Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger man Tesla X?

Startet av Troald, søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50

« forrige - neste »

arthur

Et spørsmål kanskje litt på siden, men hvorfor er så mange av disse bilene utstyrt med piggdekk? Nei, har ingen offisiell statistikk på det som uansett vil bli omtalt som juks og bedrag, men "dømmer" utifra hva jeg kan konstatere ved selvsyn siden jeg bor i Teslaland, Asker.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på fredag 03. november 2017, klokken 06:13
Et spørsmål kanskje litt på siden, men hvorfor er så mange av disse bilene utstyrt med piggdekk? Nei, har ingen offisiell statistikk på det som uansett vil bli omtalt som juks og bedrag, men "dømmer" utifra hva jeg kan konstatere ved selvsyn siden jeg bor i Teslaland, Asker.

Er vel egentlig helt på tryne med pikkdekk på elbil da piggdekk er den største synderen mht å generer farlig svevestøv. Da er det vel bedre å kjøre fossil og piggfritt. Men så er det jo også slik at noen ikke kan kjøre bil og er avhengig av slike...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Har ikke sett en enste X med pigg her i Vestfold, selv om det er ganske mange av de. Men uansett er det kanskje slik at mange av de som mener de trenger høy bil med firehjulstrekk for å komme frem også mener de trenger piggdekk?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 03. november 2017, klokken 06:38
Da er det vel bedre å kjøre fossil og piggfritt.

Alternativet til å kjøre elbil med piggdekk blir å kjøre fossilbil med piggdekk for de som mener å ha grunn til å velge piggdekk fremfor piggfritt. Virker som en del her mener det er bedre?
Model S 85D

ludwig_holberg

Piggdekk er ikke den største synderen mtp svevestøv.

Den største synderen er utslippene fra eksosrøret. Som elbiler ikke har.

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

arthur

Mitt spørsmål om piggdekk på en Tesla gikk ikke på miljøtenkning, men på hvorfor disse eierne mener at det er nødvendig med piggdekk. Er en Tesla vanskelig, eller vanskeligere, å håndtere på norske vinterveier enn andre biler?
Har selv ikke hatt piggdekk på noen bil siden 80-tallet en gang.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på fredag 03. november 2017, klokken 08:38
Mitt spørsmål om piggdekk på en Tesla gikk ikke på miljøtenkning, men på hvorfor disse eierne mener at det er nødvendig med piggdekk. Er en Tesla vanskelig, eller vanskeligere, å håndtere på norske vinterveier enn andre biler?

Piggdekk vs piggfritt handler like mye om psykologi som om hva man egentlig trenger.

Og hvis man følte behov for piggdekk på den forrige store SUV'en for å føle seg trygg, så velger man fort pigg på en mod X også. Uavhengig av reelt behov.

Nå har jeg aldri kjørt en Tesla på vinterføre før, men har inntrykk av at både S og X er gode på vinterføre. Og pigg er uaktuelt for meg.

Jeg tror at grunnen til at du ser mange Tesla med pigg, er at man legger mer merke til det på en elbil enn på en fossil.

For i elbilforeningens undersøkelser er ikke piggandelen noe høyere for elbil enn forøvrig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Jeg har aldri kjøpt et piggdekk i mitt liv, og har kjørt piggfritt på alle mine egne biler.

Den første bilen jeg hadde var en Opel Commodore stasjonsvogn, og den byttet jeg fra piggdekk som sto på bilen da jeg kjøpte den til gode piggfrie dekk. Dette var midt på 90-tallet, og piggfri dekk har blitt mye bedre siden den gang. Uansett var denne bilen med tung motor, lett bakende og bakhjulstrekk uten noen hjelpesystemer fantastisk på vinterføre med piggfrie dekk.

Alle biler jeg har hatt siden har jeg kjørt på piggfrie dekk, men jeg har aldri hatt SUV eller 4x4 før. Jeg må innrømme at jeg føler meg mindre komfortabel med Tesla X på vinterføre enn med de mindre, lettere og tohjulsdrevne bilene jeg har kjørt tidligere. Den store forskjellen er vekta på Tesla X, samt at jeg føler jeg får mindre tilbakemelding fra underlaget når det er glatt pga. firehjulstrekk.

Det var uansett aldri aktuelt å sette på piggdekk på X'en for min del. Jeg har fått prøvd den på skikkelig grisete speilblanke vinterveier over Valdresflya et par ganger nå i høst, og hadde en skikkelig ekkel opplevelse der det slapp skikkelig på alle fire hjul i en sving, men bilen tok seg fint inn igjen. På denne turen lå det forøvrig strødd med biler langs vegen over fjellet.

Jeg kjører nok mer passivt med Tesla X på vinterføre enn jeg har gjort med mine tidligere biler pga. at jeg er fremdeles litt usikker på hvordan bilen oppfører seg på glatta. Jeg vil nok uansett aldri vurdere piggdekk igjen på noen bil, og kompenserer heller med forsiktig kjøring når det er behov. Ved ekstreme kjøreforhold blir det nok å la bilen stå, eller å legge på kjetting, slik som med tidligere biler med piggfrie dekk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Burger

Litt inspill på lønnsdebatten her, det er ikke kun lønn som avgjør økonomisk spillerom.

Hadde jeg hatt mulighet/intelligens nok til å kjøpe leilighet/hus på 90 tallet så hadde jeg hatt råd til to Tesla-er. Eller en Tesla og en moderne seilbåt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Kårepåsporet

Sitat fra: THE på fredag 03. november 2017, klokken 09:20
Jeg har aldri kjøpt et piggdekk i mitt liv, og har kjørt piggfritt på alle mine egne biler.

Den første bilen jeg hadde var en Opel Commodore stasjonsvogn, og den byttet jeg fra piggdekk som sto på bilen da jeg kjøpte den til gode piggfrie dekk. Dette var midt på 90-tallet, og piggfri dekk har blitt mye bedre siden den gang. Uansett var denne bilen med tung motor, lett bakende og bakhjulstrekk uten noen hjelpesystemer fantastisk på vinterføre med piggfrie dekk.

Alle biler jeg har hatt siden har jeg kjørt på piggfrie dekk, men jeg har aldri hatt SUV eller 4x4 før. Jeg må innrømme at jeg føler meg mindre komfortabel med Tesla X på vinterføre enn med de mindre, lettere og tohjulsdrevne bilene jeg har kjørt tidligere. Den store forskjellen er vekta på Tesla X, samt at jeg føler jeg får mindre tilbakemelding fra underlaget når det er glatt pga. firehjulstrekk.

Det var uansett aldri aktuelt å sette på piggdekk på X'en for min del. Jeg har fått prøvd den på skikkelig grisete speilblanke vinterveier over Valdresflya et par ganger nå i høst, og hadde en skikkelig ekkel opplevelse der det slapp skikkelig på alle fire hjul i en sving, men bilen tok seg fint inn igjen. På denne turen lå det forøvrig strødd med biler langs vegen over fjellet.

Jeg kjører nok mer passivt med Tesla X på vinterføre enn jeg har gjort med mine tidligere biler pga. at jeg er fremdeles litt usikker på hvordan bilen oppfører seg på glatta. Jeg vil nok uansett aldri vurdere piggdekk igjen på noen bil, og kompenserer heller med forsiktig kjøring når det er behov. Ved ekstreme kjøreforhold blir det nok å la bilen stå, eller å legge på kjetting, slik som med tidligere biler med piggfrie dekk.


Gardin

Sitat fra: MrOtto på torsdag 02. november 2017, klokken 08:53
Det blir ingen bedring i klimautsiktene så lenge mennesker ikke ofrer noe i hverdagen, f.eks mindre bekvemmeligheter som plass eller og måtte lade oftere.
Denne holdningen fører hvertfall ikke til reduksjon i klimautslipp. De fleste er positive til miljøvern og villige til å gjøre en innsats for å redusere klimabelastningen, men det er grenser for hvor langt folk flest er villige til å gå.

Tesla model X gir en betydelig forbedring både for lokalmiljøet og for klimaet i forhold til de reelle alternativene. Det er veldig bra at folk velger slike gode løsninger. Å klage på at dette ikke er miljøvenlig nok får ingen til å kjøpe en mindre elbil isteden. De som mener at de kan klare seg med en Leaf bruker selvsagt ikke tre ganger så mye penger på å kjøpe en Model X bare for gøy. De som klarer seg med en Leaf kjøper nok elbiler i den prisklassen uansett.

Å påstå at model X er miljøfiendtlig kan derimot godt føre til at en del gir opp å prøve å være miljøvennlige. Resultatet kan fort bli et stort diselmonster istedenfor en stor elbil, og så bruker man kanskje pengene man får til overs på ferieturer med fly.

Tesla model X er alltid mye bedre for miljøet enn alternativene. Det perfekte må ikke bli det godes fiende.

Gardin

Sitat fra: MrOtto på torsdag 02. november 2017, klokken 08:53
Når det gir 17,5 tonn CO2-utslipp å produsere 100kwh-batteriet i en Model X 100D tilsvarer det å fortsette å kjøre 134 615 km i en "skitten" bil med CO2-utslipp på 130 g/km.
Enda et uttrykk for at det ikke nytter å gjøre noe med klimautslipp.

Godt over halvparten dette batteriproduksjonsutslippet kommer fra strømforbruk på batterifabrikken. Studien du siterer antar at en stor andel av denne strømmen kommer fra kullkraft. Tesla har tatt tak i dette og innstallert solceller som produserer mesteparten av strømmen de trenger på en miljøvennlig måte med minimale CO2 utslipp. Tesla jobber også med å redusere eller utligne CO2 utslippene fra råvarer og transport og er godt på vei mot sitt mål om å bli klimanøytrale.

Tesla fortjener litt skryt for at de investerer enorme summer for å gjøre produksjonen mer miljøvennlig. Å regne CO2 utslipp som om man bruker kullkraft uansett, ødelegger selskapers motivasjon for å bytte til fornybar energi.

Amoss

Sitat fra: Gardin på tirsdag 07. november 2017, klokken 08:23
Tesla har tatt tak i dette og innstallert solceller som produserer mesteparten av strømmen de trenger på en miljøvennlig måte med minimale CO2 utslipp.

Strengt talt har de ikke installert disse solcellene der enda, men de har altså planer om å gjøre det. De skal altså ha både solceller, vindmøller og jordvarmeanlegg på fabrikken sammen med "egen medisin" - store batteripakker - for å redusere behovet for strøm fra nettet. Og de har tatt ett bevisst valg om å ikke koble seg til gass, som ellers er den normale formen for oppvarming i den regionen. Men altså - enn så lenge bruker de strøm fra nettet. Om de har tatt tak for å sikre seg fornybar strøm via nettet er jeg usikker på.
Model S 85D

moderator 2

Diverse inlegg som ikke egnet seg på forumet er slettet.

Prøv å vær litt saklig fremover.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA