Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetid på superlader

Startet av Jejl, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:22

« forrige - neste »

Jejl

Da jeg første gang leste om spesifikasjonene på Model 3, så det for meg ut at den ville få kortere ladetid enn Model S. http://www.teslarati.com/tesla-model-3-cross-country-cannonball-run-ca-ny/ Denne rekorden bekrefter antagelsen min. Denne etappen er det blitt forsøkt med diverse Model S mange ganger å sette rekord på tid, og en Model 3 slår ved første(?) forsøk rekorden med en halv time.

Ved første øyekast så virker kanskje ikke denne rekorden så veldig imponerende tidsmessig i forhold til distansen. Men jeg la inn ladestoppene de sannsynligvis har hatt (jeg hoppet over ca 1/3 av stoppene slik at det ble i snitt ca 24 mil mellom hvert stopp) i google maps. Da fikk jeg oppgitt 43 timer og 26 min i kjøring, og rekorden med Model 3 inkl lading er på 51 timer og 17 min. Det gir en snittfart på i underkant av 104km/t. Da slår den faktisk også 24 timers rekorden som er gjort i Model S som var på 102 km/t i snitt inkl lading. Denne rekorden ble tatt i Tyskland ved å kjøre frem og tilbake mellom de to samme superladere i 24 timer.

Redigert: googlet litt om kjøretid på denne kjøreturen, og frem til 1973 så var rekorden med fossilbil 53 timer og 30 min. Etter den tid er det visstnok 5-7 seriøse forsøk på å sette rekord på denne distansen årlig. Skal du slå denne rekorden som står i dag blir det med livet og (dine nærmeste venner)og lommeboken som innsats. Du må ha en snittfart på over 173km/t. Rekorden er nå på 26t og 28 min. De siste rekordene er gjort med temmelig modifiserte biler med bla. tre bensintanker og en mengde med medhjelpere og forskjellige hjelpemidler.

N00b

Tror ikke det er ladehastigheten som gir besparelse, heller motsatt, men heller at bilen er MYE mer effektiv enn en Tesla S

Jejl

Sitat fra: N00b på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:36
Tror ikke det er ladehastigheten som gir besparelse, heller motsatt, men heller at bilen er MYE mer effektiv enn en Tesla S
Jeg snakker om ladetid målt i kilometer ladet pr time. Denne rekorden viser at ladetiden sannsynligvis er kortere med Model 3 enn Model S. Men målt i antall kwh ladet så er kanskje Model  S raskere.

ladov

Prøvde å regne på ladeeffekten til TM3 og kom til at den lader med 60/80kW på hhv vanlig og long-range batteri.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Jejl

Sitat fra: ladov på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:51
Prøvde å regne på ladeeffekten til TM3 og kom til at den lader med 60/80kW på hhv vanlig og long-range batteri.
Går ut ifra at du snakker om snitteffekt opp til 80%?
Model S har ca disse tallene fra 0-80%:
75D  69,2kw i snitt 50,3 minutt
85D  72,9kw i snitt 51,0 minutt
90D  81,6kw i snitt 49,2 minutt
100D 84,7kw i snitt 55,2 minutt
Personlig tror jeg at long-range har/(eller får) minst like raskt påfyll som 100D i starten. Altså ca 50kwh på 30 minutt. 

sylwester

Jeg har sett de ladekurvene hvor du ser de forskjellige modellene nærme seg et antall km som muligens er 100%. Hvis du så legger opp slik at det er % SOC så blir det lite forskjell mellom modellene.

De som er softwarebegrenset skiller seg derimot ut, men jeg tviler på at alle TM3 er long range  mes softwaresperre.

Dvs. jeg tror 80% av TM3 utføres på 50 minutter.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

N00b

Det rapporteres at T3 har begrensing på 90kw på longrange modellen. Det er ikke ille det

Amoss

Model S 85D

daktari

Ser jo veldig lovende ut! ( hvis det ikke er manipulert)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

stefse

Sitat fra: N00b på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:36
Tror ikke det er ladehastigheten som gir besparelse, heller motsatt, men heller at bilen er MYE mer effektiv enn en Tesla S
Ja. Hvis bilen bruker mindre pr mil vil selsagt ladehastigheten i mil pr time bli bedre, selv om ladehastigheten i kW er den samme eller endog saktere enn TMS.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ladov

Sitat fra: Jejl på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:54
Sitat fra: ladov på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:51
Prøvde å regne på ladeeffekten til TM3 og kom til at den lader med 60/80kW på hhv vanlig og long-range batteri.
Går ut ifra at du snakker om snitteffekt opp til 80%?
Model S har ca disse tallene fra 0-80%:
75D  69,2kw i snitt 50,3 minutt
85D  72,9kw i snitt 51,0 minutt
90D  81,6kw i snitt 49,2 minutt
100D 84,7kw i snitt 55,2 minutt
Personlig tror jeg at long-range har/(eller får) minst like raskt påfyll som 100D i starten. Altså ca 50kwh på 30 minutt.
Tallene Tesla publiserte var 130/170 miles rekkevidde på 30min superlading. Med 0,15kWh/km tilsvarer det 31/41kWh. Det blir omtrent 10-75% på det minste batteriet og litt mindre på det største. 60/80kW blir snitteffekt på hele ladesesjonen. Lavere effekt enn på S/X men ganske tett på hvis du ser på avstand-ladet-per-tidsenhet. Long-range modellen er kanskje til og med litt over enkelte av de andre modellene(har ikke hele oppsettet i hodet.. ;) )
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.


Knut Røe

Det ble sagt at model 3 skulle begrenses til cirka 80-90 kW Max. Litt mindre på 50-pakken.
Det der er bare spekulasjon. Lite sannsynlig at den billigste bilen deres skal få dobbelt så rask lading som de 2 dyreste.

Amoss

Sitat fra: tiger`n på søndag 05. november 2017, klokken 17:42
Det ble sagt at model 3 skulle begrenses til cirka 80-90 kW Max. Litt mindre på 50-pakken.
Det der er bare spekulasjon. Lite sannsynlig at den billigste bilen deres skal få dobbelt så rask lading som de 2 dyreste.

Ja, du har helt rett i at det som ble sagt - om at bilen skulle begrenses til ca 80-90kW max - kun var spekulasjoner. Tallene han rapporterte i filmen her derimot kommer i fra dokumenter Tesla selv har fylt ut og sendt til EPA.

Er enig i at det er lite sannsynlig at den billigste bilen deres vil fortsette å ha den raskeste ladingen, så forventer snarlig oppdatering av de øvrige modellene - om de da ikke alt har fått dem? Dagens superchargere kan uansett ikke levere den effekten vi her snakker om, så slett ikke sikkert at noen hadde oppdaget det selv om deres bil i dag skulle støtte denne raskere ladingen.

... og selv om bilen skulle støtte opp til 210kW hurtiglading på en fremtidig oppgradert superladerstasjon (eller CCS?), så betyr ikke det nødvendigvis at den støtter mer enn 80 - 90 kW fra *dagens* superladestasjoner. Men akkurat *det* overlater jeg til noen som er bedre på å regne på dette å uttale seg om.
Model S 85D

Knut Røe

Lade effekt på 80-90 kW kommer fra offisielle tall fra Tesla. Regnet ut fra antall miles de sier den lader per time, ganger rated consumption.
Hvor 210 kommer fra er vanskelig å si. Det spås i det vide og brede ut fra noen angivelig lekkede EPA dokumenter.
De kan ikke selge en bil til under halve prisen som lader dobbelt så raskt som de 2 andre. Slik fungerer ikke bilmarkedet, det handler mye om segmentering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA