Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf

Startet av offpist, torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

offpist

Hei folkens.
Dette blir en slags prosjekt tråd, og jeg er overhode ikke sikker på om vil komme helt i mål.
Noen kjenner meg allerede litt da jeg har jobbet mye med Lithium batterier både i hus, båt og hytter. Og da spesiellt batteripakker basert på el-bil batterier.

Jeg har lyktes å få tak i en 35,8KWH batteripakke fra en 2 mnd gammel E-Golf som tydeligvis fikk et kort og brutalt liv etter bare noen dager på veien. Har fått verifisert med Møller at dette er en 35,8KWH batteripakke.  Tanken er å montere denne i min 2014 modell e-golf og øke rekkevidden med 50% for en billig penge.

Dette skulle være planke kjøring skulle man tro, fordi batteriene er helt identiske utvendig og pluggene er også helt like. Så selve byttet vil nok bare ta 1 time.

Men VW og Audi har noe som heter "komponent beskyttelse", og det går ut på at alle enhetene i bilen snakker sammen over et nettverk og bytter man ut en av de komponentene så må den "meldes inn" i nettverket til bilen.  Batteriet er en slik komponent og møller er ikke veldig villig til å gjøre dette.
Og for alt jeg veit så kan det hende at laderen og motor kontrolleren i min bil ikke kan prate med det nye batteriet, rett og slett pga små endringer i koden.

Spenningen på de to batteriene er helt identisk, det er kun KAPASITETEN som er økt fra 25AH til 37 AH. Så i mitt hode skulle ikke dette byttet kreve å bytte motorkontroller og/eller lader

En teoretisk måte å omgå dette problemet på, er å bytte BMS som sitter inne i batteriet. Dette veit jeg Nissan Leaf eiere har gjort da de har byttet et dårlig batteri mot et nytt. Da vil original BMS være i bilen men den har nå celler med mer kapasitet.  Det gjenstår å se om BMS igjen vil snakke med hver batteri modul for i E-Golf sitter det et kretskort på hvert batteri modul.

Hvis noen har inngående kunskaper, eller har hørt/lest om noen som allerde har gjort dette så ta gjerne kontakt ;)
Elmekk på Asker har en del innspill og er veldig villig til å hjelpe, så jeg kommer til å jobbe sammen med de på dette prosjektet da jeg ikke har utstyr til å løfte og senke ned batteriet.

Spennende...?  ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Bob

Veldig spennende! Før jeg kjøpte bilen i 2016 spurte jeg selgeren om det var mulig å bytte batteri i etterkant og han hadde snakket med mekanikere som jobbet på Møller og de mente da at det ikke gikk pga forskjellig lader og kommunikasjonen mellom modulene ville da ikke virke. Jeg så faktisk den batteripakken som du sikkert har kjøpt på finndel og tenkte å kjøpe den men jeg har hverken nok kunnskap selv eller tid til å bytte batteriet.

Håper du lager en slags DIY prosjekt til resten av oss og dokumenterer prosessen!

Lykke til!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

SuperPG

VW ID.3 1st plus

Erlingni

Spennende prosjekt! :+1: :D
Tidligere var det i hvert fall slik at forhandlere hjalp til med å fjerne komponent beskyttelse dersom du kunne dokumentere opphavet til delen du setter inn. Komponent beskyttelsen skal jo ikke hindre fri konkurranse, bare tyveri. Høres for øvrig litt rart ut at det er komponent beskyttelse på batteripakken, da det er svært usannsynlig at den noen gang blir stjålet. Dette ble jo primært utviklet for dyre navi enheter og andre kostbare kontrollmoduler som var relativt enkle å demontere og ta med seg.
Dersom komponent beskyttelse trigges, kan det i hvert fall leses med diagnoseverktøy som VCDS. Det kommer da opp som en egen feilkode.

offpist

Ja jeg har kvittering på kjøpet fra vrakhandel, og jeg har også Ross Tech kabel med nyeste programvare.
Så om vi ikke kommer i mål, så skal vi i alle fall noen konklusjoner ut av dette.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Spennende. Håper du deler det du finner ut!

Vil tro det kan være fare for at andre moduler også trenger nye settpunkter/skalaer eller kanskje skiftes ut til ny, men det bør være helt kurrant å komme i mål med dette med tanke på tilgang på kodeverktøy etc. for VAG.

nortrahof

Spennende prosjekt!!

Det er ikke sikkert at med RossTech-kabel at du får tilgang til alle CAN-busser som finnes i bilen?
Det er en egen CAN-buss som forbinder styreenhetene for "høyspennings"-batterlader J1050, styreenhet for ladespenning for "høyspennings"-batteriet J966, styreenhet for elektromotor J841, styreenhet for batteriregulering J840 og motorstyreenheten J623. (Disse nummer er hentet fra E-UP og det skulle ikke forbause om det er likt i E-Golf?)
Årsaken til at man bruker egen CAN-buss til disse signaler er visstnok "trafikkmengden"?
Det er også egen CAN-buss mellom styreenheten for bremsekraftforsterkning J539 og motor i bremsetrykkakkumulator for rekuperasjon V545, så dette er ikke eneste tilfelle av "utilgjenglige" CAN-busser.

Det kan være at delprogrammene må lastes ned i de enherer som skiftes fra originalt? - I hvert fall styreenhet for batteriregulering J840 som sitter sammen med batteriet - om ikke flere?

Her trengs en utvidet kompetanse og det er ikke sikkert at en "vanlig" VAG-verksted har dette.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

offpist

Vel, jeg har kommet så langt at vi har fått avklart at Møller kommer ikke til å være noen hjelp her.
Faktisk så nekter de å deaktivere komponent beskyttelsen, og vil ikke en gang ta i bilen om jeg møter opp med bil med ny batteri pakke. Så akkurat nå er jeg ikke veldig positiv.

Har et par andre ideer og tråder jeg skal følge opp.. kommer tilbake når jeg har mer.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jsa061

Hei,

går med tilsvarende planer for å montere 30 kwh Nissan Leaf batteri i eldre Leaf ( 2014)

Slik jeg har tenkt å gjøre det er følgende. Montere en chip mellom bms og bil. Denne chipen har 2 canbus moduler. Dermed kan du lese informasjonen du får fra batteriet, modifisere det du trenger for så å sende videre. Du kan altså endre komponentkoder fortløpende slik at bilen tror den snakker med gammel pakke.

Chipen jeg har tenkt å bruke er denne:

https://www.youtube.com/watch?v=fgWXuaXiOF8&t=4s

Eller du kan bruke Raspberry Pi eller lignende.

https://www.hackster.io/MyLab-odyssey/can-bus-sniffing-3730a5


Det er selvsagt et saftig prosjekt og sjansen for at man trenger en bil nummer 2, i en god periode, er vel tilstede.




offpist

Spennende prosjekt.
Jeg har åpnet typ 30 stk Nissan Leaf batterier og 1 stk 30KWH Nissan Leaf batteri.
Og den åpenbart største forskjellen er at i 30KWH batteriet så sitter to og to moduler sammen.

Det har gjort at der modulene er koblet sammen i 12 moduler så er koblingene litt anderledes fordi cellene er stacket sammen forskjellig.

BMS ser derimot helt lik ut.. og alle pluggene er like. Så det er ikke utenkelig du kommer unna med å bare sette gammel BMS over i ny batteri pakke.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Counterpointer

Nissan har sagt at 24 og 30 kWh batteriene er like, men grunnen til at de ikke kan byttes om hverandre er at store deler av ledningsnettet i bilen må byttes og dette er så omfattende at det aldri vil lønne seg.

http://lektrisk.blogspot.com/2015/10/eldre-leaf-kan-ikkje-oppgradere-til.html

jsa061

Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:51
Nissan har sagt at 24 og 30 kWh batteriene er like, men grunnen til at de ikke kan byttes om hverandre er at store deler av ledningsnettet i bilen må byttes og dette er så omfattende at det aldri vil lønne seg.

http://lektrisk.blogspot.com/2015/10/eldre-leaf-kan-ikkje-oppgradere-til.html

Nissan er nok ikke spesielt interessert i at noen skal oppgradere bilen sin med nytt batteri i stedet for å kjøpe nytt. Det er to ledninger ut i fra batteriet hvor den ene er strøm (400 volt-ish) og den andre er canbus. Ser man f.eks på leafspy så sender det nye batteriet akkurat samme informasjon som den gamle med unntak av at maks ah er høyere og noen sånne småting.


Counterpointer

Sitat fra: jsa061 på fredag 20. oktober 2017, klokken 18:53
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:51
Nissan har sagt at 24 og 30 kWh batteriene er like, men grunnen til at de ikke kan byttes om hverandre er at store deler av ledningsnettet i bilen må byttes og dette er så omfattende at det aldri vil lønne seg.

http://lektrisk.blogspot.com/2015/10/eldre-leaf-kan-ikkje-oppgradere-til.html

Nissan er nok ikke spesielt interessert i at noen skal oppgradere bilen sin med nytt batteri i stedet for å kjøpe nytt. Det er to ledninger ut i fra batteriet hvor den ene er strøm (400 volt-ish) og den andre er canbus. Ser man f.eks på leafspy så sender det nye batteriet akkurat samme informasjon som den gamle med unntak av at maks ah er høyere og noen sånne småting.
Kudos hvis du får det til Jeg ville ikke prøvd.
Bilfabrikantene er samlet sett veldig uvillige til å hjelpe de som vil gjøre ting selv. Bare se på YouTube kanalen Car guru og all motstanden han får av Tesla i forhold til sine gjenoppbygde biler.

jsa061

Offpist, skal ikke kapre tråden med Nissan-snakk, men hvor fikk du tak i 30kwh-batteriet fra?
Takker for bilder og info, har vurdert å bare bytte BMS fra gammel pakke, men tror det kan gi litt rar avlesing av kapasitet. Det ligger visst nok mer kapasitet på lavere spenning på ny pakke så man vil muligens få uproporsjonalt mye rekkevidde på low battey :D

Håper du kommer i mål med prosjektet ditt.

jsa061

Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 18:58
Sitat fra: jsa061 på fredag 20. oktober 2017, klokken 18:53
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:51
Nissan har sagt at 24 og 30 kWh batteriene er like, men grunnen til at de ikke kan byttes om hverandre er at store deler av ledningsnettet i bilen må byttes og dette er så omfattende at det aldri vil lønne seg.

http://lektrisk.blogspot.com/2015/10/eldre-leaf-kan-ikkje-oppgradere-til.html

Nissan er nok ikke spesielt interessert i at noen skal oppgradere bilen sin med nytt batteri i stedet for å kjøpe nytt. Det er to ledninger ut i fra batteriet hvor den ene er strøm (400 volt-ish) og den andre er canbus. Ser man f.eks på leafspy så sender det nye batteriet akkurat samme informasjon som den gamle med unntak av at maks ah er høyere og noen sånne småting.
Kudos hvis du får det til Jeg ville ikke prøvd.
Bilfabrikantene er samlet sett veldig uvillige til å hjelpe de som vil gjøre ting selv. Bare se på YouTube kanalen Car guru og all motstanden han får av Tesla i forhold til sine gjenoppbygde biler.

Hehe, vi får se. Har allerede montert hengerfeste så regner med jeg står på dødslisten til Nissan. Kommer til å kjøpe batteriet så snart jeg finner et for salg. Får jeg det ikke til så tenker jeg å bruke det i et solcelleprosjekt i stedet. Motivasjonen min på sånne ting er aldri å spare penger, det er mer at jeg synes det er gøy. Så da spiller det egentlig ingen rolle om det koster meg mer enn jeg sparer eller om noe blir ødelagt. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA