Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf

Startet av offpist, torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: offpist på søndag 22. oktober 2017, klokken 20:01
Jeg er ikke 100% sikker på at BMS i batteri har komponent beskyttelse, men fra min tidligere erfaring med Audi og VW så har nesten alle slike elektroniske komponenter i bilene komponentbeskyttelse.

Har kontaktet både DV52 og "Jack in Poland", venter på svar derfra.
Håper det ikke er blindspor! Riktig nok i helt annen kategori modifikasjon, men jeg fikk noe hjelp av han DV52 ifm med retrofit av regnsensor og auto lys på e-Golfen, med OBDEleven (OBDII-dongle og Android-app), og han virka å være blant de mer opplyste jevnt over.

offpist

Elbilmek har prøvd å bytte batteri pakke og alt passer rent fysisk men "blir ikke gjenkjent av bilen".
Veit dette er litt vagt, men det var beskjeden jeg fikk...

Planen nå er å åpne begge batteriene for å se på mulighet til å flytte gammel BMS over i ny batteri pakke.
Og det går jo bare om alt er fysisk likt.. noe jeg egentlig tviler på. Vi får se hva de finner ut.

Det som er klart er at batteri cellene i den nye pakken er produsert av Samsung, mens den gamle er fra Panasonic.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Regner med de har plomberinger slik at garantien ryker hvis du åpner de?

Forstår ellers ikke helt hvordan du kan flytte over gammel BMS, er ikke oppbyggingen forskjellig for å oppnå høyere kapasitet? Og får ikke den større batteripakken innvirkning på alt av indikatorer etc., eller vil den få riktige rapporter om rest fra BMS?

offpist

#33
Spenningen og antall celler er likt.
Det er kun kapasiteten som er anderledes.. så spørsmålet er om 24KWH bms kan adoptere seg etter en 50% økning i kapasitet økning, eller om den bare vil gi feilmeldingen og slå av lading/motor fordi den tror noe er galt.
Dette er ting jeg ikke veit svaret på..

Men ja det vil helt sikkert gi feil indikasjon om kapasitet og rekkevidde, i beste fall vil den lære seg kapasiteten og gi mer riktig indikasjoner over tid.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jensjacob

Interessant.

Og du er selvfølgelig sikker på at batteripakken fungerer og ikke har taget skade sammen med den bil det oprindelig sad i ?

Jeg tænker om du ikke bare skulle køre bilen på en trailer ned til Møller og sige at den af en eller anden grund ikke vil starte men kommer med en underlig fejlmelding du ikke har set før.
- Om de ikke bare lige kan checke status på deres OBD og så kode lidt. Du regner selvfølgelig med at det er en smal sag og at du er sikker på de kan ordne det mens du venter.

Så kan det være at de ordner det til dig uden at vide hvad de egentlig har gjort  ::)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Counterpointer

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 17:15
Interessant.

Og du er selvfølgelig sikker på at batteripakken fungerer og ikke har taget skade sammen med den bil det oprindelig sad i ?

Jeg tænker om du ikke bare skulle køre bilen på en trailer ned til Møller og sige at den af en eller anden grund ikke vil starte men kommer med en underlig fejlmelding du ikke har set før.
- Om de ikke bare lige kan checke status på deres OBD og så kode lidt. Du regner selvfølgelig med at det er en smal sag og at du er sikker på de kan ordne det mens du venter.

Så kan det være at de ordner det til dig uden at vide hvad de egentlig har gjort  ::)
Det høres jo fristende ut, men det er jo rent faktisk ikke sant og dermed en type svindel. Kan jo hende de leser ut at det er 36 kWh batteri i en 24 kWh bil og dette er jo åpenbart at eier viste!
Jeg ville ikke tatt sjansen på noe slikt. Umulig å vite hvordan VW reagerer på noe sånt.

Bedre å være åpen på hvordan ting er synes jeg.

geear

Morsomt forslag, men jeg tror jeg hadde tatt opp telefonen og ringt rundt til verksmestere hos Møller og Gumpens, og tatt en god teknisk bilinteressert dialog og forklart at batteriet er montert, opprinnelsen kan dokumenteres, og at man trenger hjelp til aktivering. Hadde det vært mitt prosjekt hadde jeg lett kjørt bilen på henger på tvers av landet for å få noe sånt gjort om noen i offisielle kanaler var villige til å hjelpe.

offpist

Tro meg, jeg har ringt mange møller verksteder for jeg bor i Oslo så det er mange å velge mellom. Det har vært e-poster, telefoner og personlig oppmøte. Alle har forsåvidt vært hyggelige men det er åpenbart ikke nok kunnskap om dette på vanlige verksteder. Så lenge det er en modifisering som ikke er godkjent av VW så er det "umulig" og ingen vil hjelpe. Er ganske sikker på at om noen år har sikkert noen greid å finne ut av dette og laget en steg for steg instruks på hva som må til.

Å bare møte opp med et 35,8 kwh batteri og late som ingenting er uaktuel, for det finner de fort ut.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jensjacob

Selvfølgelig skal man ikke svindle.

Men hvis det var mig som nærmede mig 'muren' så vil jeg om ikke andet prøve at lokke dem til at kigge på bilen med deres systemer. Jeg vil meget meget gerne høre deres udvidede fejlmeldinger. De fejlmeldinger som kun et professionelt diagnosesystem vil rapportere.

Har du iøvrigt prøvet at sætte det gamle batteri tilbage og se om det stadig virker for at udelukke om det er en eller anden automatisk fejlmelding der bare opstår så snart bilen har haft mistet kontakten til batteripakken ?

Uanset hvad så vil det være rart at blive bekendt med alle de fejlmeldinger man kan. Også dem der kun bliver givet via. professionelt udstyr.

Kompromis:
Kunne man ikke sige... jeg har fået et uautoriseret værksted til at skifte batteripakken og nu er der opstået en underlig fremmed fejlmelding og jeg er derfor blevet i tvivl om om det udskiftede batteri egentlig er et 24 kWh eller et 36 kWh batteri. Undskyld. Det er min fejl. Jeg skulle ikke have gjort det. Vil i være søde med jeres udstyr at prøve at diagnosticere problemet og måske bekræfte din mistanke. Det eneste jeg ønsker er jo at min bil kører for jeg er jo så glad for den. Læg sig fladt ned og appeller til deres servicemindedhed.

På den måde kan man da klarlægge om systemet kan udlæse batterikapacitet/batteriidentitet.
For hvis det kan det, så burde resten være praktikaliteter.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

nortrahof

#39
Sitat fra: offpist på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 14:21
Elbilmek har prøvd å bytte batteri pakke og alt passer rent fysisk men "blir ikke gjenkjent av bilen".
Veit dette er litt vagt, men det var beskjeden jeg fikk...

Planen nå er å åpne begge batteriene for å se på mulighet til å flytte gammel BMS over i ny batteri pakke.
Og det går jo bare om alt er fysisk likt.. noe jeg egentlig tviler på. Vi får se hva de finner ut.

Det som er klart er at batteri cellene i den nye pakken er produsert av Samsung, mens den gamle er fra Panasonic.

I-og-med cellene har forskjellig produsent (-og sikkert en annen elektrolyttkjemi) ville jeg ha vært forsiktig med å flytte styreenhet for batteriregulering J840 over fra gammelt batteri til det nye. Overvåkning, spenninger og strømmer er tilpasset det gamle batteriet og det er ikke sikkert at de er like? Om bilen brenner etter en slik "oppgradering" kan det være at forsikringsselskapet gir avkortning selv om dette skulle være av annen årsak enn batteribytte?
Ved å åpne batteriet må du vel ha en "nytt topplokk" og lekkasjetetthetsprøve på batteriet? Det kan være at det er en egen serviceluke til denne enheten (som på E-UP).

Det som skulle være interessant, er å sjekke om det går å bytte et identisk batteri for å se om de samme feilmeldinger kommer opp? Da kan det være at det er kun unik-nummeret til batteriet som hindrer dette. Det kan VAG endre.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

magnus600

Kreisel har klart å få sitt batteri til å virke i en 190km eGolf, så det går an. Modig prosjekt!
2015 e-Golf Night Blue

offpist

Ja Kreisel ser ut til å ha laget sin egen BMS, som sikkert simulerer den originale BMS`n i bilen.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

stefse

Bortkastet å kontakte norske merkeverksteder. Kode og datakunnskap er minimal, å bevege seg out of the box er helt uinteressant. Enkelte tuning-sjapper holder på med det, men tuning av elbiler er såpass nytt at det er ikke sikkert noen har knekt koden enda. 
Hvis jeg ikke greide å oppdrive en garasje-datageek som kunne hacket systemet, ville jeg faktisk tatt kontakt direkte med Kreisel og spurt hva de tar for jobben.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

emmern

Det kan umulig være så vanskelig å sniffe hva som skjer. Må "bare" få bilen opp på bukk og ha den på mens du sniffer pakkene mellom batteri og bil og så emulere dette på en ordentlig måte.

http://shop.dieselschrauber.de/can-usb-interface-kit-with-rks-can-p-313-l-en.php

Burde jo helst ha full dump av kommunikasjonen på begge modulene. Men det er vel ikke lett å få til
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Mobileum

#44
Sitat fra: stefse på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:49
Hvis jeg ikke greide å oppdrive en garasje-datageek som kunne hacket systemet, ville jeg faktisk tatt kontakt direkte med Kreisel og spurt hva de tar for jobben.

Tror at økonomien i dette blir i overkant. Kreisel skal sikkert da levere eget batteri, etc. Reise, opphold (de holder til i Østerrike), batteri, deler og jobb tipper jeg i beste fall ender rundt 70-80.000.-. Og hva med moms? Så kan man også regne inn tapt arbeidsfortjeneste i 1 uke..... Det blir vel til sammen nesten samme pris som mellomlegget mellom en brukt 190 km og en brukt FL.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA