Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger man Tesla X?

Startet av Troald, søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50

« forrige - neste »

Troald

Gjør regning med å bli upopulær nå, men jeg er overrasket over all kritikken mot Regjeringens avgiftsforslag.

Mitt hovedpunkt er at bilkjøring er ikke miljøvennlig. Elbil er miljøvennligere enn fossilbil, men ikke miljøvennlig.

Transport er nødvendig, men kan man gjøre transport miljøvennligere? Jeg er ikke naiv og tror på at folk kan gå eller sykle med unger mange km i all slags vær. Men de fleste inkl meg selv kan parkere bilen oftere og enten gå/sykle eller bruke kollektivtransport.

Når vi først skal ha bil, holder det ikke da med f.eks en Nissan Leaf?
1. Den har ikke krok.
Kan du ikke låne/leie/kjøpe hjem-/bortkjøring? I forbindelse med oppussing hjemme slet jeg med tanken på å få transport hjem byggvarer. Så viser det seg at f.eks Byggmax har en rimelig og enkel hjemkjøring.
2. Ikke nok plass til storfamilie og bagasje på langturer
De fleste av oss reiser ikke så ofte på langtur med bil, hvorfor ikke låne/leie bil til dette? Etter i flere år å ha kjørt Bergen-Østlandet/Bergen-Trøndelag har jeg begynt å sette pris på tog eller fly og evt leie bil dit jeg skal. (Fly er kanskje ikke så miljøvennlig, men batteriflyene kommer før TMX går på bosshaugen)
3. Komfort
Ser at det kan oppleves mer komfortabelt å sitte i en stor bil, men alt er en vanesak. Vi er i ferd med å skjemme oss bort i en verden på grensen til å kollapse
4. Sikkerhet
En bil på 2,5 tonn "vinner" nok i kollisjonen, men med stadig tryggere biler med ulike førerassistentsystemer så føler jeg meg trygg nok i en moderne bil.
5. Flott bil
S og X er flotte biler, men jeg føler meg ikke mindreverdig fordi jeg ikke har en av disse. Er det for å vise seg frem at man kjøper den dyre bilen?

NB - dette er ikke kritikk av Tesla, men av oss som "er slaver" av forbrukersamfunnet.

Vær så god - hogg av meg hodet.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Nasatech

Nja. Alle «trenger» nok ikke en Model X, men man «trenger» ikke fine klær heller. Man kan gå i treningsbukse. Jenter kjøper smykker, klær, sko osv. De bruker mye mer penger enn oss gutta (regner med at det er flest gutter her inne ). Syntes at det er greit at vi også får ha noe som vi bryr oss om. Når det er sagt så har jeg disse punktene:

1. Jeg har pusset opp i 3 år. Hadde Model S i starten. Brukte 60.000 i containere før jeg fikk Model X. Etter det har jeg gjort alt selv. Container kostet sykt mye Særlig på blandet avfall.

2. Vi har 4 barn, så dette er en no-brainer. Vi har nå 1 bil og ikke 2. Dette er viktig for oss og vi sparer mye på det.

3. Enig med at man skjemmes bort. Men viktig med god plass og mye sikrere.

4. Enig

5. Enig. Tilbake til det jeg skrev i starten.

Just my two cents

ludwig_holberg

Mange som har X hadde sikkert overlevd fint uten. Men du kan si nøyaktig det samme om alle som kjører GW, XC90, Cayenne, Q7, X6, X7 osv osv. Mao; så lenge det er etterspørsel etter biler i denne klassen, så er det bra at vi legger til rette for at elektrisk alternativ er konkurransedyktig.

Taffelman

Av personbiler nyere enn 10 år til salgs på Finn.no så er ca 15.000 sedan eller kombi, (typisk Elbil stil) mens det er ca 23.000 SUV og stasjonsvogner.

60% vil ha SUV eller stasjonsvogn, og da hjelper det ikke hva Elbil entusiaster og miljøforkjempere mener at andre kan klare seg med.

Skal det bli en reell overgang til nullutslippsbiler så må det tilbys biler som folk vil ha.

Det er bare litt over 100.000 registrerte Elbiler, men fortsatt over 2,5 millioner bensin og dieselbiler på veiene.
X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Troald på søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50
Gjør regning med å bli upopulær nå, men jeg er overrasket over all kritikken mot Regjeringens avgiftsforslag.

Mitt hovedpunkt er at bilkjøring er ikke miljøvennlig. Elbil er miljøvennligere enn fossilbil, men ikke miljøvennlig.

Transport er nødvendig, men kan man gjøre transport miljøvennligere? Jeg er ikke naiv og tror på at folk kan gå eller sykle med unger mange km i all slags vær. Men de fleste inkl meg selv kan parkere bilen oftere og enten gå/sykle eller bruke kollektivtransport.

Når vi først skal ha bil, holder det ikke da med f.eks en Nissan Leaf?
1. Den har ikke krok.
Kan du ikke låne/leie/kjøpe hjem-/bortkjøring? I forbindelse med oppussing hjemme slet jeg med tanken på å få transport hjem byggvarer. Så viser det seg at f.eks Byggmax har en rimelig og enkel hjemkjøring.
2. Ikke nok plass til storfamilie og bagasje på langturer
De fleste av oss reiser ikke så ofte på langtur med bil, hvorfor ikke låne/leie bil til dette? Etter i flere år å ha kjørt Bergen-Østlandet/Bergen-Trøndelag har jeg begynt å sette pris på tog eller fly og evt leie bil dit jeg skal. (Fly er kanskje ikke så miljøvennlig, men batteriflyene kommer før TMX går på bosshaugen)

Kritikken går vel heller på at avgifter kommer for tidlig. Det finnes ingen mindre, lettere, fornuftige el-familiebiler med krok ennå, av typen Passat stv. eller lignende.

Ja, mange kan nok klare seg med en Leaf men slettes ikke alle. Vi har både Leaf og Tesla, og kjører Leafen så sant det er praktisk mulig. Talende nok går Teslaen 5-6 ganger så mange kilometer pr. år som Leafen.

Å kjøre Leaf til hytta med 3 hurtigladinger underveis er en prøvelse. Teslaen klarer seg med én.
Å kjøre Leaf med henger går ikke. Ca. 50% av kjøringen vår med Tesla Model X er med henger (endel ekstra nå pga. rehabilitering av hytta).
Å bestille møbler eller byggvarer levert til hytta koster mye. Langt ute i hutta-heita, 7km fra nærmeste strømstolpe og 13km hullete grusvei fra avkjørselen. Dessuten med bom et godt stykke fra hytta der vi må møte de som leverer for å låse opp bommen.
Å kjøre Leaf med 4 personer og 4 store kofferter til Gardermoen går heller ikke. Jeg tar helst toget dit, men når flyet lander 00:30 så er ikke det et alternativ. Dessuten må Leafen hurtiglades begge veier, noe som fører til høyt boldtrykk om det er kø ved laderen og vi må nå flyet..

Vi tar aldri fly Oslo-Bergen lengre, nå kjører vi bil. Mindre utslipp, og vi sparer mye taxi-utgifter mens vi er der.

Alternativet til Tesla hadde nok ikke vært en Leaf til, det måtte blitt noe ala Passat GTE stasjonsvogn. Men siden vi har svært mye langkjøring (og ikke innlagt strøm på hytta) hadde det ikke blitt store andelen som ble kjørt på strøm...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

1. Hva er mest miljøvennlig? Å hekte på hengeren når man allikevel kjører til butikken/varehuset for å bestill en vare, eller at det kommer en stor varebil/lastebil kjørende ens ærend hjem til deg etterpå?

2. Vi er et hytteelskende folk i dette landet, som ofte har hytter utenfor kollektiv-dekning. Bruksfrekvensen blir ganske lav hvis man må på leie/lånemarkedet hver gang man skal til hytta. Og hvis "alle" skal klare seg med liten elbil, hvem har da disse store bilene å låne/leie bort?
At du nevner fly og miljø i samme setning, behøver ikke engang kommenteres.
Håper batterifly er det normale tilbudet ved flyreiser før mod X skrotes, for da kommer den til å leve lenge.
3. De fleste biler i  dag (både el og fossil) har baksete som er designet for 2 personer, og midtsetet er nærmest et nødsete. Jeg vil ikke at ett av mine tre barn skal være nødt til å sitte så dårlig på biltur. Når man i tillegg er avhengig av å ha førersete i bakerste posisjon, så er det et begrenset utvalg biler på markedet.
4. Enig
5. Hva er alternativene, som ikke har unødvendig luksus?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mippen

#6
Nissan Leaf er ikke spesielt stor. Den er registrert for 5 personer, men har man barn i bilstol og vogn sliter man med å få plass til folk og bagasje. I en Model X har man god plass til folk og bagasje. Ikke minst kan man hekte på en tilhenger. Å ekskludere Model X og andre store elbiler er i praksis å ødelegge for at en familie kan komme seg rundt sikkert, miljøvennlig og forholdsvis rimelig. Man kan riktig nok kjøpe en gammel Caravelle eller liknende for slikk og ingenting hvis man trenger plass, men kjører man masse går det mye drivstoff og kanskje bompenger. Selv har jeg en eldre Peugeot som reserve bil siden vi ikke fikk lov å montere hengerfeste på Vår Model S, og med 10000 kilometer i året koster den ca. 5000 i md. med vedlikehold, bensin, bompenger, årsavgift og forsikring. Når jeg solgte min Model S har den kostet med nøyaktig like mye hver md. medregnet verditap, driftsutgifter og forsikring.

Jeg hadde fra før en Leaf, men den var ikke stor nok, den hadde ikke god nok rekkevidde, og det var ikke like lett å lade den på langtur. Nå kommer den riktig nok med bedre rekkevidde, men det er plassen da.

Jeg er på jakt etter en elbil med alt, så det kan godt hende jeg ender opp med en Model X med mindre noen andre kommer med større plass, rekkevidde og hengerfeste i mellomtiden.
Fremtiden er elektrisk.

JorgenM

Hadde X hatt normale bakdører hadde nesten garantert jeg hatt X også, selv om vi har "bare" 3 barn.
Ekstremt praktisk bil med god plass, krok osv. Ingen liknende alternativer foreløpig. Hadde jeg hatt 4 barn hadde jeg nok kjørt diesel eller bensin (ville aldri plassert barn i bagasjerommet på Model S).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

arthur

Nei, selvfølgelig trenger vi ikke en slik bil, men har samtidig forståelse for at mange ønsker seg en slik bil. Hva vi i dag mener at vi trenger er i stor grad basert på helt kunstige "behov" for i gamle dager kunne man faktisk komme seg på vinterferie i en VW boble selv om man var fem i famlien og hadde en hund, eller to. Har selv barndomsminner om det, kun gode.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

2. Fra vi solgte vår siste Model S til vi kjøpte X levde vi kun med i3 som egen bil Som en familie på 5 måtte vi da benytte leiebil en del, i tillegg til sykling og kollektivt. Det ble 15000 km med leiebil, da fossilt. Vil ikke si det var ett miljøvennlig alternativ. Og det året dro vi heller ikke på Europatur som vi gjorde i år, da hadde det blitt enda mere leiebil. I tillegg så la behovet for leiebil en del brems på spontane aktiviteter som vi ellers hadde ønsket å gjennomføre. For oss så er alternativet liten elbil + leiebil vs X mindre praktisk, mindre miljøvennlig, kjipere og omtrent like dyrt. Nå har vi forsåvidt både i3 og X av rent praktiske hensyn, men og fordi at i3en er billigere i daglig bruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

#10
Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 15. oktober 2017, klokken 10:13
Mange som har X hadde sikkert overlevd fint uten. Men du kan si nøyaktig det samme om alle som kjører GW, XC90, Cayenne, Q7, X6, X7 osv osv. Mao; så lenge det er etterspørsel etter biler i denne klassen, så er det bra at vi legger til rette for at elektrisk alternativ er konkurransedyktig.

Ser mange her som forsvarer hvorfor de trenger en Model X, men strengt talt er dette jeg siterer det eneste svaret OP egentlig trenger. Så lenge det er en etterspørsel etter denne type bil, så bør incentivene være på plass for å gjøre de(t) elektriske alternativet/ene så konkurransedyktige som praktisk mulig. Uansett om behovet er reelt eller ei.
Model S 85D

Sele

Ønsker man en elektrisk fremtid så trenger man biler i flere segment. Ikke bare de som skal være politisk korrekte.

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på søndag 15. oktober 2017, klokken 13:04
Hadde X hatt normale bakdører hadde nesten garantert jeg hatt X også, selv om vi har "bare" 3 barn.
Ekstremt praktisk bil med god plass, krok osv. Ingen liknende alternativer foreløpig. Hadde jeg hatt 4 barn hadde jeg nok kjørt diesel eller bensin (ville aldri plassert barn i bagasjerommet på Model S).

Jeg hører aldri X-eiere med barn som ønsker at bilen hadde vanlige dører, tror dette er noe som bare de som ikek har prøvd løsningen henger seg opp i. Jeg vil ihvertfall ikke ha den med vanlige dører, FWD er ekstremt praktiske.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Sitat fra: Troald på søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50
NB - dette er ikke kritikk av Tesla, men av oss som "er slaver" av forbrukersamfunnet.

Vær så god - hogg av meg hodet.

Du traff nok mange ømme punkt nå.

Nasatech

Sitat fra: arthur på søndag 15. oktober 2017, klokken 13:30
Nei, selvfølgelig trenger vi ikke en slik bil, men har samtidig forståelse for at mange ønsker seg en slik bil. Hva vi i dag mener at vi trenger er i stor grad basert på helt kunstige "behov" for i gamle dager kunne man faktisk komme seg på vinterferie i en VW boble selv om man var fem i famlien og hadde en hund, eller to. Har selv barndomsminner om det, kun gode.

Det er problemet. Det er vi som overlevde som husker det

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA