Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bypakke Nord-Jæren

Startet av casall, torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:52

« forrige - neste »

casall

Er det noe nytt rundt bompengeavgifter for elbiler i Sandnes/sStavanger regionen for 2018 og med den nye bypakken?

Jejl

Har ikke hørt at de skal betale noe.
Tipper 10 kr i rushen fra 2025.

odahle

Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

zbk

#3
Er det ikke satt et prinsipp om at det skal være halv pris for nullutslippskjøretøy fra et eller annet tidspunkt?

Foreløpig er ting litt i limbo/kaos der bla Rogaland fylkeskommune nettopp har vedtatt fullpris på Tau-ferja men er usikre om vedtaket i det hele tatt er lovlig. Vil ikke forundre meg om prisingen i bomringer, på ferjer etc. blir like kaotisk som parkeringsreglene er blitt, i alle fall for en periode.

And takster i bomringen står dette på bypakken.no:

Elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet skal ikke betale bompenger
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Dessverre er Stortingets vedtak om "maks 50% for elbil" ikke innført enda. Men det er fryktelig klønete å innføre full stats nå, for deretter å måtte reversere tilbake! Fylkeskommunen bidrar bare  til forvirring/tvil til potensielt nye elbil-kjøpere og veldig delte signaler om en eventuell nullutslipps-satsing.

zbk

Det viser nok desverre bare at å overlate noe som helst av insentivpolitikk til lokale myndigheter til slutt vil medføre at insentivene fjernes. Fokus er kun på det lokale regnskapet (som forsåvidt er forståelig) og da gir man til slutt blaffen i alt av intensjoner og prinsipper for å få gjennomført en endring.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rollep

#6
Sitat fra: tanumfr på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:52
Er det noe nytt rundt bompengeavgifter for elbiler i Sandnes/sStavanger regionen for 2018 og med den nye bypakken?
Med tanke på att de vedtok full pris på Tau-fergene så kan jeg ikke tenke meg annet enn at de prøver seg på det samme med det nye helt vanvittige bompengeopplegget. Eneste håpet er at stortingets vedtak om "maks 50% for elbil" blir innført i god tid før galskapen starter opp.

Alt snakket om miljø ditt og klima datt er bare fine ord, det dreier seg om å ta inn mest mulig penger intet annet.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Løve

Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!

elektrolux

Elbil bør være fritatt bompenger for alltid. Det er ikke så mye beløpet men friheten til å slippe denne galskapen som gjør at folk kjøper elbiler. Innføres halv sats vil jeg påstå at det vil halvere salget av elbilene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

odahle

Sitat fra: Løve på fredag 08. desember 2017, klokken 15:51
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Det er selvfølgelig ønskelig å leve med velferdsstatens goder, uten å måtte bidra med ytelser til staten i form av skatt - men jeg tviler på at vi ender opp der med det første. Det kan selvfølgelig løses på andre måter enn dagens bompengeløsning, f. eks. en differensiering i takst avhengig av kjørelengde i året/slitasje på veier eller ut i fra inntekt mm. Her har jeg ikke fasitsvaret, men det er vel kanskje noe samfunnsøkonomene kan svare på etter hvert. Men vil en slik løsning koste mer enn den smaker?
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. desember 2017, klokken 08:30
Elbil bør være fritatt bompenger for alltid. Det er ikke så mye beløpet men friheten til å slippe denne galskapen som gjør at folk kjøper elbiler. Innføres halv sats vil jeg påstå at det vil halvere salget av elbilene.

Målet er jo at elbilene skal ta helt over og siden målet med bompenger både er å begrense trafikken og få inn penger til veibygging sier det seg vel selv at man ikke kan ha nulltakst til evig tid.

Innføres halv bompengetakst så tipper jeg det vil føre til en midlertidig, liten dipp i salget men et år etterpå tror jeg det er tilbake på samme nivåer. Samme spådommer om katastrofe for salget kom når man ikke fikk kjøre i kollektivfeltet i Oslo uten passasjer lengre, men den spådommen viste seg å ikke holde vann. I det hele tatt. Salget er høyere enn noensinne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Løve

Sitat fra: odahle på onsdag 13. desember 2017, klokken 11:24
Sitat fra: Løve på fredag 08. desember 2017, klokken 15:51
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Det er selvfølgelig ønskelig å leve med velferdsstatens goder, uten å måtte bidra med ytelser til staten i form av skatt - men jeg tviler på at vi ender opp der med det første. Det kan selvfølgelig løses på andre måter enn dagens bompengeløsning, f. eks. en differensiering i takst avhengig av kjørelengde i året/slitasje på veier eller ut i fra inntekt mm. Her har jeg ikke fasitsvaret, men det er vel kanskje noe samfunnsøkonomene kan svare på etter hvert. Men vil en slik løsning koste mer enn den smaker?

Saken er at vi har råd til å byggeveier uten bruk av bompenger. Og skal vi på død og liv ha bompenger, så kan de være symbolske. Nå er bompenger, spesielt i byer, bare en inntektskilde for fantasiløse politikere. En utgift i hverdagen som rammer urettferdig.

odahle

Sitat fra: Løve på onsdag 13. desember 2017, klokken 16:25
Sitat fra: odahle på onsdag 13. desember 2017, klokken 11:24
Sitat fra: Løve på fredag 08. desember 2017, klokken 15:51
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Det er selvfølgelig ønskelig å leve med velferdsstatens goder, uten å måtte bidra med ytelser til staten i form av skatt - men jeg tviler på at vi ender opp der med det første. Det kan selvfølgelig løses på andre måter enn dagens bompengeløsning, f. eks. en differensiering i takst avhengig av kjørelengde i året/slitasje på veier eller ut i fra inntekt mm. Her har jeg ikke fasitsvaret, men det er vel kanskje noe samfunnsøkonomene kan svare på etter hvert. Men vil en slik løsning koste mer enn den smaker?

Saken er at vi har råd til å byggeveier uten bruk av bompenger. Og skal vi på død og liv ha bompenger, så kan de være symbolske. Nå er bompenger, spesielt i byer, bare en inntektskilde for fantasiløse politikere. En utgift i hverdagen som rammer urettferdig.
Hva mener du med råd? Vi bruker vel mer av oljefondet enn noen gang, så vi lever allerede på "sparepengene". Det er mulig dette er fantasiløst, men hvordan skal vi ellers få Norge i null? Jeg er helt enig i at bompenger rammer urettferdig i enkelte tilfeller, for eksempel de med lavere inntekt. Men en differensiering vil heller ikke være perfekt, og mange vil fortsatt være uenige. Bompenger er også som jkirkebo sier, noe som holder trafikken noenlunde i sjakk. Det er vel ikke ønskelig fra noens side at trafikken skal øke inn mot byene, selv om det er nullutslippsbiler som utgjør økningen. Sammensatt problem, jeg tviler på at løsningen vil være å ta bort bompengene - men så er jeg heller ingen ekspert, kun en synser.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Rollep

Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Hvis du syns du ikke yter nok til fellesskapet kan du bruke denne linken https://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/frivillig-innbetaling-utover-det-som-er-fastsatt-i-skatt/
Selv betaler jeg allerede mer enn nok skatt og avgifter på inntekt og forbruk. Så lenge staten i tillegg insisterer på å konfiskere 0.85% av min formue hvert år føler jeg ikke noe som helst behov for å betale enda mer. Spesielt ikke i en bomring der 70% av det som blir igjen etter store administrasjons og finansieringkostnader skal gå til kollektiv, gangveier og sykkelstier.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

Det går også fint å betale bompasseringer selv om man har elbil, bare å skaffe seg abonnement og ikke melde inn elbil. De tar det ikke automatisk på EL/EK-skilt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA