Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera-e eller Hyundai Kona?

Startet av Kriss, torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:39

« forrige - neste »

Kriss

Det er sikkert flere som står i kø for begge disse bilene og som snart må bestemme seg for hvilken av dem de vil satse på. Venting blir det uansett. For dem som allerede har Ampera-e, er det ikke noe problem å selge den til en grei pris hvis man heller vil ha Kona (når den kommer med største batteri). Teknologien i bunn er fra LG og ser nærmest ut til å være identisk for de to bilene.

Hvilken av LG-tvillingene er den mest attraktive? Hvilken av dem vil være det beste kjøpet på sikt? 
Ampera e leveres desember 2017

alagerqv

Må være Kona. Dels fordi Opel er solgt til PSA og Chevrolet neppe gidder å stresse med noen elbiler i Norge, og dels fordi Hyundai faktisk kan være i stand til å levere og ha service i fremtiden.

trykkertor

Jeg tenker at hvis du har Ampera-E, eller kan få Ampera-E før Kona, så beholder du Ampera-E.

Kona skuffer meg STORT på interiøret. Den ser jo pokker med ut som bilene på tidlig 2000-tall inni.
Har blitt litt bortskjemt med elbiler som klarer å gi en litt "futuristisk" føleles i interiøret.
Til og med Leaf er annerledes i førermiljøet enn "vanlige" biler.
Men Kona ser jo ikke ut som en elbil i interiøret i det hele tatt.

tuono

Mulig fordi det ennå ikke er publisert bilder av interiøret til EV. Det er såvidt jeg har sett kun bensin/dieselutgaven som ligger ute med bilder.
Håper inderlig at Hyundai fastholder trykknappene fra Ioniq, og ikke tuller det til med ei meningsløs gearstang som så mange andre....

Tilo

Dessverre ser det ut til at kupé størrelsen og bagasjerommet på Kona er mindre enn på Ampera-e, spesielt baksetet. Med behov for plass til to bakovervendte barneseter og vogn ser ikke Kona ut til å være stor nok.

Trond Mjøs

Trur eg ville venta til Nissan Leaf kjem med det største batteriet. Betre plass i Leaf enn Kona (eller Ampera-e for den saks skuld). Men då snakkar ein om 2019 trur eg.

Troald

#6
Sitat fra: Trond Mjøs på fredag 13. oktober 2017, klokken 17:01
Trur eg ville venta til Nissan Leaf kjem med det største batteriet. Betre plass i Leaf enn Kona (eller Ampera-e for den saks skuld). Men då snakkar ein om 2019 trur eg.

Støttes
(Evt se an TM3)
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Trekkoppbil

Hvis Kona kommer med 4x4, så kan den vurderes. Ellers kan TMS også vurdres.

alv1

Virker som Kona får en opplagt fordel på rekkevidde, gitt samme størrelse på batteriet.

Olemann

Sitat fra: alv1 på lørdag 12. mai 2018, klokken 03:51
Virker som Kona får en opplagt fordel på rekkevidde, gitt samme størrelse på batteriet.

Jeg er ikke så sikker på det, vekt omtrent lik virker det som, og samme pakken, men varmepumpen kan nok gi ca 3 mil ekstra på vinteren, bortsett fra det ville jeg avventet reelle tester før jeg stolte på tallene.

3 mil er jo fint det, problemet for meg er plassen i baksetet, for trang for voksne bak når det er voksen sjåfør.

navyelsen

Sitat fra: Olemann på søndag 13. mai 2018, klokken 13:51
3 mil er jo fint det, problemet for meg er plassen i baksetet, for trang for voksne bak når det er voksen sjåfør.

Hender det ofte at du sitter på med barn som sjåfør?  :laugh:
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Strøm Tycoon

Sitat fra: trykkertor på fredag 13. oktober 2017, klokken 00:51
Jeg tenker at hvis du har Ampera-E, eller kan få Ampera-E før Kona, så beholder du Ampera-E.

Kona skuffer meg STORT på interiøret. Den ser jo pokker med ut som bilene på tidlig 2000-tall inni.
Har blitt litt bortskjemt med elbiler som klarer å gi en litt "futuristisk" føleles i interiøret.
Til og med Leaf er annerledes i førermiljøet enn "vanlige" biler.
Men Kona ser jo ikke ut som en elbil i interiøret i det hele tatt.

2000-tallet er vel å ta voldsomt i?


1Ampera

 Jeg hadde valgt Ampera!

Har nå hatt vår i 1 år. I dag fikk vi vår nr. 2, den erstatter VW E-up.
Bilen har fungert perfekt. Den har app som fungerer. Forvarming i vinter har fungert perfekt. Utlufting av varm bil har fungert uten problemer.
I vinter hadde vi ingen problemer med å kjøre 250-300 km PR. Lading
Har du mulighet å kjøpe en, du kommer ikke til å angre.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

jj44nn

Sitat fra: 1Ampera på torsdag 14. juni 2018, klokken 21:53
Jeg hadde valgt Ampera!

Har nå hatt vår i 1 år. I dag fikk vi vår nr. 2, den erstatter VW E-up.
Bilen har fungert perfekt. Den har app som fungerer. Forvarming i vinter har fungert perfekt. Utlufting av varm bil har fungert uten problemer.
I vinter hadde vi ingen problemer med å kjøre 250-300 km PR. Lading
Har du mulighet å kjøpe en, du kommer ikke til å angre.


Gratulerer med en AE bil til, hva måtte du ut med for den, brukt?

KONA hurtiglader mye kjappere og har ACC, billigere er den også.

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

1Ampera

Den er ny, 383.- , overtatt fra en venn.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA