Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kinas satsning kan bedre batteritilgang og kanskje billige elbiler.

Startet av Amatøren, søndag 15. oktober 2017, klokken 12:27

« forrige - neste »

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

eisa01

Veldig spent på hva som kommer fra Kina.

LYNK & CO skal lansere deres 01 modell i Europa i 2019 i EV og PHEV versjon.

Det er et brand av Geely, laget på CMA plattformen de har med Volvo brandet

Geely eier også Hertz Bilpool her i Norge gjennom Volvo, så det blir veldig spennende hvordan dette utvikler seg!

Er litt info på Twitter: https://twitter.com/lynkcoglobal
https://www.designboom.com/technology/lynk-co-shanghai-motor-show-04-23-2017/
https://www.cnet.com/roadshow/news/lynk-and-co-shows-first-pics-of-volvo-developed-03-sedan-prototype/

Amoss

Sitat fra: Amatøren på søndag 15. oktober 2017, klokken 12:27
Ting rører på seg i Kina.

https://www.tu.no/artikler/slik-vil-kina-gjore-elbiler-og-batteriteknologi-billigere-for-europa/408579#cxrecs_s

På lang sikt har artikkelen så klart helt rett. Men på litt kortere sikt er jeg ikke så brått sikker. Joda "For de kommende årene vil for eksempel produksjonkapasiteten til kinesisk batteriindustri bare øke. I dag produserer Kina 55 prosent av verdens litiumionbatterier. I 2021 er andelen ventet å øke til 65 prosent." står det i artikkelen. Men vi må også huske på at kineserne vil kreve en stadig større andel elbiler på hjemmemarkedet. Vil de ha nok batterier til noen nevneverdig eksport de kommende årene?

Men jo, holder helt med i dette: "Selskapets direktør sier at det ikke er et spørsmål om hvorvidt, men om når den kinesiske industrimaskinen begynner stortstilt eksport av elbiler og batterier til Europa".  Jeg tror bare ikke det blir de aller første årene. Men SÅ kommer de nok...
Model S 85D

doldis1

 Kineserne kommer ja, vær trygg ! Mens Europeisk bilindustri sover tornerosesøvn inn i evigheten investeres
det i Kina.
Både Fransk og ikke minst Tysk bilindustri skulle tatt en tur inn i hodet til Elon Musk så hadde de kanskje
forstått det som skjer nå og hvorfor Musk har det så travelt ..
Men de kommer nok ikke til å forstå før det er for sent, hvorfor i all verden skulle Kineserne ville selge
billige battericeller når de kan putte de i egne biler og ta over bilverden ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA