Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler

Startet av Mippen, onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:28

« forrige - neste »

Mippen

Regjeringen vil innføre en skatt på tyngre elbiler. Media kaller det for "tesla skatt". Imidlertid vil vel andre biler også rammes. Både Jaguar, Mercedes, Audi og flere kommer med store elbiler framover. Personlig tenker jeg at en slik avgift slår uheldig ut. Det vil fortsatt ta noen år før det er nok elbiler å velge i for folk flest. Tesla selger bra i Norge, men ikke de dyreste modellene. Det er fordi de som har råd til en vanlig stasjonsvogn har råd til en Tesla hvis man tenker på utgiftene man sparer, spesielt på drivstoff og vedlikehold. Eksluderer man Tesla og andre store kommende elbiler vil en del måtte klare seg med diesel eller bensin i mangel på valg. Foreløpig er der bare en elbil med 7 seter og skikkelig hengerfeste. En e-Golf, Leaf osv. dekker ikke behovet til en storfamilie i forhold til plass. Skal man nå klima målene kan man ikke stoppe en av de mest solgte bilene. Som sagt er de fleste Tesla eiere helt vanlige folk med vanlig inntekt. Det er de få som har råd til de dyreste modellene med størst batteri og motor. Den billigste bilen koster nesten halvparten av den dyreste, men vekten er omtrent lik og vil derfor slå ut likt i forhold til avgifter.

https://www.vg.no/forbruker/bil/regjeringen-innfoerer-tesla-skatt/a/24161362/
Fremtiden er elektrisk.


Counterpointer

Det er ikke slik at den regjeringen vi har i dag er spesielt opptatt av hverken miljø eller at vanlige folk skal kunne ha en grei bil.
De vil heller fjerne skatt på «arbeidende kapital» dvs de som har mest skal også få mest.
I tillegg kan de ikke lengre bruke ubegrenset med penger og må dekke budsjettbalansen.


elektrolux

Virker som regjeringen har brukt folk med god kunnskap om forbruk og forurensing når de har kommet med disse endringene.

Valget er vel om vi skal cruise avgårde på full fart mot avgiftsregimet, eller satse på forlengelse av godene mot at de med best råd frivillig bidrar ved å kjøpe 2,5T stål for å transportere 80 kg kjøtt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:34
Det er ikke slik at den regjeringen vi har i dag er spesielt opptatt av hverken miljø eller at vanlige folk skal kunne ha en grei bil.
De vil heller fjerne skatt på «arbeidende kapital» dvs de som har mest skal også få mest.
I tillegg kan de ikke lengre bruke ubegrenset med penger og må dekke budsjettbalansen.

I mine øyne kvalifiserer ikke en bil med en prislapp på 700.000 og langt mere og med en vekt på 2500 kilo som en "grei" bil, men som en bil forbeholdt de relativt få. Har ingen problemer med den varslede avgiftsøkning som vel er en økning fra null til "litt"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:00
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:34
Det er ikke slik at den regjeringen vi har i dag er spesielt opptatt av hverken miljø eller at vanlige folk skal kunne ha en grei bil.
De vil heller fjerne skatt på «arbeidende kapital» dvs de som har mest skal også få mest.
I tillegg kan de ikke lengre bruke ubegrenset med penger og må dekke budsjettbalansen.

I mine øyne kvalifiserer ikke en bil med en prislapp på 700.000 og langt mere og med en vekt på 2500 kilo som en "grei" bil, men som en bil forbeholdt de relativt få. Har ingen problemer med den varslede avgiftsøkning som vel er en økning fra null til "litt"?
Synes X er både for tung, dyr og flashy selv, men det er eneste med hengerfeste og en av to som har full størrelse.

Synes ikke noen av de andre elbilene kan kvalifisere som familiebil og da blir det dumt å la misunnelsen skattlegge kun Tesla!

Som Zero har sagt mange ganger i dag, det er signaleffekten som er feil, ikke avgiftens størrelse. En rammer her ikke de som har god råd men de som akkurat kan klare det. Dette kan stoppe momentet i overgangen til nullutslipp.

THE

Det legges avgift på X uten at det finnes andre alternativer på markedet. For meg var alternativet X eller fortsette å kjøre diesel. Med X har jeg erstattet de siste 15000 km pr år med strøm også.

X er egentlig alt for dyr, men vi tok oss råd til den pga vi ville ha elbil. Nå klarer vi oss også med en bil i stedet for en liten elbil og en dieselbil.

Det ser ikke ut som det kommer elektriske alternativer til Model X før om tidligst et år (Audi etron), så avgift på X fra januar 2018 er etter mitt syn helt feil politikk hvis man vil ha raskest mulig overgang til elektriske biler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Sitat fra: THE på torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:37
For meg var alternativet X eller fortsette å kjøre diesel.

Vi har som mange andre behov for hengerfeste til tider. Det har vi løst elegant ved å ha en diesel med slik krok, og elbil til alt annet.

Har nå brukt dieselen minst 4 ganger i år.....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

THE

Jeg kjørte 15-20000 km diesel i tillegg til Zoe pga for kort rekkevidde, mangel på tilhengerfeste for lite bagasjeplass og mangel på takstativ på elbilen. Med få unntak er det dieselbilen som ble brukt på alle turer der hele familien var med.

Jeg hadde håpet på en mellomstor elektrisk stasjonsvogn med minst 1500 kg tilhengervekt og lang rekkevidde, men det ser ennå ut til å være flere år fram i tid. Mitt tips er at det er mange som venter (forgjeves) på en lignende bil i Norge.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Er jo perfekt bruk av diesel. Diesel er mest effektiv på lang og tung transport, mens den medium store Zoe er perfekt på alle småturene der ikke alle skal være med.

Våre Diesel turer er som regel 2000-4000 km lange, og det er imponerende hvor lite diesel / kg masse som forbrukes.

Her med over 3,5T totalt til Tyskland med varer og et forbruk såvidt over literen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øystein16

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:34
Det er ikke slik at den regjeringen vi har i dag er spesielt opptatt av hverken miljø eller at vanlige folk skal kunne ha en grei bil.
Folk flest meiner sikkert at dei har ein grei bil. Det er heller ikkje avgiftsfritak på elbilar som irriterar dei fleste, men bompengar. 

timingbeltkiller

Lukter lang vei av forslag i budsjettet beregnet på å la Krf og V få æren av å reversere
slik at de til gjengjeld går med på å akseptere budsjettpostene som betyr noe for regjeringen.

Med andre ord rene araberbasaren: Sett prutteprisen til 3 ganger reell pris.
Noen få prutter ned til reell pris, men de fleste tror de har gjort et godt kjøp betydelig høyere!

Krf og V kommer  nok til å bite på dette agnet!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.


Autowinder

#14
Sakset fra linken over:
Arild Ragnøy er sjefingeniør i Vegdirektoratet;
[....]
"Han peker på det paradoksale i at det er privatbilene som betaler for veinettet i Norge, mens det er tungtransporten som sliter veiene ned."
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA