Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vifte på radiatoren i grillen stopper ikke lenger!?

Startet av Helge, lørdag 14. oktober 2017, klokken 23:35

« forrige - neste »

Helge

Sitat fra: Helge på onsdag 18. april 2018, klokken 10:12
...... Det som også er spesielt er at viften ikke alltid går når jeg parkerer bilen og går fra den, men når jeg kommer tilbake en halv time eller flere timer senere så går den. Enkelte ganger starter den altså en stund ETTER at kjøreturen er over og tenningen slås av!!??

Jeg begynner å miste troen på at dette skal være noe slags "typisk bug" (innlegg nr.2) i form av software/firmware, men at det må være en ("bug" i form av) dårlig kontakt (på kretskort, kontakter eller andre steder) eller en stadig dårligere sensor eller noe slikt. .....

Jeg har fortsatt denne feilen på den ene bilen og har nå konstatert at når viften starter og går uten at tenningen er på kan den også stoppe av seg selv etter en stund (alt fra en del minutter minutter til flere timer!). Jeg begynner å helle mot at dette kan være en dårlig temperatursensor!

På en av mine andre biler, en bensindrevet Citroen XM 3,0 V6.24 er det ikke mindre enn 3 temperatursensorer (en grønn en blå og en brun). PÅ den oppsto det i fjor sommer en feil med at kjøleviften på radiatoren i grillen mange ganger startet opp flere minutter etter at bilen var parkert (kunne våre opp til 5-10 minutter). Det skjedde imidlertid ikke hver gang. Dette fikk jeg høre kunne skyldes at den brune temperaturføleren var blitt dårlig så jeg kjøpte ny sensor og byttet denne. Problemet forsvant! En av mine nevøer har en annen Citroen med 2-liters motor og hadde akkurat samme problem med viften 2 år tidligere og også han ble kvitt problemet ved å bytte til ny temperatursensor.

Men hvilken temperatur sensor gir signal som bidrar til at viften starter på en El-Saxo? Disse koster normalt ikke mye (i hvert fall ikke på ebay  :D).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på tirsdag 18. september 2018, klokken 13:42
Men hvilken temperatur sensor gir signal som bidrar til at viften starter på en El-Saxo?
Jeg vet ikke, men jeg tror det er den som sitter i radiatoren ved potta på Webatoen. Såvidt jeg vet påvirker den også ladingen :o  Noen har skrevet om det ifm å kjøre med 21 eller 22 blokker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Får vel prøve å bestille en slik temp. sensor (grønn tror jeg det er).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Pera L

Hi lads! Citroen says that correct part number for radiator temp sensor is 1928 Q2 but seems to me that they don't have it anymore. Ok, EU says that must keep parts 10 years from the end of car production. Newest Saxo Electrique is 2004 so it's ok. I have never measured resistance from combustion engine sensors.

I have measured that Saxo Electrique sensor sometime in the past and think it's 3,5kohm NTC. So, if you have potentiometer like 10kOhm or near you can take out the connector, Connect the pot, switch the "ignition" on and start to turn pot for lower resistance direction. Somewhere about 2kOhm fan need to be start. You can check resistance from the potentiometer.
At the end, remove the "temp sensor short or open" from the memory by using excellent and tremendous Checkelec program.

Radiator fans own life in these cars is sometimes annoying and must add more fault possibilities; 12V battery poles bad connection and points of the fan relay, maybe they stucking. With my two Berlingo's the fans running sometimes with no reason some two times per year. As there is automatic start of the DCDC when voltage is somewhere 10-10,5V I don't mind. Still the cars working very well.

Regards
Pera L

timescape


Grumle

Kan det være checkelec som fortsatt snakker med bilen etter at du har parkert ? Min bil lager en summelyd om jeg ikke står av blutooth etter endt tur og det er ganske lang rekkevidde på dette. Mulig viften går på etterhvert om forbindelsen ikke blir brutt ?

Elmo

OBD porten holder bla kjølepumpa igang. Men det stopper ganske fort hvis det ikke at aktivitet på porten/programmet 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

#23
Sitat fra: Grumle på søndag 14. oktober 2018, klokken 11:53
Kan det være checkelec som fortsatt snakker med bilen etter at du har parkert ? Min bil lager en summelyd om jeg ikke står av blutooth etter endt tur og det er ganske lang rekkevidde på dette.

Sitat fra: Elmo på søndag 14. oktober 2018, klokken 15:10
OBD porten holder bla kjølepumpa igang. Men det stopper ganske fort hvis det ikke at aktivitet på porten/programmet

Om jeg ikke lukker Checkelec så fortsetter kjølepumpa å gå, men så snart jeg lukker Checkelec så tar det ikke så veldig mange sekundene før kjølepumpa stopper. Men så er det det at viften har startet flere ganger etter kjøreturer der jeg ikke har brukt Checkelec i det hele tatt og det virker ikke som mobiltelefonen vekker OBDII/Bluetooth adapteret om jeg ikke starter Checkelec.

Nå har jeg fått tak i ny sensor, men har ikke rukket å bytte enda og se om det hjelper.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

timescape

Du kan sætte stikket på den nye.. Behøver ikke skifte den med det samme :)
Bare for at teste om det gør en forskel :)

mvh

Helge

Godt forslag. Så kaldt som det er ute nå blir det vel uansett neppe bruk for at viften må gå. Men det har vært for mye jobbreising de siste ukene til at jeg har rukket å teste enda.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

manny_nl

I have the same problem with my saxo (1999).

has the new sensor fix the problem ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA