Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk - kva funkar best?

Startet av Reven, søndag 15. oktober 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

Reven

Etter to år vil me ha nye vinterdekk på e-Golfen (2016-modell levert ut frå forhandlaren i slutten av september 2015). Dei dekka som følgde med bilen frå forhandlaren, vert rett og slett ikkje opplevde som gode her. Det er piggfrie 15" Nokian som står på. Det skulle vera bra dekk, men erfaringane våre så langt er at bilen sklir meir på glatta enn andre bilar me har hatt. Det gjeld ikkje spesielt ved akselerasjon, men også ved bremsing og svinging. Elmotoren sitt kraftige moment kan difor ikkje vera årsaka. Sjekka forresten DOT-koden, og dekka er berre nokre få månader eldre enn bilen.

Sidan så mange andre gir uttrykk for å vera nøgde med e-Golfane sine på vinterføre, håpar me å kunna få ein betre vinterbil ved å setja på nye dekk. Men så er spørsmålet: Kva bør me gå for? Hadde me ikkje hatt dei to åra med erfaring, ville me i utgangspunktet ha gått for nettopp Nokian.

Bilen går i vestlandsklima. Og sidan bilen nesten dagleg skal innom Bergen sentrum, er det nok eit gode å unngå piggdekk...

2016 VW e-Golf med varmepumpe og ymse anna
2015 VW Passat Alltrack

Bob

Har ikke hatt erfaring selv men Continental VikingContact 6 har testet å ver de beste piggfri dekkene kanskje noen andre har erfaring med de kontra Nokian dekkene? Jeg har Nokian selv og mener også at de har altfor lite grep.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

geear

e-Golf er tyngre enn tilsvarende fossilbil og vil normalt ha lenger bremsestrekning på glatt føre, men den skal oppføre seg likt som en bil med samme vekt. Hjulspinn under aksellerasjon med fremhjulsdrevet elbil er vanskelig, enten må det elektronisk begrensning eller forsiktig høyrefot til for å unngå hjulspinn.

Klikk deg inn i kategoriene og velg dekk som har de egenskapene du trenger mest.

https://www.motor.no/artikler/2017/oktober/vinterdekk-2017-slik-beregnes-karakterene/

Merk at piggdekk er best på nesten alt.

Vi har piggdekk på vår e-Golf. Dessverre har Stavanger Kommune fått for seg at de skal innføre piggdekkgebyr fra 1. november (samtidig som de skal tvinge flest mulig av nabobeboere gjennom byen, oppskrift a la Oslo), så det blir antageligvis piggfritt på oss nå.

DagRune

Hei, vi har kjørt to sesonger på Continental piggfrie dekk, og det har gått stort sett greit (Tromsø, mye bakker her). Jeg kommer stort sett opp de fleste bakker på normalføre, men ved våt speil-is ligger vi tynt an. Heldigvis er det sjelden sånne forhold her. Svært vanlig føre er asfalt med tynn ishinne fra kondens, og her biter piggfrie dekk like godt/dårlig som piggdekk.
Jeg opplever eldrift som en fordel på vinterføre, jeg tror elmotoren har jevnere justeringsevne på kraft under antispinn. Og det er lettere å gjøre forsiktig start med elbil enn fossilbil.

nortrahof

#4
En ting som få nevner er rullemotstand og dekkbredde.
Disse parameter er viktig for en elbil med begrenset rekkevidde. BMW bruker en dekkbredde på 155 på sin i3.
Hvilken dekkbredde er minimum for en E-Golf (innenfor toleranser på rulleomkrets)?
Dekkbredde 205 / 195 virker for bredt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Cowboystrekk

Om rekkevidde er viktig er det ingen som slår Nokian R2 ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jensma

#6
Sitat fra: nortrahof på mandag 16. oktober 2017, klokken 16:39
Hvilken dekkbredde er minimum for en E-Golf (innenfor toleranser på rulleomkrets)?
Dekkbredde 205 / 195 virker for bredt.
Inntil 2% avvik er tillatt, det gjelder alle biler. Standarddim er 205/55R16. Har aldri hørt om noen som har noe mindre enn 195. Bredden har selvsagt mye å si for veggrepet.

Av nordiske vinterdekk får man ikke noe bedre enn Conti eller Nokian. Kjører man mye på glatta må man ha piggdekk. Har selv kjørt Nokian piggfri 195 i Oslo, uten problemer. Sjekk evt DOT på dekkene, kan hende de er gamle og stive.
e-Golf (2015)

Trond.m

Ville ikke gått for noe smalere enn 195. Det er jo en tung bil, og med smale piggfie dekk tror jeg kjøreegenskapene blir så mye dårligere at det går ut over sikkerheten.

Reven

Takk for synspunkt!

No har me handla. Av omsyn til at bilen skal inn og ut av Bergen sentrum og at det på ein måte bør vera piggfrie dekk på ein miljøbil, gjer me eit nytt forsøk med piggfrie dekk på e-Golfen - sjølv om våre erfaringar tilseier at piggar er det som dugar best på vestlandsk vinterføre. Sidan det var Nokian som stod på bilen frå før, valde me no å testa det som framstod som det beste alternativet; testvinnaren Continental VikingContact 6.

Etter å ha vore innom fleire dekkforhandlarar for å få tilbod, kom det plutseleg ein massesendt e-post frå Møller Bil med informasjon om at dei hadde "supertilbud på vinterdekk til Volkswagen". Vel, eg må vedgå at eg ikkje hadde store trua på at Møller ville vera konkurransedyktige på pris, men eg valde å senda ein e-post og spørja om pris på Viking Contact. Og jammen kom ikkje Møller opp med lågaste tilbodet. Så no skal e-Golfen til Møller for å få nye dekk i morgon. Det kan vera eit tips til andre som tenkjer på å kjøpa dekk.
2016 VW e-Golf med varmepumpe og ymse anna
2015 VW Passat Alltrack

4Matic Fanatic

Tror ikke du kommer til å angre på Continental. Vi fikk Nokian på den ene bilen og Conti 5 på den andre, og mens Conti-settet fremdeles hadde en god del mønster var Nokian-dekkene helt nedslitte nå i våres, så det ble et sett Continental VikingContact 6 nå der.

Begge fabrikatene er topp vinterdekk, som de jo har bevisst i dekktester i en årrekke.

jensma

Sitat fra: Reven på onsdag 01. november 2017, klokken 21:08
Etter å ha vore innom fleire dekkforhandlarar for å få tilbod, kom det plutseleg ein massesendt e-post frå Møller Bil med informasjon om at dei hadde "supertilbud på vinterdekk til Volkswagen". Vel, eg må vedgå at eg ikkje hadde store trua på at Møller ville vera konkurransedyktige på pris, men eg valde å senda ein e-post og spørja om pris på Viking Contact. Og jammen kom ikkje Møller opp med lågaste tilbodet.

Er nok mange som blir overrasket over det. Men på den annen side er det nok ikke mange dekkforhandlere i Norge som har så stort volum på premium (vinter)dekk som det Møller og en del andre forhandlergrupperinger har. De har gode betingelser hos leverandørene. Så spørs det bare i hvilken grad de er villig til å satse på dekksalg som bigesjeft. Nå som elbilene tar over, med redusert servicebehov og økt dekkslitasje, så bør nok det bli en aktuell problemstilling for flere forhandlere.
e-Golf (2015)

Apache

Et liten av sporing men:
Jeg har bestilt ny e-golf med 16" sommerfelger og tenkte ikke over bestilt 15" vinterfelger. Er det noe forskjell på 15" vs 16" på golf'en? Burde jeg fått det forandret?

geear

Mindre felger gir mer komfort, i de fleste tilfeller antageligvis bedre grep, og økt rekkevidde eller reduserer iallfall tapet man får med vinterdekk, lav batteritemperatur og økt luftmotstand.

Litt usikker på hvordan en 5-eiket 15" står seg mot de nesten tette originale 16" astana, sistnevnte gir nok god effekt aerodynamisk, og det er nok derfor VW nekter å selge e-Golf med annet enn disse. I Norge så leverer forskjellige forhandlere som regel 5-eikede varianter til vinterhjul, både originalt og uoriginale varianter.

jensma

Sitat fra: Àpache på fredag 17. november 2017, klokken 22:23
Et liten av sporing men:
Jeg har bestilt ny e-golf med 16" sommerfelger og tenkte ikke over bestilt 15" vinterfelger. Er det noe forskjell på 15" vs 16" på golf'en? Burde jeg fått det forandret?
15" går helt fint, det er en veldig vanlig vinterdimensjon på e-Golf. Mindre felg kompenseres med høyere profil på dekket, slik at rulleomkretsen blir omtrent den samme. Dekket blir litt smalere, noe som gir litt mindre grep, men også mindre rullemotstand.
e-Golf (2015)

HEL

Er 195/60-16 vinterdekk greit å ha på de originale Astana 6,5-16 pannekakefelgene?

Tenker at både støy og rullemotstand er enda bedre enn med 205 dekk?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA