Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange km har dere tilgjengelig ved fullladet batteri?

Startet av AW, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 10:39

« forrige - neste »

AW

Nå har jeg hatt bilen i snart 14 dager og jeg har aldri hatt mer enn 133km tilgjengelig. Temperaturen har variert mellom 8 og 13-14 grader og fulladet batteri med oppvarmet bil har variert mellom 122 og 133km. Litt mer hvis jeg skrur av A/C. Jeg vet at jeg normalt kan kjøre lengre, men jeg føler likevel dette er lavt. Er det normalt, eller et tegn på forringelse av batteriet?
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Lars C. Krogenæs

Antall km tilgjengelig eller "guessometeret" er en beregning på hvor langt bilen kan kjøre ut ifra hvordan du brukte bilen sist du kjørte. Kjører du veldig økonomisk får du lang rekkevidde neste gang du full-lader.

Dette har imidlertid lite å si på hvor langt bilen vil gå, men gir en pekepinn på hvor langt bilen går med ditt kjøremønster.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jaso

Sitat fra: AW på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 10:39
Nå har jeg hatt bilen i snart 14 dager og jeg har aldri hatt mer enn 133km tilgjengelig. Temperaturen har variert mellom 8 og 13-14 grader og fulladet batteri med oppvarmet bil har variert mellom 122 og 133km. Litt mer hvis jeg skrur av A/C. Jeg vet at jeg normalt kan kjøre lengre, men jeg føler likevel dette er lavt. Er det normalt, eller et tegn på forringelse av batteriet?

Omtrent samme som vi har på vår. Stoppa meg ikkje frå å nå 160 KM for ca en mnd sida uansett. Er stort sett kona som bruka bilen, auka mot 140 når ho var vekke et par veker, ho har lite fokus på "kjørestil"  ;)
Uansett, meina den var opp mot 150 i sommar.
Lengste eg har køyrt er 170 med rest på 15, men det var en dag med 18-20 grader og berre lett regn av og til.
Farten varierte mellom 40 og 90 der det vart lagt bak oss minst 50% av turen i 90.
(Solgt) Kia Soul EV 2016 - Svart
Tesla Roadster 2012 - Cosmic Black

AW

Hmm, jeg prøver å kjøre så rolig og økonomisk som mulig, likevel har jeg aldri hatt mer enn 136 km. Noen venner av oss har en tidlig 2017 modell og der viser den min 160 og de har en lang bratt bakke opp til huset. Dette kan vel tyde på at batteripakken i min kan ha redusert effekt? I dag har jeg kjørt 103km med 32% igjen på batteriet i regnvær og 8 grader. Jeg er rimelig fornøyd med dette, men mens jeg hadde 38 km igjen ved ankomst så har de aldri hatt mindre enn 60km på samme tur.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Svein Evensen

Det skrives at Gessometer tar sine data fra sist du kjørte! Feil... Gessometer beregner utfra hvordan du har kjørt over en lengre periode. Lufttemperatur er veldig viktig. Selv har jeg 186 km nå. På sommeren var høyeste 213. Bruk setevarme, og rattvarme. Skru ned temp på varmeapparat. Bruk CC. Lett på gassen, så øker du rekkevidden.

AW

Jeg har ikke hatt bilen mer enn en snau mnd så det er mulig det øker, men jeg kjører stort sett i oppvarmet bil med setevarme og ratt og hvis jeg bruker varmeapparatet så er det på driver only. Turen til bergen i dag var med fullastet bil og takbøyler. Jeg slettet historikken da jeg kjøpte bilen og snittforbruk er nå på 16,3 og det er jo veldig høyt. Jeg kjører mye med cruisecontroll, men ikke alltid. Jeg skjønner ikke helt hvorfor forbruket er såpass høyt.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Usikker

Min ligger også på 16 ett eller annet på måleren midt i dashbordet, starter med forvarma bil til jobben stort sett i +90km, 2 i bilen, temp på 21 grader og vanlig lysbruk, samme tur tilbake fra jobb da uten forvarming/lading men den blir fort varm, gjerne en tur innom butikken eller en annen tur i løpet av ettermiddagen, tur retur jobben er nesten 7 mil 70% er motorvei, ca. 60% igjen av batteriet når jeg plugger i for kvelden
Sparer ikke på noe, skal ikke ha kald bil og lager aldri kø
Guess meter viser ca. 18 mil fullt ladet
Været siste uka har liggi mellom +1 og +7, regn/tåke
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

AW

Fulladet i dag, 127km på guess på 6 grader og tørt vær. Kjørte 104km, og hadde 30% igjen ved ankomst. Hadde ac på 22. Tørr vei fem stk i bilen og skiboks på taket. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor min viser så lavt iom at dette var første tur med takboks. Får sjekke batteriet når bilen skal på service. 
Kia Soul EV 2015 Exclusive

chriso89

Min 2018 ligger på 140 ca nå.  her går det endel motorvei.

Men har klart å kjøre hemsedal - drammen som er ca 201 km og enda ha juice på tanken:)
Rekkevidden går fort ned på motorvei spessielt

gigafactory

Rekkevidde er helt meningsløst å sammenligne hvis dere ikke også oppgir hastighet, spesielt på denne bilen.

AW

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 04:28
Rekkevidde er helt meningsløst å sammenligne hvis dere ikke også oppgir hastighet, spesielt på denne bilen.

Vi har ikke motorveier her, så det går i 50-60 og 80.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

goggo

Etter å ha kjørt både Trillinger og Soul så har jeg kommet fram til at rekkevidden på Trillingene var litt for liten om sommeren, og enda mindre om vinteren. På Soulen er den akkurat passe, hele året :)

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vollis47

I hele sommer og september hadde jeg stort sett 205-210 på GOM. Men etter mye småkjøring i oktober viste det bare 172 km i går morges når jeg startet i Kristiansand på vei mot Egersund; 182 km å kjøre. Etter ca 4 mil på tørr asfalt så det ut som jeg skulle rekke frem med god margin (60 km), men så begynte det å regne. Dermed tapte jeg stadig litt på marginen. Siden jeg likevel måtte ha en pause på Moi, stoppet jeg ved Fortums nye ladestasjon ved Moi hotell, ladet 7,66 kWh på 11 min, fra 33% til 54%. Fortsatte deretter til Egersund og det regna bare mer og mer. Kom frem med 27%, GOM viste da 47 km. Kunne nok klart det uten ladingen på Moi, men da hadde det nok bare vært 5-6% igjen. Temperaturen var 12-13 grader og mye regnvær og jeg kjørte på nye Continental vinterdekk med pigger.

Laderne, 2 stk ved Moi hotell er type ABB med Chademo/CCS/Type2 kontakt 22 kW AC.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Usikker

Kan ta opp igjen denne nå hvor det har vært -10 blå en lenger periode.
Fortsatt 2 i bilen, +21 inne i bilen, -10 på utsiden, varmemapparatet klemmer til med maks 4,5kw i oppstart når bilen er kald men ramler ned på ca. 2kw etter et par minutter, gjerne litt varme i rattet og seter i oppstarten, snittforbruk ligger på ca. 20kw/100km og den gjetter at jeg har 14 mil når den er fult lada. Meste av turen (2/3) går i +90km
Tur retur jobben, ca. 7 mil og det er brukt ca. 40% av batteriet
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA