Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har montert kupevarmer?

Startet av Sjefen, søndag 06. august 2023, klokken 10:11

« forrige - neste »

Sjefen

Noen som har fått montert kupevarmer i bilen? Gjort selv eller verksted?  Orker ikke betale for We Connect lenger, ustabilt og dyrt. Blir ikke særlig varmt heller

TB

Montert en DEFA Termini lignende kupévarmer i C-Zero for flere år siden. Det mest kompliserte var å borre hull for å legge kabel ut. Selve den utvendige kontakten ble montert i plastskjerm, da unngår en risiko for rust.

Det kan være smart å plassere kontakten i nærheten av ladekontakten, slik en husker å ta den ut. Det er ingen sperre for å starte / kjøre bilen om kupevarmer kabel står i...

Så lenge som det er deksel innvendig en kan ta av og skjule kabler bak er det enkelt å montere selv.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Marzo

Man behøver ikke We Connect for å bruke kupevarmer i e-golf.
Kan forhåndsprogrammeres i bilens meny.

Den vil kjøre 10min uten strøm tilkoblet og 30min hvis den er koblet til.
Sliter du med at den ikke bli varm nok så kan det hjelpe å kjøre 2 runder hver gang.
Feks 6:30 og 7:00 hver morgen.

Bare til tips ;)

syklisten

Vi har hatt DEFA Termini kupévarmer i de fire siste fossilbilene våre. Det er bare å programmere hvilket klokkeslett du skal starte om morgenen så regner den ut når varmeren skal slå seg på (alt ettersom det er f.eks. +2 eller -15 grader ute). Veldig fornøyd.

Det koster lite å få den montert, og uansett verd å betale litt for mener jeg. Så slipper jeg å klusse til noe med bilens elektriske anlegg.

geear

#4
Er det elektrisk eller dieselvarmer du tenker på?

Elektrisk kupévarmer er utrolig simpelt, og selv tommeltotter klarer å installere det. En rundt liten "stikkontakt" med lokk på, som du monterer gjerne i støtfangeren (for kabelen som går mellom nettstrøm og bilen din), kabel inn i bilen med vanlig schuko stikkontakt på, så monterer du selve varmeren og stapper i stikkontakten inni bilen.

Det er folk som har montert dieselvarmere også både i Leaf og e-Golf, for å også kunne bruke det under kjøring og oppnå lenger rekkevidde, men det er en litt større jobb, såklart.

Sjefen

Sitat fra: geear på mandag 07. august 2023, klokken 09:30Er det elektrisk eller dieselvarmer du tenker på?

Elektrisk kupévarmer er utrolig simpelt, og selv tommeltotter klarer å installere det. En rundt liten "stikkontakt" med lokk på, som du monterer gjerne i støtfangeren (for kabelen som går mellom nettstrøm og bilen din), kabel inn i bilen med vanlig schuko stikkontakt på, så monterer du selve varmeren og stapper i stikkontakten inni bilen.

Det er folk som har montert dieselvarmere også både i Leaf og e-Golf, for å også kunne bruke det under kjøring og oppnå lenger rekkevidde, men det er en litt større jobb, såklart.

Takk! Elektrisk vifte ja. Har du erfaring med å få ledningen gjennom torpedovegg?

TB

Når jeg monterte i C-Zero la jeg kabelen til bakskjermen, samme side som ladeporten. e-Golf har også ladeporten bak.

På bensin og diesel biler er motorvarmer kontakt normalt fremme på bilen, da motoren er fremme.

Kupevarmer er gjerne praktisk å montere på passasjersiden fremme, dra kabel på høyre side bak og ut bak. Gjennomføring via hjulhus, det er gjerne en innerskjerm som kan tas ut.

Om selve Defa motorvarmer kontakten kan monteres i plastikk er risiko for rust redusert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Sitat fra: Sjefen på mandag 07. august 2023, klokken 22:50
Sitat fra: geear på mandag 07. august 2023, klokken 09:30Er det elektrisk eller dieselvarmer du tenker på?

Elektrisk kupévarmer er utrolig simpelt, og selv tommeltotter klarer å installere det. En rundt liten "stikkontakt" med lokk på, som du monterer gjerne i støtfangeren (for kabelen som går mellom nettstrøm og bilen din), kabel inn i bilen med vanlig schuko stikkontakt på, så monterer du selve varmeren og stapper i stikkontakten inni bilen.

Det er folk som har montert dieselvarmere også både i Leaf og e-Golf, for å også kunne bruke det under kjøring og oppnå lenger rekkevidde, men det er en litt større jobb, såklart.

Takk! Elektrisk vifte ja. Har du erfaring med å få ledningen gjennom torpedovegg?
Nei, men det pleier ofte være mulig å bruke eksisterende gjennomføringer, eventuelt må du bore hull, lakkere kanten, og montere inn en gjennomføring (gummiplugg). Men som det påpekes over her, det er ingen nødvendighet å gå gjennom torpedoveggen, man kan legge det opp der det er mest praktisk. Bare ikke bor et sted du treffer batteripakken... 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA