Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IRO Dashcam for Tesla Model X Ap2

Startet av o.b.lix, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:01

« forrige - neste »

o.b.lix

Noen som har kikket på IRO Dashcam for Tesla Model X Ap2

Ser jo greit ut. Har erfaring med blackvue 650, og det er ikke imponerende, middels bilde og elendig app.
Tesla skal jo frigi mulighet for å bruke bilens kamera til dashcam, men for det første kommer det vel ikke før i 2025 eller noe slik (jeg er blitt pessimistisk) og for det andre er disse svart-hvitt.

IRO er kjapt å montere og diskret, samt det kan fjernes igjen. Perfekt for X. Mangler strøm under parkering og bakkamera, og er vel på 1080p som begredelige blackvue.

Hva tenker folket, er det løp og kjøp?
Fant en som testet litt på amerikanske Teslaforum
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Ingen erfaring, men interessant med nye alternativer. Jeg skal handle selv og akkurat nå er det BlackVue 750 2CH som er mest aktuell. Basert på Youtube-videoer ser det ut som det har en god del bedre bildekvalitet enn 650, men syns ikke 650 heller ser ille ut. Vil anta appen er den samme på begge. Hva var problemet med den?

Videoene han på TMC har lagt ut viser det jeg vil kalle elendig billedkvalitet fra IRO-kameraet? Både dårlig oppløsning og forvrengning. Det mangler også fart (GPS) og halve poenget er strøm under parkering, så da må du finne alternativ kabling uansett. Mangler vel også to kanaler slik at man ikke får kamera bakover? Syns det ser ut som det leverer kjapp montering og visuelt elegant løsning, men ellers lite positivt.

Har to billigkameraer i dag, og de leverer bedre bildekvalitet, men mangler wifi og er ikke spesielt vakre.

o.b.lix

Når jeg skal se på videosnutter, er app treg og laggy. Prøvde å oppdatere til cloud, men det var enda verre. Nå er praksis at jeg tar ut minnekort og setter i pc hver gang jeg vil se noe.

650 viser ikke fart, den får ikke kontakt med satellittene gjennom min frontrute i alle fall. Å tre ledninger er også tidkrevende, sist fikk jeg hjelp av en på forumet.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

CaZpaH

Merk at IRO ikke er "allways on". Så den vil ikke fange opp evt. skadeverk. Der har vel BlackVue en fordel.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

o.b.lix

Ja blackvue er liten, har kamera foran og bak, har (i teorien) gps, reagerer på støt og lagrer disse video på trygt sted, og virker også når parkert.

Ulempen er middels bilde, kronglete installasjon og kronglete app.

IRO har lett installasjon, er svært liten, og antageligvis likt bilde som blackvue. Mulig appen er bedre?


Ønsker helst 4K-kamera uten integrert skjerm, dette har jeg ikke funnet. Å bruke f.eks. gopro virker ikke, denne er ikke designet for å filme 24t/døgnet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 18. oktober 2017, klokken 11:01
IRO har lett installasjon, er svært liten, og antageligvis likt bilde som blackvue. Mulig appen er bedre?
Er det Youtube-videoene i linken fra TMC du tenker på når du sier "Antageligvis likt bilde som blackvue"?  Syns det ser dårligere ut enn mine billige Blueskysea G1W-CB. Masse forvrengning langs kantene, mye refleksjoner fra dashbord og A-stolper, generelt blast og uklart bilde, vanskelig å lese skiltnummer.

Ref. fra linken din til TMC:
https://www.youtube.com/watch?v=lbwwkuh9CFA
https://www.youtube.com/watch?v=5FF8VrKFZvw

o.b.lix

#6
Den teoretisk spec er lik blackvue.

Det ser ut som han har glemt å ta av plastfilmen på linsen synes nå jeg, men er ikke sikker.

EDIT: En som har kjøpt som mener bildet er bra https://www.amazon.co.uk/IRO-Dashcam-Tesla-Model-AP1-Black/dp/B01KZL8LG8
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

M.Baguette

I have purchased this IRO dashcam and it is just waiting to be installed as soon as I receive delivery of my MX over the next two to three weeks, I will report back.

SH aka F_P

Testet en del IRO kamera til Model S i sin tid, og om du syns Blackvue har dårlig bildekvalitet kommer du til å bli veldig skuffet over kvaliteten på IRO og Topfit. Vi solgte noen få, men fjernet det fra nettbutikken siden bildekvaliteten var såpass laber.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

o.b.lix

Ok, det var for så vidt rene ord for penga.

Finnes det 4K kamera på markedet?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SH aka F_P

Det tror jeg ikke, rett og slett fordi det vil ta enormt med plass å lagre uten helt sinnsyk komprimering.
En fil på 1min fra mitt Thinkware F800, kun fra frontkamera, er på over 80MB. 4K på f.eks iphone er vel tett under 400MB pr minutt. Det skulle i så fall bli mellom 320-350 min opptak i 4K fra et kamera på et 128GB kort. 5-5,5t maks + et rimelig heftig SD-kort for å ta unna skriving på kortet.

Sitat fra: o.b.lix på mandag 23. oktober 2017, klokken 07:22
Ok, det var for så vidt rene ord for penga.

Finnes det 4K kamera på markedet?
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

M.Baguette

MX picked up and dashcam installed.

Very pleased with the set up, OEM feel and look, as well as the output quality, best value for money on the market today.

k1

Do you have any pic's of installation and potentially any video from Norwegian grey/dark days?
Would be highly appreciated!   :)

supaplex

Trolig et dumt spørsmål, men hvorfor ønsker mange å installere dashcam i bilene sine?
Er det for å dokumentere påkjørsler o.l.?

joda

Man ønsker kamera i bilen for å kunne dokumentere årsak og skyld ved eventuelle skader på bilen.
Dette er svært dyre biler og utbedringer av skader kan også være svært kostbart, så da er kamera en ekstra trygghet for å kunne identifisere og bevise skyld i en slik sak.

Noen eksempler:
- Påkjørsel i fart (skyld om det skulle bli et tema)
- Parkeringsskader uten at motparten identifiserer seg
- Hærverk

Har vært en del saker med hærverk på parkerte biler, og da kan det være greit å kunne dokumentere dette med videobevis ved en anmeldelse og til forsikringsselskap. (for å unngå bonustap)
TMS 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA