Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Niro EV

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:35

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Kia Niro Ev kan med fordel bli et eget delforum separert fra Soul EV under Kia :)

Basert på samme platform som konsernslektning Hyundai Ioniq kommer mest sannsynlig Kia Niro som ren elbil neste år. På samme måte som Ioniq er den forberedt for alle drivlinjer.

Forvent 2 størrelser på batteripakker. Bagasjerom blir som Niro PHEV.
Vi kan håpe på samme motor og batteripakker som er varslet for konsernslektning Kona.

Kan bli en glimrende bil for de som ønsker en størrelse opp fra Hyundai Kona/Opel AmperaE. Samtidig tilbyr Niro ikke samme høyde under taket som disse to og Soul; er mer halvhøy som Leaf/Zoe.

JEG

Synes hele forumoppdelingen kunne hatt gått av en gjennomgang, nå som det kommer flere el-biler.

Forslag:
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Her vil det si:
Kia
- Soul EV
- Niro

Og dette konsekvent.

Nå er det en blanding...
[Merke - Model]
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Om man er konsekvent med å bruke egne underforum for alle modeller, vil flytting av tråder etc være langt mindre PITA.

Spoofe

Veldig stille rundt Kia Niro EV er det noen som sitter på noe spennende?

Ca. pris, kjørelengde, interiør?

moderator 2

#3
Sitat fra: JEG på fredag 13. oktober 2017, klokken 02:12
Synes hele forumoppdelingen kunne hatt gått av en gjennomgang, nå som det kommer flere el-biler.

Forslag:
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Her vil det si:
Kia
- Soul EV
- Niro

Og dette konsekvent.

Nå er det en blanding...
[Merke - Model]
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Om man er konsekvent med å bruke egne underforum for alle modeller, vil flytting av tråder etc være langt mindre PITA.

Prøver å følge dette, med
[Merke]
- [Modell 1]
- [Modell 2]

Men når bilfabrikanten kun har en elbilmodell er det en dårlig løsning fordi brukere da poster innlegg både under merke og modell. Derfor får merker med kun en elbilmodell kun en kategori inntil det dukker om flere modeller, som i Kia sitt tilfelle nå.

Det gir ingen mening å ha en gruppe for Smart[Merke] , og så ha en undergruppe [Modell]for Smart Fortwo..Da sprer vi bare diskusjonen i 2 grupper.

Lars
Forum admin 
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Kia Bil Norge har dessverre ikke lagt opp til et sentralt køsystem for interesserte og heller ikke tilbudt informasjon sentralt, i stedet har de lagt opp til at hver enkelt interessert må ta kontakt med en forhandler og setter seg opp på interesseliste der. (Kunne ha lært litt av Hyundai her)

Uansett blir Niro EV en interessant bil som går opp en størrelse opp fra Kona, Ampera-E. Selv om bagasjerommet på ikke ser ut til å bli mer enn 324l til seteryggen på papiret, vil karosseriutformingen gjøre den mer vennlig for f.eks. en barnevogn enn rene sedaner som Ioniq og Model 3.

DCool

Jeg snakķet med lokal forhandler for noen uker  siden og etterlyste mer ift lansering. Da nevnte han lansering i q3 18 og levering fra november 18, så det betyr vel at om man er veldig heldig kan det være mulig å få biler til Norge om et drøyt år, om Norge prioriteres blant de første...

Det store spørsmålet utenom leveringstidspunkt er jo bagasjerommet. Jeg håper på godt over 400 liter (427l som hybriden feks), den er jo på størrelse med nye Leaf. Samtidig gir multiplattform grunn til bekymring. Ioniq plug in hadde vel 446l, men elektriske kun har 350l. Siden niro plug in har 324 liter ville jo det tydet på enda mindre for den elektriske med samme logikk, men det gir jo liten mening at den skulle ha vesentlig mindre bagasjerom enn både ampera og Kona.

Så satser på at de får stappet batteriene under setene, og dermed at bagasjerommet blir ala Leaf. Normalt sett burde plug in hybrider ha minst bagasjerom pga to drivlinjer, men at den bygges på samme plattform som ioniq skaper jo bekymring...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation


stromifokus


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: stromifokus på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:19
Dersom KIA produserer 10000 EV biler er dette bare et lite løft fra dagens 6000 Soul EV årlig produksjon.
Du misset en null; skal være 100.000 elbiler i følge artikkelen... ;)

Gnilre

I tillegg til det ovenfor nevnte er det forventet to batteripakker på bilen: ca 40 og 60 kWh ihht til min Kia-forhandler. Den største batteripakken får en motor på 204 hk.
Det blir et depositum på 7777 kr, sikkert fordi bilen får 7 års garanti tror jeg. Oppstart produksjon i september 2018.

For egen del har jeg sett at phev har type 2 lading, da får vel Niro EV det samme og CCS hurtiglading. Det er bra; Chademo er noe klønete greier.

Her har jeg lest at Kona får 150 kW lading:
http://www.myelectriccarforums.com/2019-hyundai-kona-ev-will-have-2-battery-pack-options/
Bør vel bli det samme for Niro da ?

Hengerfeste kan vi nok bare glemme om vi ikke er førnøyd med et som kun skal frakte sykler.

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

JEG

Dette blir off-topic, så flyy gjerne, men
Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 09:30
Prøver å følge dette, med
[Merke]
- [Modell 1]
- [Modell 2]

Men når bilfabrikanten kun har en elbilmodell er det en dårlig løsning fordi brukere da poster innlegg både under merke og modell. Derfor får merker med kun en elbilmodell kun en kategori inntil det dukker om flere modeller, som i Kia sitt tilfelle nå.

Det gir ingen mening å ha en gruppe for Smart[Merke] , og så ha en undergruppe [Modell]for Smart Fortwo..Da sprer vi bare diskusjonen i 2 grupper.

Lars
Forum admin
Løsningen er å kun tillate posting i delforum, og bruke nivået over til kategori. Mene dette er en ganske vanlig.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Gnilre på søndag 05. november 2017, klokken 08:47
...Det blir et depositum på 7777 kr, sikkert fordi bilen får 7 års garanti tror jeg. Oppstart produksjon i september 2018.
...
Er det BNH som tar depositum igjen slik de gjorde med Leaf, eller er det en annen forhandler?

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Gnilre

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:52
Sitat fra: Gnilre på søndag 05. november 2017, klokken 08:47
...Det blir et depositum på 7777 kr, sikkert fordi bilen får 7 års garanti tror jeg. Oppstart produksjon i september 2018.
...
Er det BNH som tar depositum igjen slik de gjorde med Leaf, eller er det en annen forhandler?
Det var Skotvedt jeg pratet med. Tror det er slik at Bertel O. Steen står for Kia-importen, mens noen Skotvedt-forhandlere får lov å selge Kia. Da er det sikkert Bertel O. Steen som har bestemt at det blir depositum.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Gnilre

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:54
Spionbilder av Kia Niro EV sammen med Kona electric i Tyskland.
https://insideevs.com/kia-niro-electric-spy-shots-surface/
Supert spionbilde. Ser at Kia Niro har et skinnesystem på taket noe lignende som Ampera-e har. Da kan skiboksen festes der. For egen del er rails viktigere enn tilhengerfeste.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA