Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler

Startet av Mippen, onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:28

« forrige - neste »

Counterpointer

Det verserer to summer om høyeste avgift, den ene på 70 tusen, den andre på 98 tusen. Begge er referert i media på både NRK og TV 2.
Er jo en viss forskjell.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:49
Det verserer to summer om høyeste avgift, den ene på 70 tusen, den andre på 98 tusen. Begge er referert i media på både NRK og TV 2.
Er jo en viss forskjell.

Om jeg ikke har missforstått så er det første tallet ett ca. tall tatt i fra budsjettlekkasjen dagen før det ble fremlagt, og det andre er ett presist tall basert på det faktisk fremlagte statsbudsjettet.
Model S 85D

Taffelman

X P100D 2497 kg, 82.239 kr
X 100D 2458 kg, 74.915 kr
X 75D 2352 kg, 55.008 kr

S P100D 2241 kg, 34.161kr
S 100D  2215 kg, 29.279 kr
S 75D 2108 kg, 9.184 kr

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/bilkalkulator/
X75D
TM3 LR AWD

arthur

Sitat fra: doldis1 på lørdag 14. oktober 2017, klokken 10:18
Sitat fra: arthur på lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:49
Gud bedre for noen kravstore og bortskjemte drittunger vi har blitt her i landet! Er det mulig.

At venstresiden omfavner stort sett alle former for avgifter er ikke noe nytt, det er vel en bakenforliggende
tanke at penger fra individet til staten styrker statens makt ?
Denne saken er større enn en liten vridning i maktforholdet individ/stat, det burde tom. venstresiden forstå..

Så vidt jeg vet er det en regjering utgått av partiene Høyre og FrP og med en statsråd fra FrP som har lagt frem denne endringen i avgiftene, men mulig disse partiene tilhører vestresdien sett med dine briller.

Uanset tror jeg alle, eller stort sett alle (?), er enig om at fellesskapet, her staten, er avhengig av inntekter for å tilby folket hva folket etterspør, trenger og/eller krever, men det er en viss uenighet mht hvem, hva og hvordan disse bidragene skal beregnes. Bortfall av nødvendige inntekter må da erstattes med innkreving av de samme beløpene på annet vis, men regner vel med at svaret også her blir omstilling og effektivisering i offentlig sektor?

Minner om at økningen i trygdebudsjettet nærmer seg 100 milliarder kroner på siste åtte årene og at dette i stor grad skyldes en stor økning i antall eldre som man kanskje må la
få leve!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

@arthur, jeg tror du også vet at inntektsveksten av "Tesla-avgiften" blir minimal. Hvis hensikten er å øke statens inntekter, så er det mye mer effektivt å legge avgifter på alle elbiler. Enten vil bilkjøpere da be tale avgift på en ny elbil eller på en ny fossilbil, og avgiftene vil tilfalle staten uansett. Sannsynligvis vil nybilsalget gå noe ned med innføring av avgifter på elbil da mange som har kjøpt ny elbil ikke vil kjøpe ny fossilbil. Jeg personlig har kjøpt to nye biler i mitt liv, begge elbiler, og hadde heller kjøpt brukt bil hvis jeg ikke elbil hadde hatt intensiver for kjøp.

Det jeg reagerer på er ikke at det kommer avgift på elbil, men at det kommer nå, og at det rammer de eneste bilene som fullt og helt kan erstatte eksosbiler. På litt sikt, 4-5 år?, så er det nok gode alternativer på markedet som har lang rekkevidde, tilhengerfeste og nok bagasjeplass til å fungere som familiebil. Når tilbudet av elbilmodeller er slik at alle kan velge elbil i stedet for fossilbil, så kan de heller begynne innfasing av avgifter på elbil i kombinasjon med økning av avgiftsnivået på tilsvarende eksosbiler.

Inntil videre tror jeg denne Tesla avgiften kan være mer ødeleggende for overgang til elektrisk fremdrift enn det noen få avgiftskroner i statskassen kan forsvare.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

eisa01

Problemet mitt med den foreslåtte avgiften er at det er en avgift på rekkevidde, større batterier veier mer. Hvis man vil skattlegge dyre elbiler så bør man heller innføre en luksusavgift avhengig av salgspris.

Hadde håpet at elbilenes inntog skulle føre bilbeskatningen bort fra kjøp til bruk, men ser ut som regjeringen har tenkt til å fortsette i gamle baner.

elektrolux

Avgiften inspirerer til lettere og mer miljøvennlige biler. Det er bra.

Min neste bil veier såvidt over 500 kg og oppgis likevel med 160 km rekkevidde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sele

Men den kan ikke dra en stor henger eller mer enn 5 personer. Greit og se lengre enn egne behov..

Du mener den inspirerer til at man må ha en fossil utenom.

arthur

Sitat fra: THE på søndag 15. oktober 2017, klokken 09:02
@arthur, jeg tror du også vet at inntektsveksten av "Tesla-avgiften" blir minimal.

Argumentasjon litt som at vi behøver ikke gjøre noe med vårt CO2-utslipp siden vi er så få så la oss overlate ansvaret til de som er mange, eksempelvis Kina og India for det monner så mye mere.

Hva skatter og avgifter angår så er det viktig med en viss forståelse blant folk flest (og ike bare noen få egoister) og der er det et forklaringsproblem med at en bil til en million, eller tre, skal være fritatt for avgifter enten det skyldes vekt, kraft, lengde eller hva kriteriet måtte være.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Måkemannen

Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 23:23
X P100D 2497 kg, 82.239 kr
X 100D 2458 kg, 74.915 kr
X 75D 2352 kg, 55.008 kr

S P100D 2241 kg, 34.161kr
S 100D  2215 kg, 29.279 kr
S 75D 2108 kg, 9.184 kr

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/bilkalkulator/
Trodde toppmodellen av X bikket over 2,5t?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


eisa01

Sitat fra: elektrolux på søndag 15. oktober 2017, klokken 12:14
Avgiften inspirerer til lettere og mer miljøvennlige biler. Det er bra.

Min neste bil veier såvidt over 500 kg og oppgis likevel med 160 km rekkevidde.
Ikke så lenge det er veldig begrenset modellutvalg av elbiler, da kan fort alternativet være fossilt

Uansett vil en engangsavgift knyttet til forbruket (kWh/km) treffe miljøvennlige elbiler bedre, så vektavgift er fortsatt en dårlig ide

GOLF-raider

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

arthur

Ja, APs kjernevelgere kjører jo helt typisk Tesla.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Sitat fra: eisa01 på søndag 15. oktober 2017, klokken 13:34
Sitat fra: elektrolux på søndag 15. oktober 2017, klokken 12:14
Avgiften inspirerer til lettere og mer miljøvennlige biler. Det er bra.

Min neste bil veier såvidt over 500 kg og oppgis likevel med 160 km rekkevidde.
Ikke så lenge det er veldig begrenset modellutvalg av elbiler, da kan fort alternativet være fossilt

Uansett vil en engangsavgift knyttet til forbruket (kWh/km) treffe miljøvennlige elbiler bedre, så vektavgift er fortsatt en dårlig ide

Enig med deg der. Problemet med slike forbrukstall er at de er omtrent umulige å beregne. Bare se på ICE biler som på papiret har blitt mye renere i det siste, men som i praksis bruker like mye drivstoff som alltid. Det er gapet mellom oppgitt og reelt forbruk som er økt.

Med det sagt ville en slik modell som du skisserer inspirert til mer miljøvennlige elbiler med permanentmagnet synkronmotorer med mindre effekt i stedet for asynkron motorer med mest mulig kW. Det kunne også slått gunstig ut på skadestastistikken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

lr-80

2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA