Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatisk blending av langlys

Startet av kirky, mandag 16. oktober 2017, klokken 13:21

« forrige - neste »

grime

Min S75D fungerer temmelig bra her, men jeg skulle gjerne ha hatt matrise-nedblending (kun nedblending i vinkelen hvor jeg ville treffe motkommende trafikk). Var bl.a. en tur i England i høst. En 1987 Thunderbird jeg hadde for mange år siden 'leste' skilt som motkommende trafikk og gikk bananas - på/av, på/av i frenetisk og slitsomt tempo. Tesla'en fungerte utmerket (innen visse grenser) der også.

Det kommer stadig flere biler med slike systemer, men her ser det ut til at Tesla dessverre ligger litt etter.

Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

Jeronan

I am pretty happy with the auto high beams on our new 75D too. Not too bothered by the 3 sec delay, since main lights are pretty strong.

I did notice however that the auto high beam is depended on the radar? So earlier this weekend when there was wet snow and horrible slush on the road (love the AWD!!  ;D), I noticed the radar was obscured on some moments and then the auto high beam didn't work. Most likely that it depends on the radar detecting oncoming traffic.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rolf Gjerdsjø

Jeg fikk testet auto high beam i helgen i et ganske greit grisevær (snøværet var på strekningen Fetsund-Bjørkelangen-Skotterud) med utbrøyta veier og snøfnugg som minna om ferdigmonterte snømenn. AHB fungerte egentlig veldig bra i været, og lot seg ikke påvirke. Men jeg skulle gjerne sett at den var litt raskere med å blende ned når du tar igjen biler foran deg, fordi den "ser" ikke rødlysene før du er forholdsvis tett innpå bilen foran. Har 2017.42 a88c8d5.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

petersv

Jeg har mottatt problem med AP1 autonedblending, den er alt for rask med å blende ned må man tar igjen biler. Ligger man litt bak på en svingete vei blir det mye av og på.

o.b.lix

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 13. november 2017, klokken 11:09
Jeg fikk testet auto high beam i helgen i et ganske greit grisevær (snøværet var på strekningen Fetsund-Bjørkelangen-Skotterud) med utbrøyta veier og snøfnugg som minna om ferdigmonterte snømenn. AHB fungerte egentlig veldig bra i været, og lot seg ikke påvirke. Men jeg skulle gjerne sett at den var litt raskere med å blende ned når du tar igjen biler foran deg, fordi den "ser" ikke rødlysene før du er forholdsvis tett innpå bilen foran. Har 2017.42 a88c8d5.
Kjørte samme strekk enten like før deg eller like etter og radar ble kjapt utkoblet grunnet snø som pakket seg på fronten (riktignok en X), der virket ikke auto langlys. samme software, AP2.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cra

Fikk varsel om at kjørerassistansesystemene ikke lenger var tilgjengelige tidligere i dag, og han foran fikk fjernylsa mine i ryggen tvert. Han lurte sikkert på hva jeg holdt på med.  :o  Jeg aner ikke hvorfor det blutselig slo til; det var ikke spesielt dårlig vær eller ising på bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: o.b.lix på mandag 13. november 2017, klokken 16:03
Kjørte samme strekk enten like før deg eller like etter og radar ble kjapt utkoblet grunnet snø som pakket seg på fronten (riktignok en X), der virket ikke auto langlys. samme software, AP2.

Merkelig hvordan det er sånne forskjeller på hvordan S og X fungerer sånn sett. Pakka seg snø i fronten på min også, men det førte ikke til noen feilmeldinger eller nedsatt funksjon på AHB. Har AP2 jeg også, men hadde ikke ACC eller AP påslått.

Edit: Kjørte du i samme retning som meg? Husker ikke om jeg så noen TMX i samme retning, men møtte en oppi skogene der.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

o.b.lix

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 13. november 2017, klokken 21:47
Edit: Kjørte du i samme retning som meg? Husker ikke om jeg så noen TMX i samme retning, men møtte en oppi skogene der.

Nei kjørte nok andre veien, var ved skotterud 20:21, ved bjørkelangen 21:16 og ved fetsund 21:56
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 15. november 2017, klokken 17:59
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 13. november 2017, klokken 21:47
Edit: Kjørte du i samme retning som meg? Husker ikke om jeg så noen TMX i samme retning, men møtte en oppi skogene der.

Nei kjørte nok andre veien, var ved skotterud 20:21, ved bjørkelangen 21:16 og ved fetsund 21:56

Kan ikke skjønne annet enn at det må ha vært deg jeg møtte mellom Bjørkelangen og Skotterud da altså. Så her er et forsinket hei.  ;D
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA