Skrevet av Emne: Kia Niro EV  (Lest 845 ganger)

Finnøy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1014
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Kia Niro EV
« på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:35 »
Kia Niro Ev kan med fordel bli et eget delforum separert fra Soul EV under Kia :)

Basert på samme platform som konsernslektning Hyundai Ioniq kommer mest sannsynlig Kia Niro som ren elbil neste år. På samme måte som Ioniq er den forberedt for alle drivlinjer.

Forvent 2 størrelser på batteripakker. Bagasjerom blir som Niro PHEV.
Vi kan håpe på samme motor og batteripakker som er varslet for konsernslektning Kona.

Kan bli en glimrende bil for de som ønsker en størrelse opp fra Hyundai Kona/Opel AmperaE. Samtidig tilbyr Niro ikke samme høyde under taket som disse to og Soul; er mer halvhøy som Leaf/Zoe.

Kommer dessverre ikke med det unevnelige på samme måte som det mangler på konsernslektning Ioniq.
« Siste redigering: fredag 13. oktober 2017, klokken 13:59 av Finnøy »
Styremedlem Rogaland elbilforening

Venter på det som faktisk kan leveres først av Ae/Kona/M3/Leaf/Niro/eT/IP/EQC til en hyggelig pris med minst Ae rekkevidde

JEG

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Kia Niro EV
« Svar #1 på: fredag 13. oktober 2017, klokken 02:12 »
Synes hele forumoppdelingen kunne hatt gått av en gjennomgang, nå som det kommer flere el-biler.

Forslag:
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Her vil det si:
Kia
- Soul EV
- Niro

Og dette konsekvent.

Nå er det en blanding...
[Merke - Model]
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Om man er konsekvent med å bruke egne underforum for alle modeller, vil flytting av tråder etc være langt mindre PITA.

Spoofe

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Kia Niro EV
« Svar #2 på: lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:51 »
Veldig stille rundt Kia Niro EV er det noen som sitter på noe spennende?

Ca. pris, kjørelengde, interiør?

Forum Admin

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Innlegg: 264
    • Vis profil
Sv: Kia Niro EV
« Svar #3 på: tirsdag 17. oktober 2017, klokken 09:30 »
Synes hele forumoppdelingen kunne hatt gått av en gjennomgang, nå som det kommer flere el-biler.

Forslag:
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Her vil det si:
Kia
- Soul EV
- Niro

Og dette konsekvent.

Nå er det en blanding...
[Merke - Model]
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Om man er konsekvent med å bruke egne underforum for alle modeller, vil flytting av tråder etc være langt mindre PITA.

Prøver å følge dette, med
[Merke]
- [Modell 1]
- [Modell 2]

Men når bilfabrikanten kun har en elbilmodell er det en dårlig løsning fordi brukere da poster innlegg både under merke og modell. Derfor får merker med kun en elbilmodell kun en kategori inntil det dukker om flere modeller, som i Kia sitt tilfelle nå.

Det gir ingen mening å ha en gruppe for Smart[Merke] , og så ha en undergruppe [Modell]for Smart Fortwo..Da sprer vi bare diskusjonen i 2 grupper.

Lars
Forum admin 
« Siste redigering: tirsdag 17. oktober 2017, klokken 09:34 av Forum Admin »
Mvh Lars, Administrator på elbilforum.no

Finnøy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1014
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Kia Niro EV
« Svar #4 på: tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:55 »
Kia Bil Norge har dessverre ikke lagt opp til et sentralt køsystem for interesserte og heller ikke tilbudt informasjon sentralt, i stedet har de lagt opp til at hver enkelt interessert må ta kontakt med en forhandler og setter seg opp på interesseliste der. (Kunne ha lært litt av Hyundai her)

Uansett blir Niro EV en interessant bil som går opp en størrelse opp fra Kona, Ampera-E. Selv om bagasjerommet på ikke ser ut til å bli mer enn 324l til seteryggen på papiret, vil karosseriutformingen gjøre den mer vennlig for f.eks. en barnevogn enn rene sedaner som Ioniq og Model 3.
Styremedlem Rogaland elbilforening

Venter på det som faktisk kan leveres først av Ae/Kona/M3/Leaf/Niro/eT/IP/EQC til en hyggelig pris med minst Ae rekkevidde

DCool

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
    • The Car of Tomorrow
Sv: Kia Niro EV
« Svar #5 på: tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:58 »
Jeg snakķet med lokal forhandler for noen uker  siden og etterlyste mer ift lansering. Da nevnte han lansering i q3 18 og levering fra november 18, så det betyr vel at om man er veldig heldig kan det være mulig å få biler til Norge om et drøyt år, om Norge prioriteres blant de første...

Det store spørsmålet utenom leveringstidspunkt er jo bagasjerommet. Jeg håper på godt over 400 liter (427l som hybriden feks), den er jo på størrelse med nye Leaf. Samtidig gir multiplattform grunn til bekymring. Ioniq plug in hadde vel 446l, men elektriske kun har 350l. Siden niro plug in har 324 liter ville jo det tydet på enda mindre for den elektriske med samme logikk, men det gir jo liten mening at den skulle ha vesentlig mindre bagasjerom enn både ampera og Kona.

Så satser på at de får stappet batteriene under setene, og dermed at bagasjerommet blir ala Leaf. Normalt sett burde plug in hybrider ha minst bagasjerom pga to drivlinjer, men at den bygges på samme plattform som ioniq skaper jo bekymring...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation