Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilmelding: Giroverføring

Startet av KapteinKork, torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:14

« forrige - neste »

KapteinKork


På displayet står det feilmelding «Giroverføring» og den gule servicelampen lyser.

Trykket på On-Star knappen, men der satt det ingen som hadde hørt om feilkoden engang. Rådet jeg fikk var å parkere, vente litt og se om feilen forsvant av seg selv....det gjorde den ikke  ::)

Noen andre som har vært borte i denne feilkoden?

Como

Sitat fra: KapteinKork på torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:14

På displayet står det feilmelding «Giroverføring» og den gule servicelampen lyser.

Trykket på On-Star knappen, men der satt det ingen som hadde hørt om feilkoden engang. Rådet jeg fikk var å parkere, vente litt og se om feilen forsvant av seg selv....det gjorde den ikke  ::)

Noen andre som har vært borte i denne feilkoden?
Er det tilfeldig at denne meldingen kommer nøyaktig når bilen din har gått 6000km?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

erato

Det må da være et større problem at displayet står opp ned?

KapteinKork

Como,
Feilen oppstod på ca. 5950 km, så det er nok ingen sammenheng mellom feilmelding og kjørelengde.

Erato,
Displayet er ikke montert opp ned i mitt elektriske kjøretøy. Det var undertegnede som ved en inkurie holdt fotografiapparatet orientert feil vei i det øyeblikket fotografiet ble tatt.


Como

Sitat fra: KapteinKork på fredag 13. oktober 2017, klokken 07:30
Como,
Feilen oppstod på ca. 5950 km, så det er nok ingen sammenheng mellom feilmelding og kjørelengde.
Gi lyd når/hvis du får vite hva som forårsaket feilmelding. Regner med at bilen må inn på verksted.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

runtro

Fikk samme melding, var på verksted i dag. I følge Opel er det en bryter som har hatt hikke. Feilen ble nullstilt og skulle den komme tilbake vil Opel bytte selve bryteren. I følge verksmester ingen akutt fare :)

KapteinKork

Oppdatering,

Når feilmeldingen dukket opp trykket vi på On-Call knappen.
Vi snakket med en meget hyggelig servicemedarbeider som overhodet ikke kunne hjelpe.
De kjente ikke til feilmeldingen, kunne ikke se noen problemer når de kjørte sin diagnose av bilen.
Vi kunne trygt kjøre videre og ta kontakt med verksted når det passet oss.

Vel, nå står bilen bom fast langs veien.
Bilen står i park og det er komplett umulig å få bilen i revers eller drive.
Man får altså beveget girpaken, men det skjer overhodet ingen ting.

Trykker på On-Call knappen og snakket nok en gang med hyggelige folk - totalt blottet for kompetanse og kunnskap om bilen. Det ble kjørt diagnose - ingen feil funnet.

Vel, bilen står nå bom fast og må taues til verksted.

En ting er i hvert fall sikker: Opel On-Star er bare tullball.
Hyggelige folk - men på ingen måte til nytte for meg som eier av en Opel Ampera-e.
De er overdrevent hyggelige - er det et forsøk på å skjule at de overhodet ikke kan brukes til noe annet enn å bestille pizza?

Jeg er litt skuffet over bilen - og særdeles skuffet over Opel On-Star.

Da er det bare å vente på tauebil og få bilen levert til Mobile på Ensjø.

Ipadjove

Får du den i N? Holde fremover girspaken en liten stund? Er det ingen nye meldinger å lese? Er det grønne bilsymbolet nede til høyre der?

KapteinKork

Ipadjove,
Nei, det går ikke å sette den i N.
Vi forsøker holde girspaken fremover (både med og uten knappen inne) og det skjer ingen ting.
Ja, det grønne bilsymbolet+READY lyser klart og fint.

Bilen er med andre ord låst i Park.

Bilen står med nesen inn mot en husvegg.
Blir spennende å se hvordan de får ut bilen. Den står jo inneklemt mot vegg og låst i Park.

mfurmyr

Passerer 15 000 km nå og ingen store feil. Opplever å få feilmelding på Ingen nøkkel og lyd fra lydhornet når kunder lukker døra av og til.
Opel Ampera-e.
Toyota Prius.

Ipadjove

Sitat fra: mfurmyr på torsdag 19. oktober 2017, klokken 20:28
Passerer 15 000 km nå og ingen store feil. Opplever å få feilmelding på Ingen nøkkel og lyd fra lydhornet når kunder lukker døra av og til.

Om det er den 'nøkkel etterlatt i bilen'- fløytingen så går det an å skru den av i en eller annen meny. Ble mer fredelig når jeg fant ut det :) Typisk hente post osv.

Radar70

Sitat fra: Ipadjove på fredag 20. oktober 2017, klokken 00:03
Sitat fra: mfurmyr på torsdag 19. oktober 2017, klokken 20:28
Passerer 15 000 km nå og ingen store feil. Opplever å få feilmelding på Ingen nøkkel og lyd fra lydhornet når kunder lukker døra av og til.

Om det er den 'nøkkel etterlatt i bilen'- fløytingen så går det an å skru den av i en eller annen meny. Ble mer fredelig når jeg fant ut det :) Typisk hente post osv.

Takk for tips! Skal sjekke opp i menyen :+1:
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

KapteinKork


Kan jo avslutte tråden med en liten oppdatering.
Bilen ble hentet og fraktet til Mobile Oslo, gratis innenfor mobilitetsavtalen.
Fikk leiebil i reparasjonstiden.

Defekt karrisserimodul, sa de.
Hele girspakmodulen måtte byttes.

Når feilmeldingen vi fikk opp vises i displayet, starter samtidig en nedtelling.
Fra feilmelding vises i displayet, kan bilen settes i gir 30x, så låses bilen i park.
Dette burde det opplyses om. Dette var kun en av mange slike "nedtellinger" etter ulike feilmeldinger, sa de på verkstedet til Mobile Oslo.

Skulle gjerne hatt en liste over de ulike feilmeldingene og tilhørende "nedtelling".

Bilen ble fikset på 3-4 dager og alt fungerer helt fint.

Vi elsker vår Opel Ampera-e.

Den leverer virkelig varene. Rekkevidden er helt kanon, lading går som en lek og komforten er helt topp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA