Model S 85D

sylwester

Tviler på at det kun trengs SW for å øke ladehastighet. Det kan tenkes at de kan øke noe med SW, men for å støtte ny hastighet fult ut så kreves sikkert fysiske tilpasninger til den standarden.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

GOS


Ladeeffekten vil bestemmes av maks amper som laderen klarer å gi. EPA dokumentet sier ikke noe om 210 kw.  Dokumentet snakker om maks 525A og deretter er det journalisten som har multiplisert med 400V for å få 210 kw. Men batteriet har 400V først når det er fullt og da kan det ikke motta slik høy strømstyrke.

Men med lav SOC, og dermed lav spenning, så kan det motta slik strømstyrke og da er vi vel nede på maks 180 kw...som fortsatt er betydelig høyere enn DAGENS Model S og X
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

Sitat fra: GOS på mandag 06. november 2017, klokken 09:31

Ladeeffekten vil bestemmes av maks amper som laderen klarer å gi. EPA dokumentet sier ikke noe om 210 kw.  Dokumentet snakker om maks 525A og deretter er det journalisten som har multiplisert med 400V for å få 210 kw. Men batteriet har 400V først når det er fullt og da kan det ikke motta slik høy strømstyrke.

Men med lav SOC, og dermed lav spenning, så kan det motta slik strømstyrke og da er vi vel nede på maks 180 kw...som fortsatt er betydelig høyere enn DAGENS Model S og X

525A høres fornuftig ut det. 325A gjennom Type 2 pluggen som dagens biler pluss 200A gjennom de to ekstra CCS-pinnene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA