Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Niro EV

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:35

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#15
Sitat fra: Gnilre på onsdag 08. november 2017, klokken 08:23
...Det var Skotvedt jeg pratet med. Tror det er slik at Bertel O. Steen står for Kia-importen, mens noen Skotvedt-forhandlere får lov å selge Kia. Da er det sikkert Bertel O. Steen som har bestemt at det blir depositum.
BOS i Stavanger tar ingen depositum for sin interesseliste...

Men synes det er synd BOS sentralt ikke satser på landsdekkende køliste slik Hyundai har gjort og som BOS har gjort med MB EQC (inkl depositum på sistnevnte). Kan bli veldig negativt for Kia omdømme; sjekk Opel...


hsa77

#17
Venteliste er jo vel og bra det, men det viktigste er vel at produksjonen matcher etterspørselen?  Tenker spesielt på Tesla modell 3.....

Problemet til Opel er vel først og fremst at de ikke produserer nok biler, og det hjelper vel heller ikke at Ampera er en Chevrolet og de er jo plutselig nå i et annet konsern enn Opel...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

geear

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 14. november 2017, klokken 00:39
Venteliste er jo vel og bra det, men det viktigste er vel at produksjonen matcher etterspørselen?  Tenker spesielt på Tesla modell 3.....

Problemet til Opel er vel først og fremst at de ikke produserer nok biler, og det hjelper vel heller ikke at Ampera er en Chevrolet og de er jo plutselig nå i et annet konsern enn Opel...
Problemet til Opel er først og fremst kommunikasjon.

Mye kan aksepteres med god og riktig kommunikasjon til kundene sine. Det Opel Norge holder på med nå er å holde kundene sine for narr. Er overrasket over at ikke flere har tatt forbrukerkjøpsloven i hånd og kjørt de rettsveien.

navyelsen

Sitat fra: Finnøy på onsdag 08. november 2017, klokken 21:33
BOS i Stavanger tar ingen depositum for sin interesseliste...

Men synes det er synd BOS sentralt ikke satser på landsdekkende køliste slik Hyundai har gjort og som BOS har gjort med MB EQC (inkl depositum på sistnevnte). Kan bli veldig negativt for Kia omdømme; sjekk Opel...

Det er fordi det foreløpig bare er en interesseliste. BOS i Stavanger sa at landsdekkende reservarsjonsliste skulle være på plass medio januar, og det kostet 7777,- å skrive seg på denne.
Regner med at alle på interesseliste vil bli informert før den tid.

Rekkefølgen er altså følgende:
1. Interesseliste (gratis)
2. Reservasjonsliste (kr 7777)
3. Bestillilngsliste (bindende kjøp)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Prøvekjørte i dag Niro hybrid og sammenliknet direkte med en Kona fossil med tanke på størrelse og plass når begge kommer i elbilutgaver neste år. Mest sannsynlig får de samme batterialternativ (43/64kWh brutto) og motorer, dermed kan vi regne med at rekkevidden er noenlunde lik.

Fra ytre dimensjoner ser man at bredde og høyde er ganske like, men Niro er 19cm lengre.
Framsetene oppleves likt i begge bilene og man sitter bra i begge (sannsynligvis er setene identiske, men med ulik overflate).
Den store forskjellen blir benplass i baksetet som blir trangt i Kona mens Niro er betydelig mer generøs.
Takhøyden i baksetet blir også bedre i Niro siden taket ikke skråner så mye ned som i Kona.
Ellers er nok Niro satt opp noe mykere med tanke på komfort mens Kona er litt strammere og mer sportslig.

Kona er litt freshere i design utvendig og har HUD.
Niro er mer mainstream i design og har litt mindre tydelig plastikkpreg i dashboard.
Begge har en solid lyd når dørene lukkes igjen, mens bakluka skramler på begge.

Likte godt ACC funksjonen på Niro som visstnok også skal komme til Kona.

ProsjektX

enig med vurderingen. Opplever Kona som litt "billigere" i interiøret, og litt snau på plass. Niro har 10cm lenger akselsavstand enn Kona, og som sagt 19cm lenger totalt, og det merkes.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

geear

Jeg har egentlig bare satt meg på liste fordi jeg har skjønt at dersom man sover så ryker både måneder og år. Vet nesten ingenting om bilen.

Er dette en for stor bil til "konebil"?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: gr på fredag 24. november 2017, klokken 21:27
Jeg har egentlig bare satt meg på liste fordi jeg har skjønt at dersom man sover så ryker både måneder og år. Vet nesten ingenting om bilen.

Er dette en for stor bil til "konebil"?
Hva legger du i konebil; matpakkebil med lang rekkevidde, liten oversiktlig bil som er lett å parkere eller bil som er sikker og har god plass til barneseter og/el barnevogn?

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på fredag 24. november 2017, klokken 21:27Er dette en for stor bil til "konebil"?
10cm kortere enn Ioniq, men høyere.  Samme akselavstand, og bilene virker ganske beslektet.
Ellers er det ofte ganske stor forskjell på koner. :)

geear

Konebilstørrelse for oss = Golf, Soul, og for å dra inn en SUV, BMW X1.
Høres ut som Niro kanskje er mer størrelse X3?

Gnilre

Sitat fra: gr på lørdag 25. november 2017, klokken 08:24
Konebilstørrelse for oss = Golf, Soul, og for å dra inn en SUV, BMW X1.
Høres ut som Niro kanskje er mer størrelse X3?
BMW X3 med sin 4708 mm lengde er mye større enn Niro som kun er 4355. I norsk målestokk er X3 en ganske stor SUV, mens Niro er liten. Hyundai Kona inngår i mikrosegmentet etter mitt syn og er lite egnet for lengre ferieturer. Jeg tror at Niro kan fungere på mine vestlandsturer i 2019 hvis det blir takrails for feste av takboks.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Kårepåsporet

Ble interessert i Leaf, attraktivt priset, men var innom Kia og prøvekjørte Niro. Kan jeg få Niro om ett år, kanskje med hengerfeste og takbøyler til skiboks vintersdag, da har Kia solgt bil til meg.
Når garantien i tillegg er på syv år er det ikke noe å tenke på. Utseendet er ikke verdens mest spennende, men det ser jeg ikke fra innsiden....og jeg pleier ikke stå å beundre biler, unntatt italienere som begynner på L. De får jeg til gjengjeld ikke oppleve fra innsiden.....
Jeg vil ha Kia igjen!

geear

Håper bare ikke de viderefører det horrible ladelyset på dahbordet, som får parkerte Soul til å se ut som horehus!

Det er en enkeltdetalj jeg har skikkelig problem med, og jada, jeg er nok i overkant detaljorientert. Går forbi en slik i parkeringshuset på jobb hver dag og jeg får ilinger hver gang. Sikkert kult i Seoul, men ikke her.. 8)

Kårepåsporet

Den skal jeg klare, synes da Kia "grill"/front er mindre pen, bortsett fra Soul da, den synes jeg er ok, men den ligner heller ikke på Kia  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA