Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler

Startet av Mippen, onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:28

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: Autowinder på fredag 13. oktober 2017, klokken 09:10
Sakset fra linken over:
Arild Ragnøy er sjefingeniør i Vegdirektoratet;
[....]
"Han peker på det paradoksale i at det er privatbilene som betaler for veinettet i Norge, mens det er tungtransporten som sliter veiene ned."

Ja, det er tungtransporten som gjer det mogeleg å gje sjefsingeniøren jobb i vegdirektoratet. Det er ikkje alle som forstår forskjellen og samanhengen mellom produksjon og forbruk i samfunnsøkonomien - anten der er på mikro- eller makronivå.

automat

Sitat fra: Øystein16 på fredag 13. oktober 2017, klokken 09:41

Ja, det er tungtransporten som gjer det mogeleg å gje sjefsingeniøren jobb i vegdirektoratet. Det er ikkje alle som forstår forskjellen og samanhengen mellom produksjon og forbruk i samfunnsøkonomien - anten der er på mikro- eller makronivå.

Tungtransporten blir subsidiert ved at de ikke betaler for den reelle kostnaden de påfører veiene.

Det er selvfølgelig i samfunnets interesse å ha et produktivt næringsliv. Men det er liten tvil om at det går mye unødvendig transport på europeiske veier, fordi det er så billig.

Det grelleste eksempelet jeg kommer på er der norsk kjøtt ble kjørt til Spania, for så å bli eksportert tilbake som Serranoskinke. Her var det selvfølgelig mattollspørsmål inne i bildet også. Men man hadde neppe begitt seg ut på slikt hvis de reelle transportkostnadene lå til grunn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ketill Jacobsen

Sitat fra: automat på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:55
Sitat fra: Øystein16 på fredag 13. oktober 2017, klokken 09:41

Ja, det er tungtransporten som gjer det mogeleg å gje sjefsingeniøren jobb i vegdirektoratet. Det er ikkje alle som forstår forskjellen og samanhengen mellom produksjon og forbruk i samfunnsøkonomien - anten der er på mikro- eller makronivå.

Tungtransporten blir subsidiert ved at de ikke betaler for den reelle kostnaden de påfører veiene.

Det er selvfølgelig i samfunnets interesse å ha et produktivt næringsliv. Men det er liten tvil om at det går mye unødvendig transport på europeiske veier, fordi det er så billig.

Det grelleste eksempelet jeg kommer på er der norsk kjøtt ble kjørt til Spania, for så å bli eksportert tilbake som Serranoskinke. Her var det selvfølgelig mattollspørsmål inne i bildet også. Men man hadde neppe begitt seg ut på slikt hvis de reelle transportkostnadene lå til grunn.

Tunge lastebiler betaler ca fem prosent av sine vegkostnader, mens tog betaler 100%. Dette forholdet er svært viktig i forhold til investeringer i tog kontra veger. Skal vi subsidiere utenlandsk tungtransport med sjåfører på slavebetingelser, eller få mer av tungtransporten over på tog. Svaret er ikke opplagt og i første omgang burde en bedre data over hva forskjellige kjøretøytyper på forskjellige typer veger koster per km (i slitasje, drift,bygging etc). Slik det er nå er det helt svevende. Leste for eksempel at en tung lastebil tilsvarer 90.000 personbiler i slitasje eller hva det nå enn var.

En veg som er dårlig fundamentert (og svært billig) vil fint kunne klare personbiltrafikk, men vil nedbrytes fullstendig over et par år med tungtrafikk. Har prøvd å søke etter gode data for vegutgifter i forhold til forskjellige kjøretøytyper, uten å bli særlig opplyst!

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:51
Lukter lang vei av forslag i budsjettet beregnet på å la Krf og V få æren av å reversere
slik at de til gjengjeld går med på å akseptere budsjettpostene som betyr noe for regjeringen.

Med andre ord rene araberbasaren: Sett prutteprisen til 3 ganger reell pris.
Noen få prutter ned til reell pris, men de fleste tror de har gjort et godt kjøp betydelig høyere!

Krf og V kommer  nok til å bite på dette agnet!

Her er jeg helt enig. Dersom regjeringen hadde ment noe med å innføre avgifter på elbiler - og/eller innføre en "Tesla skatt" for å hindre rikinger i å få seg "tax-free luksusbil" så hadde de heller gått etter andre kriterier enn vekt. Hestekrefter - i form av spiss-effekt, ikke hva som står i vognkortet - hadde vært en mye mer treffsikker inngang i så fall. Eller en eller annen form for tak på mva fritaket.

Når man så også ser på begrunnelsene de oppgir for denne Tesla-vekt-skatten så viser de enten en nærmest utilgivelig kunnskapsløshet (Trumph effekten?) eller så er det bare en en dårlig unnskylding for å ta med dette forhandlingskortet. De har alt signalisert at dette helt klart ligger på bordet foran de kommende forhandlingene.

Hadde jeg vært Venstre eller KrF nå, så hadde jeg forklart regjeringen pent at dette er ett klart avtalebrudd, og at vi kan starte å forhandle om statsbudsjettet først når utgangspunktet for forhandlingene er at inngåtte avtaler skal holdes. I motsatt fall har man heller ingen garantier for at de avtaler man inngår heller vil komme til å bli holdt.
Model S 85D

erikf

Ullen logikk i innføringen.

Her på forumet blir det argumentert med at biler til over 700 tusen tåler litt avgift. Men det er jo vekten de avgiftsbelegger og ikke luksusen. I praksis er det i dag bare dyre biler som veier så mye men det kan lett tenkes at en e-nv2000 (som koster 260 tusen) med større batteri og andre ting som ville gjort den tyngre, ville falt inn under denne avgiftsordningen. Hva hvis de vurderer å lage en slik med 75kwt batteri vil avgiften slå feil ut.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Både elbil foreningen og NAF støtter opp under at forslaget til regjeringen er bak mål.

Sitat fra Elbilforeningen:
SitatTusenvis av forbrukere har satt seg på lister for å kjøpe nye, større elbilmodeller, som kommer i salg de neste to årene, og norsk bilbransje jobber for fullt for å levere. Samtidig velger Regjeringen å trekke ut pluggen.

– Dette skaper stor usikkerhet på et tidspunkt hvor stadig større andeler nordmenn skal overbevises om at elbil er noe for dem, sier Christina Bu.

Omleggingen vil ramme de større elbilene, som mange norske familier har ventet på å få kjøpe. Disse bilene blir nå dyrere. Med tanke på at halvparten av bilsalget i Norge består av mellomstore og store familiebiler er det avgjørende at elbilene også er konkurransedyktige her.

Fra Naf:
SitatTesla får avgift fordi den er tung, ikke fordi den er dyr
Elbilene med lang rekkevidde har store, tunge batteripakker. En Opel Ampera-E, en liten familiebil med lang rekkevidde, veier hele 1620 kilo. Den er på størrelse med en VW Golf – som veier kun 1268 kilo. Jo lengre rekkevidde og større bil, jo større og tyngre batterier.

Når flere store familie-elbiler med lang rekkevidde kommer på markedet, vil mange måtte betale denne nye avgiften dersom regjeringen får viljen sin. Ikke fordi bilen er dyr, men fordi den er tung. Familie-elbilene blir dyrere for alle som trenger en bil med plass til mange, med hengerfeste eller rekkevidde frem og tilbake til hytta.

Jeg forstår at mange misliker at folk kjører rundt i store dyre biler, men man må se helheten - ikke bare noe. Som sagt har mange råd til en Tesla i dag hvis man går fra en nyere stor eller mellomstor familiebil. Selv har jeg eid en Model S i nesten 3 år, og den har kostet meg halvparten å eie i forhold til min tidligere VW med 2,0 TDI motor. Trenger man plassen og rekkevidden er det ikke andre biler å velge akkurat nå enn Tesla, og kommende elbiler vil også bli straffet av denne avgiften.

Alternativet for mange er å kjøpe en gammel usikker bil som bruker mye drivstoff (og utslipp) for å frakte familien rundt. Hva er da galt med å kjøpe en ny bil som er sikker og kan brukes til alt, på samme tid som man sparer penger og miljøet.
Fremtiden er elektrisk.

02jan

Alle familier har ikke råd til 2,5tonn tung tesla x eller range Rover.

Noen har råd til nyere Nissan leaf eller Volvo v60/v70 , Mondeo/Passat.
Disse normale familiebiler veier fra 1.4-1.7 tonn.

disse bilene er "sikre", men i kollisjon med bil på 2.5tonn, reduseres sikkerheten betydelig.

Så har du familier , som ikke har råd til nyere biler, som kjører mellomklasse biler fra starten av 2000 tallet, golf, Audi A4, Mazda 6, avensis med små bensinmotorer. Vekten på ligger på 1.2-1.4 tonn.Disse vil i praksis ha 0 sikkerhet igjen i kollisjon med 2.5 tonn bilen.

Jeg tenker for min del at det er på grensen til "galskap" at jeg frakter familien min rundt i en bil på 1.2 tonn, bil som dekker vårt behov og er i utgangspunktet sikker nokk ( men ikke mot biler på 2tonn+).

Har lagt merke til at mange har gått over til større og tyngre biler de siste årene , ikke bare tesla.

Skal jeg velge en trygg bil til familien (til min økonomi) så må jeg nå velge unødvendig stor og tung bil, type godt brukt xc90, thaoe, suburban o.l.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Mippen

#22
Sitat fra: 02jan på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:09
Alle familier har ikke råd til 2,5tonn tung tesla x eller range Rover.

Noen har råd til nyere Nissan leaf eller Volvo v60/v70 , Mondeo/Passat.
Disse normale familiebiler veier fra 1.4-1.7 tonn.

disse bilene er "sikre", men i kollisjon med bil på 2.5tonn, reduseres sikkerheten betydelig.

Så har du familier , som ikke har råd til nyere biler, som kjører mellomklasse biler fra starten av 2000 tallet, golf, Audi A4, Mazda 6, avensis med små bensinmotorer. Vekten på ligger på 1.2-1.4 tonn.Disse vil i praksis ha 0 sikkerhet igjen i kollisjon med 2.5 tonn bilen.

Jeg tenker for min del at det er på grensen til "galskap" at jeg frakter familien min rundt i en bil på 1.2 tonn, bil som dekker vårt behov og er i utgangspunktet sikker nokk ( men ikke mot biler på 2tonn+).

Har lagt merke til at mange har gått over til større og tyngre biler de siste årene , ikke bare tesla.

Skal jeg velge en trygg bil til familien (til min økonomi) så må jeg nå velge unødvendig stor og tung bil, type godt brukt xc90, thaoe, suburban o.l.

Grunnen til den høye vekten er det store batteriet som igjen gir den suveren best rekkevidde.

Når det er sagt skal det komme mange nye familiebiler i årene som kommer med lang rekkevidde, og det vil også være med på å øke vekten på bilen. Det er ikke bare Tesla som kommer til å lage tunge biler. Teknologien utvikler seg og alle biler blir større og tyngre med mer utstyr og sikkerhet. Se bare 30 år gamle Volvo 740 som i dag er like stor som en VW Golf.

Det er ikke alle som klarer seg med en Passat eller Mondeo stasjonsvogn. Har man 3 eller flere unger blir det trangt i bilen. Da er alternativet en gammel 7 seter eller å kjøpe en ny og sikker elbil. Mye tyder på at e-NV200 kommer med minst 60 kWh batteri snart, og da kan den med "Tesla avgiften" bli for dyr for en familie som trenger den type bil. Andre produsenter kommer også med rimelige elbiler med stor rekkevidde.

Jeg vil likevel påstå at mange har råd til en bil som Tesla. Selv har vi en stasjonsvogn fra midten av 2000 tallet som reserve bil, og den koster oss like mye i året å eie som det Teslaen min har kostet meg på et år. Vi kunne egentlig hatt to Tesla Model S for det den billige bilen har kostet.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Gud bedre for noen kravstore og bortskjemte drittunger vi har blitt her i landet! Er det mulig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:49
Gud bedre for noen kravstore og bortskjemte drittunger vi har blitt her i landet! Er det mulig.

Ja noen skriver bare for å klage.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

doldis1

Sitat fra: arthur på lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:49
Gud bedre for noen kravstore og bortskjemte drittunger vi har blitt her i landet! Er det mulig.

At venstresiden omfavner stort sett alle former for avgifter er ikke noe nytt, det er vel en bakenforliggende
tanke at penger fra individet til staten styrker statens makt ?
Denne saken er større enn en liten vridning i maktforholdet individ/stat, det burde tom. venstresiden forstå..

Rollep

Sitat fra: arthur på lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:49
Gud bedre for noen kravstore og bortskjemte drittunger vi har blitt her i landet! Er det mulig.
Når man ser reaksjonen på denne foreslåtte lille avgiften kan man bare tenke seg hvordan det vil bli når det innføres tak på momsfritaket eller fjerner hele fritaket  ;D

fredag

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:51
Lukter lang vei av forslag i budsjettet beregnet på å la Krf og V få æren av å reversere
slik at de til gjengjeld går med på å akseptere budsjettpostene som betyr noe for regjeringen.

Med andre ord rene araberbasaren: Sett prutteprisen til 3 ganger reell pris.
Noen få prutter ned til reell pris, men de fleste tror de har gjort et godt kjøp betydelig høyere!

Krf og V kommer  nok til å bite på dette agnet!

Regjeringen har gjort mye for å gjøre det vanskelig for KrF og Venstre. De har rettet avgiften spesifikt mot Tesla. De har slengt ut påstander om at de er store og dyre og sliter mye på veiene. Det med veislitasje er løgn. De har kommet med statistikk på snittinntekten til Tesla-eiere, akkurat som om det har noe med saken.

Det kan derfor bli politisk tungt å få de to småpartiene til å gjøre om på dette.

I Tyskland reduserte Tesla prisen ved å programvarebegrense batteriene for å komme under en magisk skattegrense, og så tilby oppgradering mot tilleggsbetaling etter registrering. Kan Tesla redusere vekten på bilene til Norge, for å komme inn under 2 tonn? Sette inn en lettere batteripakke med like stor kapasitet? Selge bilen uten dører og bakseter, og så tilby gratis ettermontering av seter til ferdigregistrerte biler?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Counterpointer

Sitat fra: doldis1 på lørdag 14. oktober 2017, klokken 10:18
Sitat fra: arthur på lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:49
Gud bedre for noen kravstore og bortskjemte drittunger vi har blitt her i landet! Er det mulig.

At venstresiden omfavner stort sett alle former for avgifter er ikke noe nytt, det er vel en bakenforliggende
tanke at penger fra individet til staten styrker statens makt ?
Denne saken er større enn en liten vridning i maktforholdet individ/stat, det burde tom. venstresiden forstå..
Du vet at det er de blåblå som har laget og lagt inn denne avgiften i budsjettet?

Litt vanskelig å skjønne hva du egentlig mener.

Det er massiv bruk av bompenger, en har aldri brukt så mye av oljefondet, det er opprettet direktorater og byråkrati uten sidestykke alt av de borgerlige . Og fremdeles er det legitimt å skylde på venstresiden??

Det er jo så enkelt som at en legger avgift på det en ønsker seg mindre av, i dette tilfellet Tesla elbiler

Øystein16

Sitat fra: Rollep på lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:33
Sitat fra: arthur på lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:49
Gud bedre for noen kravstore og bortskjemte drittunger vi har blitt her i landet! Er det mulig.
Når man ser reaksjonen på denne foreslåtte lille avgiften kan man bare tenke seg hvordan det vil bli når det innføres tak på momsfritaket eller fjerner hele fritaket  ;D

Etter Black Friday kjem Blue Monday  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA