Skrevet av Emne: Bypakke Nord-Jæren  (Lest 1181 ganger)

tanumfr

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Bypakke Nord-Jæren
« på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:52 »
Er det noe nytt rundt bompengeavgifter for elbiler i Sandnes/sStavanger regionen for 2018 og med den nye bypakken?

Jejl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1130
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #1 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 11:12 »
Har ikke hørt at de skal betale noe.
Tipper 10 kr i rushen fra 2025.

odahle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 240
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #2 på: fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54 »
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
VW e-up! Bestilt 13.09.2013 - levert 09.01.2014 - solgt 05.02.2017. BMW i3 - bestilt 20.12.2016 - levert 06.02.2017.

zbk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1156
  • Arne
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #3 på: fredag 13. oktober 2017, klokken 09:00 »
Er det ikke satt et prinsipp om at det skal være halv pris for nullutslippskjøretøy fra et eller annet tidspunkt?

Foreløpig er ting litt i limbo/kaos der bla Rogaland fylkeskommune nettopp har vedtatt fullpris på Tau-ferja men er usikre om vedtaket i det hele tatt er lovlig. Vil ikke forundre meg om prisingen i bomringer, på ferjer etc. blir like kaotisk som parkeringsreglene er blitt, i alle fall for en periode.

And takster i bomringen står dette på bypakken.no:

Elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet skal ikke betale bompenger
« Siste redigering: fredag 13. oktober 2017, klokken 09:07 av zbk »
2017  Opel Ampera-e, blå (19.05.2017)
2014  Renault Zoe Intens, lys grå (20.11.2014)
2011  Peugeot 3008, mørk grå, diesel

2019? Tesla Model ≡  (reservert 04.04.16, langt ute i køen)

Finnøy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1073
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #4 på: fredag 13. oktober 2017, klokken 09:42 »
Dessverre er Stortingets vedtak om "maks 50% for elbil" ikke innført enda. Men det er fryktelig klønete å innføre full stats nå, for deretter å måtte reversere tilbake! Fylkeskommunen bidrar bare  til forvirring/tvil til potensielt nye elbil-kjøpere og veldig delte signaler om en eventuell nullutslipps-satsing.
Styremedlem Rogaland elbilforening

Venter på det som faktisk kan leveres først av Kona/M3/Niro/IP/eT til en hyggelig pris med minst M3 SR reell rekkevidde

zbk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1156
  • Arne
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #5 på: fredag 13. oktober 2017, klokken 10:04 »
Det viser nok desverre bare at å overlate noe som helst av insentivpolitikk til lokale myndigheter til slutt vil medføre at insentivene fjernes. Fokus er kun på det lokale regnskapet (som forsåvidt er forståelig) og da gir man til slutt blaffen i alt av intensjoner og prinsipper for å få gjennomført en endring.
2017  Opel Ampera-e, blå (19.05.2017)
2014  Renault Zoe Intens, lys grå (20.11.2014)
2011  Peugeot 3008, mørk grå, diesel

2019? Tesla Model ≡  (reservert 04.04.16, langt ute i køen)

Rollep

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 112
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #6 på: onsdag 15. november 2017, klokken 14:30 »
Er det noe nytt rundt bompengeavgifter for elbiler i Sandnes/sStavanger regionen for 2018 og med den nye bypakken?
Med tanke på att de vedtok full pris på Tau-fergene så kan jeg ikke tenke meg annet enn at de prøver seg på det samme med det nye helt vanvittige bompengeopplegget. Eneste håpet er at stortingets vedtak om "maks 50% for elbil" blir innført i god tid før galskapen starter opp.

Alt snakket om miljø ditt og klima datt er bare fine ord, det dreier seg om å ta inn mest mulig penger intet annet.
« Siste redigering: onsdag 15. november 2017, klokken 14:35 av Rollep »
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS
2017 BMW i3

Løve

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 155
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #7 på: fredag 08. desember 2017, klokken 15:51 »
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11676
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #8 på: onsdag 13. desember 2017, klokken 08:30 »
Elbil bør være fritatt bompenger for alltid. Det er ikke så mye beløpet men friheten til å slippe denne galskapen som gjør at folk kjøper elbiler. Innføres halv sats vil jeg påstå at det vil halvere salget av elbilene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

odahle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 240
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #9 på: onsdag 13. desember 2017, klokken 11:24 »
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Det er selvfølgelig ønskelig å leve med velferdsstatens goder, uten å måtte bidra med ytelser til staten i form av skatt - men jeg tviler på at vi ender opp der med det første. Det kan selvfølgelig løses på andre måter enn dagens bompengeløsning, f. eks. en differensiering i takst avhengig av kjørelengde i året/slitasje på veier eller ut i fra inntekt mm. Her har jeg ikke fasitsvaret, men det er vel kanskje noe samfunnsøkonomene kan svare på etter hvert. Men vil en slik løsning koste mer enn den smaker?
VW e-up! Bestilt 13.09.2013 - levert 09.01.2014 - solgt 05.02.2017. BMW i3 - bestilt 20.12.2016 - levert 06.02.2017.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11260
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #10 på: onsdag 13. desember 2017, klokken 11:45 »
Elbil bør være fritatt bompenger for alltid. Det er ikke så mye beløpet men friheten til å slippe denne galskapen som gjør at folk kjøper elbiler. Innføres halv sats vil jeg påstå at det vil halvere salget av elbilene.

Målet er jo at elbilene skal ta helt over og siden målet med bompenger både er å begrense trafikken og få inn penger til veibygging sier det seg vel selv at man ikke kan ha nulltakst til evig tid.

Innføres halv bompengetakst så tipper jeg det vil føre til en midlertidig, liten dipp i salget men et år etterpå tror jeg det er tilbake på samme nivåer. Samme spådommer om katastrofe for salget kom når man ikke fikk kjøre i kollektivfeltet i Oslo uten passasjer lengre, men den spådommen viste seg å ikke holde vann. I det hele tatt. Salget er høyere enn noensinne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

Løve

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 155
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #11 på: onsdag 13. desember 2017, klokken 16:25 »
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Det er selvfølgelig ønskelig å leve med velferdsstatens goder, uten å måtte bidra med ytelser til staten i form av skatt - men jeg tviler på at vi ender opp der med det første. Det kan selvfølgelig løses på andre måter enn dagens bompengeløsning, f. eks. en differensiering i takst avhengig av kjørelengde i året/slitasje på veier eller ut i fra inntekt mm. Her har jeg ikke fasitsvaret, men det er vel kanskje noe samfunnsøkonomene kan svare på etter hvert. Men vil en slik løsning koste mer enn den smaker?

Saken er at vi har råd til å byggeveier uten bruk av bompenger. Og skal vi på død og liv ha bompenger, så kan de være symbolske. Nå er bompenger, spesielt i byer, bare en inntektskilde for fantasiløse politikere. En utgift i hverdagen som rammer urettferdig.

odahle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 240
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #12 på: torsdag 14. desember 2017, klokken 08:52 »
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Det er selvfølgelig ønskelig å leve med velferdsstatens goder, uten å måtte bidra med ytelser til staten i form av skatt - men jeg tviler på at vi ender opp der med det første. Det kan selvfølgelig løses på andre måter enn dagens bompengeløsning, f. eks. en differensiering i takst avhengig av kjørelengde i året/slitasje på veier eller ut i fra inntekt mm. Her har jeg ikke fasitsvaret, men det er vel kanskje noe samfunnsøkonomene kan svare på etter hvert. Men vil en slik løsning koste mer enn den smaker?

Saken er at vi har råd til å byggeveier uten bruk av bompenger. Og skal vi på død og liv ha bompenger, så kan de være symbolske. Nå er bompenger, spesielt i byer, bare en inntektskilde for fantasiløse politikere. En utgift i hverdagen som rammer urettferdig.
Hva mener du med råd? Vi bruker vel mer av oljefondet enn noen gang, så vi lever allerede på "sparepengene". Det er mulig dette er fantasiløst, men hvordan skal vi ellers få Norge i null? Jeg er helt enig i at bompenger rammer urettferdig i enkelte tilfeller, for eksempel de med lavere inntekt. Men en differensiering vil heller ikke være perfekt, og mange vil fortsatt være uenige. Bompenger er også som jkirkebo sier, noe som holder trafikken noenlunde i sjakk. Det er vel ikke ønskelig fra noens side at trafikken skal øke inn mot byene, selv om det er nullutslippsbiler som utgjør økningen. Sammensatt problem, jeg tviler på at løsningen vil være å ta bort bompengene - men så er jeg heller ingen ekspert, kun en synser.
VW e-up! Bestilt 13.09.2013 - levert 09.01.2014 - solgt 05.02.2017. BMW i3 - bestilt 20.12.2016 - levert 06.02.2017.

Rollep

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 112
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #13 på: i går kl. 12:25 »
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Hvis du syns du ikke yter nok til fellesskapet kan du bruke denne linken https://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/frivillig-innbetaling-utover-det-som-er-fastsatt-i-skatt/
Selv betaler jeg allerede mer enn nok skatt og avgifter på inntekt og forbruk. Så lenge staten i tillegg insisterer på å konfiskere 0.85% av min formue hvert år føler jeg ikke noe som helst behov for å betale enda mer. Spesielt ikke i en bomring der 70% av det som blir igjen etter store administrasjons og finansieringkostnader skal gå til kollektiv, gangveier og sykkelstier.
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS
2017 BMW i3

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1667
    • Vis profil
Sv: Bypakke Nord-Jæren
« Svar #14 på: i dag kl. 09:38 »
Det går også fint å betale bompasseringer selv om man har elbil, bare å skaffe seg abonnement og ikke melde inn elbil. De tar det ikke automatisk på EL/EK-skilt...
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.