Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva betyr "A" på DC hurtiglader (120A? 80A?)

Startet av Panduck, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 09:48

« forrige - neste »

Robert Sund

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 20:03
Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 19:40
400V AC er 400 V * (roten av 2) i toppene. Men elbilladere er ganske mye mer avanserte enn likeretter og noen ledningsstumper  :) . Det hadde blandt annet gitt horribel power-factor.
Roten av 3  ;)
Nei roten av 2. Og det kan man se direkte fra sin2(v)+cos2(v)=1 uten å regne i det hele tatt, fordi sinus er det samme som cosinus faseforskjøvet 90 grader, og derfor er gjennomsnittet for hver av dem 1/2.

mean(cos2(v)=1/2
som er det samme som root(mean(cos2(v))=root(1/2)
Akkurat det samme skrevet på en annen måte root(mean(square(cos(v)))=root(1/2)

Så når maksimalverdien er 1, fordi maksimalverdien av cosinus er 1, er RMS verdien 1/(roten av 2). Som er en annen måte å si at når RMS verdien er 1 er maksimalverdien roten av 2.

root(mean(square(cos(v)*root(2)))=1


QED

RMS=root(mean(square("måleverdi")))

Robert Sund

Faseforskjøvet 90 grader er det samme som rettvinklet, og at sin2(v)+cos2(v)=1 er sant ser man direkte fra Pytagoras.

KjellG

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:26
Er ein liten faktor her som dere glemmer. Når du likeretter 1fase så er tilført spenning lik på både inn og utsiden av likeretteren.

Når du likeretter 3fase så får du høgare spenning ut av likeretteren enn da du tilfører den. Derfor kan ein likeretter gje ut 500V utan at du bruker skilletransformator. Da skal heller ikkje så mykje til for å regulere dette spenningsområdet med likeretteren.

Kan du beskrive hvordan det skjer?

Panduck

Begynner å gå litt off topic? Uansett hvordan dette er, så forklarer det ikke min opprinnelige frustrasjon over hva A på en DC lader faktisk betyr...

Robert Sund

@Panduck
Når en verdi blir presentert en kunde, bør det være den verdien som er relevant for kunden. Så A vist på laderen bør spesifisere hvor mye strøm laderen kan levere på likestrømsiden til bilen. Slik du sa i din opprinnelige post er slik det bør være (og også IMHO slik det skal være).

For de som installerer er det sikkert kjekt å lett kunne se at det er samsvar mellom hva laderen trekker og det ledningsnett og trafo kan forsyne den med, men for å sjekke dette bør de klare seg med spesifikasjoner på bakplaten. Kanskje de har tenkt på det på samme måte som for utstyr som ikke leverer strøm videre (til kunde) slik som for en elektrisk byggvarmer? Der ville den IMHO villedende [for ladere] måten å oppgi på ha gitt mening og vært informativt.


Jeg kan opprette en egen tråd til å svare på de spørsmålene som er stilt i denne tråden utover ditt opprinnelige spørsmål. Det var ikke min mening å bidra til at tråden ble avsporet.

bjaolsen

Sjekket datablad på "våre" hurtigladere (ABB)

På CCS og CHAdeMO leverer Terra 53 modellene 50-500V (Volt) og opptil 125A (Ampere), max 50kW
(V*A, DC er enkelt ikke noen fasevinkel eller annet tull)

Det vil si at avhengig hva bilen ber om, det er bilens batteriovervåking som er "sjef" ved DC-lading, vil den levere inntil 125A fra 50-400V og så ned til 100A ved 500V.

Disse tallene er selvfølgelig avhengig av at eier ikke har de-rated laderen, eller at noen av likerettemodulene er ute av drift.

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA