Skrevet av Emne: Bypakke Nord-Jæren  (Lest 2522 ganger)

odahle

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 251
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #15 på: mandag 18. desember 2017, klokken 09:28 »
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Hvis du syns du ikke yter nok til fellesskapet kan du bruke denne linken https://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/frivillig-innbetaling-utover-det-som-er-fastsatt-i-skatt/
Selv betaler jeg allerede mer enn nok skatt og avgifter på inntekt og forbruk. Så lenge staten i tillegg insisterer på å konfiskere 0.85% av min formue hvert år føler jeg ikke noe som helst behov for å betale enda mer. Spesielt ikke i en bomring der 70% av det som blir igjen etter store administrasjons og finansieringkostnader skal gå til kollektiv, gangveier og sykkelstier.
Hehe, det sedvanlige svaret i en hver diskusjon rundt velferdsstaten. Dette handler vel ikke om konfiskering, men om at velferdsstaten skal bestå. Noe som blir veldig utfordrende i fremtiden. Her i distriktet hvor jeg bor (Nord-Jæren) er det i alle fall store behov for utbedring av kollektivtrafikken, sykkelstier mm. Veier til bil har vi nok av, og flere biler på veiene ønsker vel ingen. Så at bompengene går til utbedring av kollektivtrafikken er vel utelukkende positivt? Så kan f. eks. du slippe å stå i kø om morgenen, om flere tar buss/tog.

Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader? Fra hovedpunktene under er bilvei 2/5 punkter, delvis 3/5 da lastebilvei vel er bilvei. Tatt fra bypakken.no:

Bypakke Nord-Jæren = 30 milliarder kroner til vei, buss og sykkelveier fram til 2033. For pengene får du blant annet:

Bred sykkelvei av høy standard mellom Stavanger, Forus og Sandnes (Sykkelstamvegen)
Egen vei for buss (Bussveien) fra Stavanger sentrum til Sandnes sentrum, med arm til Forus vest og Stavanger lufthavn Sola
Egen vei for lastebiler fra Sola, til Risavika og Sundekrossen. Bussvei fra Stavanger til Kvernevik og Risavika
Firefeltsvei på E39 fra Tasta i Stavanger til Harestad i Randaberg
Firefelts motorvei på E39 fra Hove på Sandnes til Ålgård i Gjesdal. Bussveien fra Sandnes sentrum til Vatnekrossen
VW e-up! Bestilt 13.09.2013 - levert 09.01.2014 - solgt 05.02.2017. BMW i3 - bestilt 20.12.2016 - levert 06.02.2017.

Rollep

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 130
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #16 på: tirsdag 19. desember 2017, klokken 11:53 »
Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader?
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kQ6wL/Bomstasjoner-ved-Bybrua_-Lagardsveien-og-Paradis
"Totalt skal bomringen gi 21 milliarder i inntekter i løpet av 15 år, som skal gå til utbygging av en rekke viktig samferdselsrosjekter i regionen. 70 prosent av inntektene skal gå til utbygging av kollektivtilbudet og gang— og sykkelveier, mens bare 30 prosent skal gå til veiutbygging."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OKq4k/Stortinget-sier-ja-til-tidenes-bompengefest-pa-Nord-Jaren
"25,2 milliarder kroner skal hankes inn via seks bomringer (se grafikk og fakta). 21 milliarder bomkroner er satt av til en rekke prosjekter innen kollektiv, sykkel, gange og veier.
De resterende 4,2 milliardene vil gå til lån, renter, innkreving og drift av bomringen. Det tilsvarer inntekter fra all trafikk gjennom bomringen i to og et halvt år."


Hvis ikke du også syns at 17% eller 4,2 milliarder er store kostnader så vet jammen ikke jeg hvordan du tenker.
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS
2017 BMW i3

zbk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1179
  • Arne
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #17 på: tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:00 »
Når de inkluderer lånekostnadene i driftskostnadene konstruerer de tall for å få overskrifter. Lånefinansieringen av prosjektene er et valg som er tatt og som etter mitt syn ikke har noe med driftskostnadene av bomringen å gjøre.

Hvor stor del av dette som er "ren" innkreving og drift hadde derimot vært et interessant tall.
2017  Opel Ampera-e, blå (19.05.2017)
2014  Renault Zoe Intens, lys grå (20.11.2014)
2011  Peugeot 3008, mørk grå, diesel

2019? Tesla Model ≡  (reservert 04.04.16, langt ute i køen)

Rollep

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 130
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #18 på: tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:23 »
Når de inkluderer lånekostnadene i driftskostnadene konstruerer de tall for å få overskrifter. Lånefinansieringen av prosjektene er et valg som er tatt og som etter mitt syn ikke har noe med driftskostnadene av bomringen å gjøre.
Hva man kaller de forskjellige kostnadene spiller fint liten rolle, faktum er at vanvittige 4,2 milliarder går til andre ting enn bygging av vei.
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS
2017 BMW i3

zbk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1179
  • Arne
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #19 på: tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:01 »
Hva er forskjellen på lånefinansiering av veier og av ditt eget hus? Det koster jo også penger?

Jeg mener enda at de kostnadene ikke har noe med kostnaden for drift av bomringen å gjøre, men med prisen på veien (som er en annen diskusjon)
2017  Opel Ampera-e, blå (19.05.2017)
2014  Renault Zoe Intens, lys grå (20.11.2014)
2011  Peugeot 3008, mørk grå, diesel

2019? Tesla Model ≡  (reservert 04.04.16, langt ute i køen)

Rollep

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 130
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #20 på: tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39 »
Hva er forskjellen på lånefinansiering av veier og av ditt eget hus? Det koster jo også penger?

Jeg mener enda at de kostnadene ikke har noe med kostnaden for drift av bomringen å gjøre, men med prisen på veien (som er en annen diskusjon)
Whatever, faktum er at 4,2 milliarder sløses vekk til ingen nytte.

Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering. Ikke trenger de å plage folket med vanvittige engangsavgifter på biler heller ;D
« Siste redigering: tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:54 av Rollep »
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS
2017 BMW i3

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11776
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #21 på: onsdag 20. desember 2017, klokken 05:35 »
Whatever, faktum er at 4,2 milliarder sløses vekk til ingen nytte.

Vel, disse 4,2 milliardene går med til å sy enda flere puter under armene på de rikeste i samfunnet. De som tjener penger på sine styreverv i diverse bomselskaper etc.

På den måten brukes disse pengene meget effektivt til å opprettholdet/øke forskjellen mellom fattig og rik. Eller de som betaler gildet, og de som tapper det for resurser og som gjerne har dekket sine kjøreutgifter via finurlig regnskap.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2831
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #22 på: onsdag 20. desember 2017, klokken 06:04 »
Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering.
Tja, Østerrike, Sveits, Frankrike, Nederland og Italia har alle bomfinansierte veier så vidt jeg kan huske.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Rollep

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 130
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #23 på: torsdag 21. desember 2017, klokken 22:34 »
Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering.
Tja, Østerrike, Sveits, Frankrike, Nederland og Italia har alle bomfinansierte veier så vidt jeg kan huske.
Men de har ikke bomringer rundt små landsbyer på størrelse med Stavanger, Sandnes, Sola og Tananger ;)

De fine motorveiene er allerede bygget når du betaler for å kjøre på dem. Dessuten har du også muligheten å bruke mindre gratis veier hvis du kan tolerere å bruke litt lenger tid, noe som absolutt er å anbefale hvis du er på ferietur :)
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS
2017 BMW i3

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2831
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #24 på: fredag 22. desember 2017, klokken 06:35 »
Joda, modellene er jo litt forskjellige. Poenget var at bomfinansiering ikke er noe særnorsk fenomen, selv om bomringer rundt byer er ganske spesielt. Men som du påpeker, de fleste andre plasser betaler man for noe som allerede er bygd.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1887
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #25 på: fredag 22. desember 2017, klokken 19:32 »
I følge wiki om bompenger i Europa så står ikke Nederland der, og Østerrikere betaler 80 EUR i året for fri bompassering.. knapt en tredjedel av årsavgiften vår..
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11776
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #26 på: mandag 25. desember 2017, klokken 06:28 »
Betalte akkurat 100 kr i Østerrike for 10 dagers vignett.

Noe lignende burde Norge som turistdestinasjon også tilby våre besøkende.

Snart blir det økonomisk lotto for turister å besøke Norge. De vil jo gjerne innom de "større" byene, og vil få sjokk når regningen kommer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

sjokomelk

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 424
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #27 på: torsdag 28. desember 2017, klokken 09:20 »
Må huske at Lan Marie Sykkelhjelmtroll skal sørge for at vi ikke får turister til landet. De får ikke komme med cruiseskip, bil eller fly. Kun via sykkel. :P :laugh:
Så bompenger blir ikke noe problem for turistene. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

navyelsen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #28 på: torsdag 04. januar 2018, klokken 10:57 »
Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader?
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kQ6wL/Bomstasjoner-ved-Bybrua_-Lagardsveien-og-Paradis
"Totalt skal bomringen gi 21 milliarder i inntekter i løpet av 15 år, som skal gå til utbygging av en rekke viktig samferdselsrosjekter i regionen. 70 prosent av inntektene skal gå til utbygging av kollektivtilbudet og gang— og sykkelveier, mens bare 30 prosent skal gå til veiutbygging."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OKq4k/Stortinget-sier-ja-til-tidenes-bompengefest-pa-Nord-Jaren
"25,2 milliarder kroner skal hankes inn via seks bomringer (se grafikk og fakta). 21 milliarder bomkroner er satt av til en rekke prosjekter innen kollektiv, sykkel, gange og veier.
De resterende 4,2 milliardene vil gå til lån, renter, innkreving og drift av bomringen. Det tilsvarer inntekter fra all trafikk gjennom bomringen i to og et halvt år."


Hvis ikke du også syns at 17% eller 4,2 milliarder er store kostnader så vet jammen ikke jeg hvordan du tenker.

Så det går altså bare 25% av bompengene til faktiske veiprosjekter for personbiler? Det synes jeg er svært kritikkverdig!
Jeg bor på et sted hvor kollektivtransport er ikke-eksisterende. Og jeg bor verken i Stavanger eller, Sandnes så en sykkelvei er jeg heller ikke interessert i. Men er helt avhengig av bil for å komme meg til jobb hver dag, og må da passere bomringen på veien.

Er det rettferdig at 75% av det jeg må betale i bompenger skal gå til prosjekter som jeg aldri kommer til å ha nytte av? Jeg er fullstendig tilhenger av å betale skatt og bidra til samfunnet, men inntekter som i hovedsak kommer fra personbiler burde komme biltrafikken til gode. Ikke busser, tungtransport og syklende.
Ser frem til 2018!
Venter i spenning på Tesla3/Niro/Kona