Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bypakke Nord-Jæren

Startet av casall, torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:52

« forrige - neste »

odahle

Sitat fra: Rollep på fredag 15. desember 2017, klokken 12:25
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Hvis du syns du ikke yter nok til fellesskapet kan du bruke denne linken https://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/frivillig-innbetaling-utover-det-som-er-fastsatt-i-skatt/
Selv betaler jeg allerede mer enn nok skatt og avgifter på inntekt og forbruk. Så lenge staten i tillegg insisterer på å konfiskere 0.85% av min formue hvert år føler jeg ikke noe som helst behov for å betale enda mer. Spesielt ikke i en bomring der 70% av det som blir igjen etter store administrasjons og finansieringkostnader skal gå til kollektiv, gangveier og sykkelstier.
Hehe, det sedvanlige svaret i en hver diskusjon rundt velferdsstaten. Dette handler vel ikke om konfiskering, men om at velferdsstaten skal bestå. Noe som blir veldig utfordrende i fremtiden. Her i distriktet hvor jeg bor (Nord-Jæren) er det i alle fall store behov for utbedring av kollektivtrafikken, sykkelstier mm. Veier til bil har vi nok av, og flere biler på veiene ønsker vel ingen. Så at bompengene går til utbedring av kollektivtrafikken er vel utelukkende positivt? Så kan f. eks. du slippe å stå i kø om morgenen, om flere tar buss/tog.

Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader? Fra hovedpunktene under er bilvei 2/5 punkter, delvis 3/5 da lastebilvei vel er bilvei. Tatt fra bypakken.no:

Bypakke Nord-Jæren = 30 milliarder kroner til vei, buss og sykkelveier fram til 2033. For pengene får du blant annet:

Bred sykkelvei av høy standard mellom Stavanger, Forus og Sandnes (Sykkelstamvegen)
Egen vei for buss (Bussveien) fra Stavanger sentrum til Sandnes sentrum, med arm til Forus vest og Stavanger lufthavn Sola
Egen vei for lastebiler fra Sola, til Risavika og Sundekrossen. Bussvei fra Stavanger til Kvernevik og Risavika
Firefeltsvei på E39 fra Tasta i Stavanger til Harestad i Randaberg
Firefelts motorvei på E39 fra Hove på Sandnes til Ålgård i Gjesdal. Bussveien fra Sandnes sentrum til Vatnekrossen
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Rollep

Sitat fra: odahle på mandag 18. desember 2017, klokken 09:28Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader?
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kQ6wL/Bomstasjoner-ved-Bybrua_-Lagardsveien-og-Paradis
"Totalt skal bomringen gi 21 milliarder i inntekter i løpet av 15 år, som skal gå til utbygging av en rekke viktig samferdselsrosjekter i regionen. 70 prosent av inntektene skal gå til utbygging av kollektivtilbudet og gang— og sykkelveier, mens bare 30 prosent skal gå til veiutbygging."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OKq4k/Stortinget-sier-ja-til-tidenes-bompengefest-pa-Nord-Jaren
"25,2 milliarder kroner skal hankes inn via seks bomringer (se grafikk og fakta). 21 milliarder bomkroner er satt av til en rekke prosjekter innen kollektiv, sykkel, gange og veier.
De resterende 4,2 milliardene vil gå til lån, renter, innkreving og drift av bomringen. Det tilsvarer inntekter fra all trafikk gjennom bomringen i to og et halvt år."


Hvis ikke du også syns at 17% eller 4,2 milliarder er store kostnader så vet jammen ikke jeg hvordan du tenker.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

zbk

Når de inkluderer lånekostnadene i driftskostnadene konstruerer de tall for å få overskrifter. Lånefinansieringen av prosjektene er et valg som er tatt og som etter mitt syn ikke har noe med driftskostnadene av bomringen å gjøre.

Hvor stor del av dette som er "ren" innkreving og drift hadde derimot vært et interessant tall.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rollep

Sitat fra: zbk på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:00
Når de inkluderer lånekostnadene i driftskostnadene konstruerer de tall for å få overskrifter. Lånefinansieringen av prosjektene er et valg som er tatt og som etter mitt syn ikke har noe med driftskostnadene av bomringen å gjøre.
Hva man kaller de forskjellige kostnadene spiller fint liten rolle, faktum er at vanvittige 4,2 milliarder går til andre ting enn bygging av vei.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

zbk

Hva er forskjellen på lånefinansiering av veier og av ditt eget hus? Det koster jo også penger?

Jeg mener enda at de kostnadene ikke har noe med kostnaden for drift av bomringen å gjøre, men med prisen på veien (som er en annen diskusjon)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rollep

#20
Sitat fra: zbk på tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:01
Hva er forskjellen på lånefinansiering av veier og av ditt eget hus? Det koster jo også penger?

Jeg mener enda at de kostnadene ikke har noe med kostnaden for drift av bomringen å gjøre, men med prisen på veien (som er en annen diskusjon)
Whatever, faktum er at 4,2 milliarder sløses vekk til ingen nytte.

Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering. Ikke trenger de å plage folket med vanvittige engangsavgifter på biler heller ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

elektrolux

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39
Whatever, faktum er at 4,2 milliarder sløses vekk til ingen nytte.

Vel, disse 4,2 milliardene går med til å sy enda flere puter under armene på de rikeste i samfunnet. De som tjener penger på sine styreverv i diverse bomselskaper etc.

På den måten brukes disse pengene meget effektivt til å opprettholdet/øke forskjellen mellom fattig og rik. Eller de som betaler gildet, og de som tapper det for resurser og som gjerne har dekket sine kjøreutgifter via finurlig regnskap.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39
Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering.
Tja, Østerrike, Sveits, Frankrike, Nederland og Italia har alle bomfinansierte veier så vidt jeg kan huske.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. desember 2017, klokken 06:04
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39
Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering.
Tja, Østerrike, Sveits, Frankrike, Nederland og Italia har alle bomfinansierte veier så vidt jeg kan huske.
Men de har ikke bomringer rundt små landsbyer på størrelse med Stavanger, Sandnes, Sola og Tananger ;)

De fine motorveiene er allerede bygget når du betaler for å kjøre på dem. Dessuten har du også muligheten å bruke mindre gratis veier hvis du kan tolerere å bruke litt lenger tid, noe som absolutt er å anbefale hvis du er på ferietur :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Joda, modellene er jo litt forskjellige. Poenget var at bomfinansiering ikke er noe særnorsk fenomen, selv om bomringer rundt byer er ganske spesielt. Men som du påpeker, de fleste andre plasser betaler man for noe som allerede er bygd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

I følge wiki om bompenger i Europa så står ikke Nederland der, og Østerrikere betaler 80 EUR i året for fri bompassering.. knapt en tredjedel av årsavgiften vår..

elektrolux

Betalte akkurat 100 kr i Østerrike for 10 dagers vignett.

Noe lignende burde Norge som turistdestinasjon også tilby våre besøkende.

Snart blir det økonomisk lotto for turister å besøke Norge. De vil jo gjerne innom de "større" byene, og vil få sjokk når regningen kommer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sjokomelk

Må huske at Lan Marie Sykkelhjelmtroll skal sørge for at vi ikke får turister til landet. De får ikke komme med cruiseskip, bil eller fly. Kun via sykkel. :P :laugh:
Så bompenger blir ikke noe problem for turistene. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

navyelsen

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 11:53
Sitat fra: odahle på mandag 18. desember 2017, klokken 09:28Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader?
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kQ6wL/Bomstasjoner-ved-Bybrua_-Lagardsveien-og-Paradis
"Totalt skal bomringen gi 21 milliarder i inntekter i løpet av 15 år, som skal gå til utbygging av en rekke viktig samferdselsrosjekter i regionen. 70 prosent av inntektene skal gå til utbygging av kollektivtilbudet og gang— og sykkelveier, mens bare 30 prosent skal gå til veiutbygging."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OKq4k/Stortinget-sier-ja-til-tidenes-bompengefest-pa-Nord-Jaren
"25,2 milliarder kroner skal hankes inn via seks bomringer (se grafikk og fakta). 21 milliarder bomkroner er satt av til en rekke prosjekter innen kollektiv, sykkel, gange og veier.
De resterende 4,2 milliardene vil gå til lån, renter, innkreving og drift av bomringen. Det tilsvarer inntekter fra all trafikk gjennom bomringen i to og et halvt år."


Hvis ikke du også syns at 17% eller 4,2 milliarder er store kostnader så vet jammen ikke jeg hvordan du tenker.

Så det går altså bare 25% av bompengene til faktiske veiprosjekter for personbiler? Det synes jeg er svært kritikkverdig!
Jeg bor på et sted hvor kollektivtransport er ikke-eksisterende. Og jeg bor verken i Stavanger eller, Sandnes så en sykkelvei er jeg heller ikke interessert i. Men er helt avhengig av bil for å komme meg til jobb hver dag, og må da passere bomringen på veien.

Er det rettferdig at 75% av det jeg må betale i bompenger skal gå til prosjekter som jeg aldri kommer til å ha nytte av? Jeg er fullstendig tilhenger av å betale skatt og bidra til samfunnet, men inntekter som i hovedsak kommer fra personbiler burde komme biltrafikken til gode. Ikke busser, tungtransport og syklende.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA