Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eltilsyn og Tesla Wall Connector (Tesla vegglader)

Startet av qwert, torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:59

« forrige - neste »

qwert

Hei - jeg hadde besøk av det lokale eltilsynet (DLE) som målte for lav isolasjonsresistans mot den nymonterte Tesla vegglader. Tesla sier at det ikke skal utføres slike målinger mot veggladeren og sier at da må veggladeren kobles fra før måling (Elektriker som monterte ladere kom og målte etter at vegglader var koblet fra og viste da normal isolasjonsresistans). Det lokale tilsynet godtar ikke dette og står fast på at det er en fast installasjon og skal da ikke ha for lav isolasjonsresistans.

Er det noen andre som har opplevd det samme?     

fredag

Ja, eltilsynet målte for lav isolasjonsresistans på min Tesla UMC som sto tilkoblet med blå kontakt. Kontrolløren mente det var reklamasjonsgrunn og/eller brudd på CE-godkjenning av apparatet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Allram

Det er ingen problem. Det er også slik med blant annet flere komfyrvakter som har innebygget overspenningsvern / elektronikk som har målinger/koblinger mot jord.
Så lenge dette står beskrevet i bruksanvisning til produktet at det må frakobles ved isolasjonsmåling og det fortsatt blir megget på >~500V så har personen som har utført målingen utsatt det tilkoblede produktet for spenninger det ikke er laget for og kan ha forårsaket feil på dette.
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

qwert

Takk for svar. Men jeg kan ikke se at det står at Tesla vegglader har innebygget overspenningsvern? Har de dette? Finner heller ikke at det står at produktet må frakobles ved isolasjonsmålinger.

kzh

Hei, ser at min Ratio Homebox har dette i manualen:
"Since this Charging Unit uses Circuits that reference to ground, no Megging must be done after connecting to Power."

Mulig det beste hadde vært å montere den med kontakt...
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

geear

Sitat fra: kzh på mandag 16. oktober 2017, klokken 09:14
Hei, ser at min Ratio Homebox har dette i manualen:
"Since this Charging Unit uses Circuits that reference to ground, no Megging must be done after connecting to Power."

Mulig det beste hadde vært å montere den med kontakt...
Da er den i så fall å anse som mode 2 lading, og det er ikke lov med integrert type B jordfeilbryter og det er ikke lov med flere uttak på samme kurs (altså ikke lastdeling mellom flere stasjoner). Gjelder dette alle ladestasjoner?

kzh

Sitat fra: gr på mandag 16. oktober 2017, klokken 10:38
Sitat fra: kzh på mandag 16. oktober 2017, klokken 09:14
Hei, ser at min Ratio Homebox har dette i manualen:
"Since this Charging Unit uses Circuits that reference to ground, no Megging must be done after connecting to Power."

Mulig det beste hadde vært å montere den med kontakt...
Da er den i så fall å anse som mode 2 lading, og det er ikke lov med integrert type B jordfeilbryter og det er ikke lov med flere uttak på samme kurs (altså ikke lastdeling mellom flere stasjoner). Gjelder dette alle ladestasjoner?

Kan virke som dette gjelder flere typer, med kontakt blir den nok mode 2 og må vel sikres med 16A? Ratio boxen har heller ikke type B jordfeilbryter innebygget, det står i sikringsskapet.
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

geear

Sitat fra: kzh på mandag 16. oktober 2017, klokken 11:02
Kan virke som dette gjelder flere typer, med kontakt blir den nok mode 2 og må vel sikres med 16A? Ratio boxen har heller ikke type B jordfeilbryter innebygget, det står i sikringsskapet.
10A ved schuko, 32A med industrikontakt (1-fas eller 3-fas).

Se side 5 her: http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

Så for de som ikke har lastdeling og/eller type B jfb. integrert i ladestasjon er det ikke noe stort problem å gå over på kontakt, men høres jo ut som at det er en utfordring med mismatch mellom tilgjengelige produkter og krav. Får finne ut om dette gjelder alle ladestasjoner eller om det er Ratio og TWC som ikke tilfredsstiller kravene.

daktari

Er dette relevant?

Fra instruksjonen til TWC funnet her: https://www.tesla.com/no_NO/support/installation-manuals-wall-connector

Vedlegg A: Testing for riktig drift
1. Slå AV strømmen.
ADVARSEL: FARE FOR ELEKTRISK
STØT! Før du fortsetter, må du bruke
et voltmeter for å sikre at strømmen
er slått av ved å sjekke at det IKKE ER
SPENNING på serviceledningsnett
eller klemmer.
2. Bruk et ikke-ledende objekt for å justere
DIP-brytere til riktig nettverksinnstilling og
innstilling for kretsbryterdeling (se Stille
inn driftsstrømmen på side 20).
3. Bruk en liten, flat skrutrekker til å sette
bryteren i stilling "0" for å sette
veggkontakten i testmodus.
ADVARSEL: Strømmen MÅ være slått
AV før du stiller inn eller endrer DIPeller
dreiebrytere. Bytte av disse
bryterne med strømmen PÅ vil ikke
bli registrert av systemet og er farlig
på grunn av faren for elektrisk støt.
4. Koble flatkabelen til tetningsdekselet
igjen.
5. Bruk en T20 Torx-skrutrekker til å feste
tetningsdekselet lett ved bare å sette i
den øverste skruen.
6. Slå PÅ sikringen.
7. Se etter røde LED-lamper som er PÅ i
LED-skjermen. Hvis det er det, er det en
feil i installasjonen.
8. Lytt etter et klikk på en kontaktor eller et
relé som åpnes og lukkes.
9. Se etter grønne LED-lamper som lyser
etter tur (i fem sekunder).
LED-lampene vil gå tilbake slik at de øvre
grønne LED-lampene er PÅ og de røde
LED-lampene blinker (tre ganger).
Merk: For å gå gjennom mønsteret av
blinkende lys trykker du på og holder inne
Reset-knappen i fem sekunder.
10. Slå AV sikringen.
11. Fjern tetningsdekselskruen,
tetningsdekselet. Koble fra flatkabelen.
ADVARSEL: Ikke la tetningsdekselet
henge fra flatkabelen. Dette kan
skade flatkabelen eller kontaktene.
12. Flytt dreiebryteren til ønsket innstilling (se
Stille inn driftsstrømmen på side 20).
13. Koble flatkabelen til tetningsdekselet
igjen.
14. Bytt ut alle skruene, og monter det ytre
dekselet på nytt (se Feste dekselet og
strømsette på side 21).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA