Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla unveils new dual connector charge port design for Model S and Model X

Startet av Amoss, mandag 16. oktober 2017, klokken 15:19

« forrige - neste »

Amoss

https://electrek.co/2017/10/16/tesla-new-dual-charge-port-design-model-s-model-x/

SitatTesla unveils new dual connector charge port design for Model S and Model X



Tesla unveiled today an updated Model S and Model X design featuring a new dual connector charge port system to support more than one charging standard on its electric vehicles.

Currently, the charge port on all Tesla vehicles is located within the tail light on the driver's side, but the actual connectors are different depending on the market.

In the US and Canada, it features Tesla's own proprietary connector and in Europe, the company uses the standard Mennekes plug.

In China, Tesla was using the same charging system as the one it uses in Europe until now.

En spennende utvikling :)
Model S 85D

Øggen

Må vel håpe på CCS i europa, men close up av avbildet type ser ikkje heilt slik ut enda. Mangla pinnane.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

tibber73

Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Avh

Nok et eksempel på hvem som leder an i utviklingen ...
Mest sannsynlig at CCS kommer i den europeiske versjonen. Foreløpig er Kina første og eneste med dobbelt lade-port
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Muffinman

Og kanskje oppdager man at det regner på kontakten som ikke er i bruk når luka står åpen også ;)

geear

Fantastisk. Drit. Da dukker vel europeiske biler opp med Tesla/type 2 + CCS snart. Antageligvis rett etter jeg får min..  :o

Tellus

Er ikke dette den kinesiske hurtigladerpluggen? Så noe om dette et annet sted på forumet tror jeg.

Jeronan

Sitat fra: gr på mandag 16. oktober 2017, klokken 22:32
Fantastisk. Drit. Da dukker vel europeiske biler opp med Tesla/type 2 + CCS snart. Antageligvis rett etter jeg får min..  :o

For CCS we don't need such wide double socket, since the combo connector is placed right under the Mode 2 connector for CCS.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

MrBacardi

Gode nyheter dette her! Regner med det blir siste generasjon CCS her i Europa med 350kW hastighet. Men foreløpig er dagens batterier er begrensende faktor med tanke på ladehastigher.

Hm... la oss nå håpe dette ikke betyr at Tesla legger eventuelle planer for et CCS-adapter på hylla for oss med gamle biler.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Jeronan på mandag 16. oktober 2017, klokken 22:40
Sitat fra: gr på mandag 16. oktober 2017, klokken 22:32
Fantastisk. Drit. Da dukker vel europeiske biler opp med Tesla/type 2 + CCS snart. Antageligvis rett etter jeg får min..  :o

For CCS we don't need such wide double socket, since the combo connector is placed right under the Mode 2 connector for CCS.
Thank you for the information, I haven't noticed that on my e-Golf...  ;D

Same point applies, and that's why I didn't specify. If they have started adding other standards for DC charging in other markets it would be logical to go for CCS in Europe (if not soon required by EU..).

Jeronan

Sitat fra: gr på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 08:12
Sitat fra: Jeronan på mandag 16. oktober 2017, klokken 22:40
Sitat fra: gr på mandag 16. oktober 2017, klokken 22:32
Fantastisk. Drit. Da dukker vel europeiske biler opp med Tesla/type 2 + CCS snart. Antageligvis rett etter jeg får min..  :o

For CCS we don't need such wide double socket, since the combo connector is placed right under the Mode 2 connector for CCS.
Thank you for the information, I haven't noticed that on my e-Golf...  ;D

Same point applies, and that's why I didn't specify. If they have started adding other standards for DC charging in other markets it would be logical to go for CCS in Europe (if not soon required by EU..).

Hehe...  ;D

Tesla just needs to adjust the design of the rear reflector a bit so a CCS charge port would still fit on current location within showing.
But that is realistically not going to happen.  ::)

In either way, so far it seems only for the Chinese market due to the current situation with charging standards there.
The current Mode 2 seems to be working well enough here in Europe, so it's not an immediately necessity to change.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Eip

Er det ikke kun at den europeiske suc og amerikanske suc i samme "hullet" Slik at de ikke trenger å produsere en egen for us og eu
VIN: 509XX PD

HKS

Det er faktisk tre plugger på de kinesiske bilene...

Det vanlige stedet ved baklyset er det en vanlig type 2-kontakt, slik vi også har på Europeiske Model X/S. Denne brukes for supercharger.

Bak dette nye lokket er det som dere ser to plugger, det er de kinesiske pluggene for DC og AC lading.
De kinesiske AC-pluggene ligner på en Europeisk Type 2, men forskjellen er at det er hann-plugg isteden for hunn-plugg som vi har i Europa.
Tesla Model 3 Long Range

MrBacardi

Sitat fra: HKS på lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:23
Det er faktisk tre plugger på de kinesiske bilene...

Det vanlige stedet ved baklyset er det en vanlig type 2-kontakt, slik vi også har på Europeiske Model X/S. Denne brukes for supercharger.

Bak dette nye lokket er det som dere ser to plugger, det er de kinesiske pluggene for DC og AC lading.
De kinesiske AC-pluggene ligner på en Europeisk Type 2, men forskjellen er at det er hann-plugg isteden for hunn-plugg som vi har i Europa.

Nei. Den vanlige type2/sc-pluggen i baklykten forsvinner fra de kinesiske bilene. Tesla skal endre pluggene på eksisterende kinesiske superchargere til GB-plugger:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2362102/
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA