Skrevet av Emne: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler  (Lest 1706 ganger)

Mippen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3883
    • Vis profil
Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« på: onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:28 »
Regjeringen vil innføre en skatt på tyngre elbiler. Media kaller det for "tesla skatt". Imidlertid vil vel andre biler også rammes. Både Jaguar, Mercedes, Audi og flere kommer med store elbiler framover. Personlig tenker jeg at en slik avgift slår uheldig ut. Det vil fortsatt ta noen år før det er nok elbiler å velge i for folk flest. Tesla selger bra i Norge, men ikke de dyreste modellene. Det er fordi de som har råd til en vanlig stasjonsvogn har råd til en Tesla hvis man tenker på utgiftene man sparer, spesielt på drivstoff og vedlikehold. Eksluderer man Tesla og andre store kommende elbiler vil en del måtte klare seg med diesel eller bensin i mangel på valg. Foreløpig er der bare en elbil med 7 seter og skikkelig hengerfeste. En e-Golf, Leaf osv. dekker ikke behovet til en storfamilie i forhold til plass. Skal man nå klima målene kan man ikke stoppe en av de mest solgte bilene. Som sagt er de fleste Tesla eiere helt vanlige folk med vanlig inntekt. Det er de få som har råd til de dyreste modellene med størst batteri og motor. Den billigste bilen koster nesten halvparten av den dyreste, men vekten er omtrent lik og vil derfor slå ut likt i forhold til avgifter.

https://www.vg.no/forbruker/bil/regjeringen-innfoerer-tesla-skatt/a/24161362/
« Siste redigering: onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:59 av Mippen »
Min elektriske verden:
Nissan Leaf *solgt 2015*
Tesla Model S *solgt  i påvente av ny*
2 X elsykler

Min blogg om elbiler http://elbilmannen.blogg.no/

affe

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #1 på: onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:29 »
http://www.tv2.no/a/9420863/


Sent from my iPhone using Tapatalk

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2538
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #2 på: onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:34 »
Det er ikke slik at den regjeringen vi har i dag er spesielt opptatt av hverken miljø eller at vanlige folk skal kunne ha en grei bil.
De vil heller fjerne skatt på «arbeidende kapital» dvs de som har mest skal også få mest.
I tillegg kan de ikke lengre bruke ubegrenset med penger og må dekke budsjettbalansen.

Mippen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3883
    • Vis profil
Min elektriske verden:
Nissan Leaf *solgt 2015*
Tesla Model S *solgt  i påvente av ny*
2 X elsykler

Min blogg om elbiler http://elbilmannen.blogg.no/

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11467
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #4 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 16:35 »
Virker som regjeringen har brukt folk med god kunnskap om forbruk og forurensing når de har kommet med disse endringene.

Valget er vel om vi skal cruise avgårde på full fart mot avgiftsregimet, eller satse på forlengelse av godene mot at de med best råd frivillig bidrar ved å kjøpe 2,5T stål for å transportere 80 kg kjøtt.

 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

arthur

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 781
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #5 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:00 »
Det er ikke slik at den regjeringen vi har i dag er spesielt opptatt av hverken miljø eller at vanlige folk skal kunne ha en grei bil.
De vil heller fjerne skatt på «arbeidende kapital» dvs de som har mest skal også få mest.
I tillegg kan de ikke lengre bruke ubegrenset med penger og må dekke budsjettbalansen.

I mine øyne kvalifiserer ikke en bil med en prislapp på 700.000 og langt mere og med en vekt på 2500 kilo som en "grei" bil, men som en bil forbeholdt de relativt få. Har ingen problemer med den varslede avgiftsøkning som vel er en økning fra null til "litt"?

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2538
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #6 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:18 »
Det er ikke slik at den regjeringen vi har i dag er spesielt opptatt av hverken miljø eller at vanlige folk skal kunne ha en grei bil.
De vil heller fjerne skatt på «arbeidende kapital» dvs de som har mest skal også få mest.
I tillegg kan de ikke lengre bruke ubegrenset med penger og må dekke budsjettbalansen.

I mine øyne kvalifiserer ikke en bil med en prislapp på 700.000 og langt mere og med en vekt på 2500 kilo som en "grei" bil, men som en bil forbeholdt de relativt få. Har ingen problemer med den varslede avgiftsøkning som vel er en økning fra null til "litt"?
Synes X er både for tung, dyr og flashy selv, men det er eneste med hengerfeste og en av to som har full størrelse.

Synes ikke noen av de andre elbilene kan kvalifisere som familiebil og da blir det dumt å la misunnelsen skattlegge kun Tesla!

Som Zero har sagt mange ganger i dag, det er signaleffekten som er feil, ikke avgiftens størrelse. En rammer her ikke de som har god råd men de som akkurat kan klare det. Dette kan stoppe momentet i overgangen til nullutslipp.

THE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1086
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #7 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:37 »
Det legges avgift på X uten at det finnes andre alternativer på markedet. For meg var alternativet X eller fortsette å kjøre diesel. Med X har jeg erstattet de siste 15000 km pr år med strøm også.

X er egentlig alt for dyr, men vi tok oss råd til den pga vi ville ha elbil. Nå klarer vi oss også med en bil i stedet for en liten elbil og en dieselbil.

Det ser ikke ut som det kommer elektriske alternativer til Model X før om tidligst et år (Audi etron), så avgift på X fra januar 2018 er etter mitt syn helt feil politikk hvis man vil ha raskest mulig overgang til elektriske biler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Til salgs"

Tesla Model≡ reservert 01.04.16

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11467
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #8 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:42 »
For meg var alternativet X eller fortsette å kjøre diesel.

Vi har som mange andre behov for hengerfeste til tider. Det har vi løst elegant ved å ha en diesel med slik krok, og elbil til alt annet.

Har nå brukt dieselen minst 4 ganger i år.....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

THE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1086
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #9 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:51 »
Jeg kjørte 15-20000 km diesel i tillegg til Zoe pga for kort rekkevidde, mangel på tilhengerfeste for lite bagasjeplass og mangel på takstativ på elbilen. Med få unntak er det dieselbilen som ble brukt på alle turer der hele familien var med.

Jeg hadde håpet på en mellomstor elektrisk stasjonsvogn med minst 1500 kg tilhengervekt og lang rekkevidde, men det ser ennå ut til å være flere år fram i tid. Mitt tips er at det er mange som venter (forgjeves) på en lignende bil i Norge.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Til salgs"

Tesla Model≡ reservert 01.04.16

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11467
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #10 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 18:45 »
Er jo perfekt bruk av diesel. Diesel er mest effektiv på lang og tung transport, mens den medium store Zoe er perfekt på alle småturene der ikke alle skal være med.

Våre Diesel turer er som regel 2000-4000 km lange, og det er imponerende hvor lite diesel / kg masse som forbrukes.

Her med over 3,5T totalt til Tyskland med varer og et forbruk såvidt over literen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Øystein16

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 299
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #11 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:22 »
Det er ikke slik at den regjeringen vi har i dag er spesielt opptatt av hverken miljø eller at vanlige folk skal kunne ha en grei bil.
Folk flest meiner sikkert at dei har ein grei bil. Det er heller ikkje avgiftsfritak på elbilar som irriterar dei fleste, men bompengar. 

timingbeltkiller

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2229
  • h
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #12 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:51 »
Lukter lang vei av forslag i budsjettet beregnet på å la Krf og V få æren av å reversere
slik at de til gjengjeld går med på å akseptere budsjettpostene som betyr noe for regjeringen.

Med andre ord rene araberbasaren: Sett prutteprisen til 3 ganger reell pris.
Noen få prutter ned til reell pris, men de fleste tror de har gjort et godt kjøp betydelig høyere!

Krf og V kommer  nok til å bite på dette agnet!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.


Autowinder

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 391
    • Vis profil
Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
« Svar #14 på: fredag 13. oktober 2017, klokken 09:10 »
Sakset fra linken over:
Arild Ragnøy er sjefingeniør i Vegdirektoratet;
[....]
"Han peker på det paradoksale i at det er privatbilene som betaler for veinettet i Norge, mens det er tungtransporten som sliter veiene ned."
« Siste redigering: fredag 13. oktober 2017, klokken 09:16 av Autowinder »
2017 BMW i3 94Ah
2017 BMW Cruise e-Bike
2015 e-Up! (Solgt)

Autowinder: A device that winds on the film in a camera after each exposure