Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer Tesla-skatten

Startet av Strøm Tycoon, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Felleskapet trenger inntekter. Men er det ikke vel så viktig med utgiftssiden?
Eksempelvis redusere utgifter ved fravær av lokale utslipp?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lfc4ever

En ting er dyre luksus biler som Tesla, men hva blir vekten på en normal elektrisk stasjonsvogn? Kan vel fort bli over 2 tonn? Pr idag er det vel bare e-NV200 som kan klassifiseres som familie bil. Den ligger på 2200 kg...
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Knut Røe

Må være tillatt totalvekt isåfall.
Egenvekt er det hvertfall ikke

Øyvind.h

#78
Sitat fra: Tellus på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:28
Sitat fra: arthur på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:26
Huffda, helt forferdelig at de som bruker mest penger på bil må betale litt i skatt på bilen de velger å kjøpe. My heart bleeds! ::)

Ja det er litt unorsk.
Bedre med 5% flat mva på alle elbiler fra 2018.

Synes godt man burde vente 1-2 år før man innførte avgifter, men når en avgift først blir foreslått så er det vel ok at den rammer de aller største elbilene mest. Med hånden på hjertet så er vel Model X en unødvendig stor og tung bil. Bilene som dukker opp nå fremover blir sannsynligvis på rundt 2000 kg +/- og vil være store nok til en typisk familie.

Å legge avgift på små elbiler ville vært for dumt. Relativt sett er disse allerede dyre. Tesla, Audi og Jaguar er prismessig på linje med eller til og med billigere enn fosilvarianten.

Vente 1-2 år - helt enig.
Frita små biler for avgifter - hvorfor?
I mitt forslag vil en Leaf til 300" få 15.000,- i avgift første år. En eUP til 200" får 10.000,- i avgifter. En Tesla til en mill vil få 50.000,-.

Holder det virkelig ikke med 3,5x avgiftsbeløpet? Mener du det er for dumt å kreve 15.000,- av de som kjøper bil til 300k, mens det ikke er dumt å kreve 50.000,- av de som kjøper bil til en mill?

Hånden på hjertet - Model s og x er de eneste bilene som dekker vårt behov. Vi er 6 pers i familien. Og jeg mener prosentsatsen bør være flat. Da øker beløpet med prisen, men alle betaler noe. Ingen sniker seg unna.
Jeg har ikke råd til fossil konkurrent til X.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Hele prinsippet med å gjeninnføre vektkomponenten, og da særlig for elbiler, stinker det av. Vekt har mindre å si, fordi bevegelsesenergien blir regenerert til batteriet.
Ok, Tesla skal tas før eller senere, men da må også Porsche og BMW osv. SUV, hybride som sådan, få samme provenypåslaget. Ellers vil de "rike" Tesla kjøperne gå over til disse istedet, siden det relativt sett blir mer attraktivt økonomisk.
De roter det til rett og slett, og det virker som det er bare pga Tesla og misunnelsen. Mer byråkrati med vektkomponenter og faens oldemor, og det fra FRP  :o
Bedre om de hadde innført 5% mva på alle elbiler og 5% ekstra mva på alle fossilbiler.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

trondhla

Etter å ha sett kommentarer fra KRF og Venstre på Dagsrevyen vedrørende vektbasert engangsavgift for elbiler er jeg noe mer om enn ikke 100% beroliget. KRF og Venstre ser nemlig på dette forslagspunktet som et løftebrudd fra H og FRPs side om at elbil fritaket fra avgifter skal vare frem til 2020 og vil jobbe i mot dette nå utover i forhandlingsfasen fremover. Det må være støtte fra begge parti skal dette gå igjennom i Stortinget.

Når det gjelder begrunnelsen fra FRP og Høyre jeg har hørt utover dagen fra dem kan man lure på om de er blitt SV hele gjenget. De rike kan betale mer... Tunge elbiler sliter mer på veien.... El-bilister lurer seg unna avgifter...  Ikke ett ord om visjon for klimaløftet og markedsforståelse av et slikt misunnelsesvedtak.

For ordens skyld, hvordan setter man i gang en underskriftsaksjon/telefonstorm rettet mot den lokale stortingsrepresentant?

Ketill Jacobsen

Ut fra tanken om Norge som forbilde for innfasingen av elbiler, kunne en gjerne ventet med avgifter også på tunge luksusbiler som snart kommer (som nye Jaguar, Mercedes Benz og Audi-SUV'er) fram til for eksempel 2020. Med tanke på vår svært harde beskatning av tilsvarende fossilbiler så er det jo ikke helt overraskende at noe avgifter kommer også på kostbare elbiler. Men igjen, den viktigste klimapåvirkningen til vår generøse elbilsatsing er å være et forbilde og praktisk laboratorium for innfasing av elbiler for den øvrige verden og da er noen tapte skattekroner verdt innsatsen.


krl

Busser er vel det verste i bystrøk.

Samtlige passasjerer kan kjøre hver sin elbil, og det kommer en god del bedre ut med tanke på utslipp av både CO2 og svevestøv... (Ikke fullt så galt ved full buss, men gjennomsnittlig belegg i en bybuss er og blir dårlig).

Arha

Problemet er bare at hvis f.eks. 100 busser byttes ut med 5000 elbiler vil trafikken stå bom fast.  Og hvor skal alle disse stå parkert i arbeidstida?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

emmern

Det burde være nulltoleranse for noen form for avgifter, selv om det er 1% på ekstrautstyr f.eks. Gir du fanden lillefingeren vet du.

De burde heller gå andre veien, og redusere avgifter på fossilbiler når elbiler blir jevngode. Det er alt for mye avgifter, og i tillegg kutter de i en rekke ting og samtidig ØKER avgiftene. Den galoppen må stoppe.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Trekkoppbil

#86
Sitat fra: Arha på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:51
Problemet er bare at hvis f.eks. 100 busser byttes ut med 5000 elbiler vil trafikken stå bom fast.  Og hvor skal alle disse stå parkert i arbeidstida?
Jeg er ikke så sikker på det.

  • Prioritering av speisalkjøretøy til bl.a kollektivtrafikk på veiene gir, svært dårlig utnyttelse av veisystemene. På mange veier går halvparten eller en 3. del av kapasiteten bort i bussfiler, og i flaskehalder som kryss og av- og påkjøringer på hovedveiene får man liten kapasitet pga kollektivfelt.
  • Hadde man kjøpt 100 anleggsmaskiner til å bygge veier og jernbaner, i stedet for å kjøpe 100 busser, så kunne man fått flyt.
  • I Oslo-området blir bilistene beskatta med skyhøye avgifter, mens pengene går til et pengesluk i kollektivtrafikken, i stedet for veibygging. Det er i strid med veilovens prinsipper om at man ikke skal kunne tjene penger på en vei, og bompenger skal gå til kostnader på veien.
  • Bussene ser fulle ut i rushtrafikken i enkelte storbyer. Men det er typisk i den ene eller andre retningen, og kun på deler av ruta, og ikke hele veien mellom endestasjonene. Til andre tider, og i motsatt retning, og i resten av landet vrimler  det av busser på typisk 20 tonn som er nesten tomme.
  • Ønske om busstrafikk er grunnen til at veiene ikke bygges ut, og kommunene tillater ikke bygging av tilstrekkelig med p-plasser.
  • Leddbusser med drift på en aksling, setter seg fast om vinteren, og busser som står stille får trafikken til å stå bom fast.
  • Dobbler du vekta på kjøretøyet, firedobles veislitasjen. Hvis det stemmer, vil en buss på 20 tonn gi 256 ganger så stor veislitasje som en bil på 1250 kg. Bussene ødsler bort veibudsjettene.

timingbeltkiller

Lukter lang vei av forslag i budsjettet beregnet på å la Krf og V få æren av å reversere
slik at de til gjengjeld går med på å akseptere budsjettpostene som betyr noe for regjeringen.

Med andre ord rene araberbasaren: Sett prutteprisen til 3 ganger reell pris.
Noen få prutter ned til reell pris, men de fleste tror de har gjort et godt kjøp betydelig høyere!

Krf og V kommer  nok til å bite på dette agnet!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

krl

#88
Sitat fra: Arha på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:51
Problemet er bare at hvis f.eks. 100 busser byttes ut med 5000 elbiler vil trafikken stå bom fast.  Og hvor skal alle disse stå parkert i arbeidstida?
Vel... Bussen går fra et sted du ikke er, til et sted du ikke skal. Så reisende må svært ofte ta flere busser på samme tur.

Dette øker antallet reiser med 25% (hvis tallene her stemmer -- det finnes sikkert bedre statistikk https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=5500). Mange må også reise mye lengre enn nødvendig. Typisk også på feil tidspunkt hvis man ikke bor langs en "hovedakse" for kollektivtrafikk.

Og busser er trege. De lager kø for alle andre. Og de forurenser MYE der forgjengere og syklister ferdes, slik at det blir mindre attraktivt å være gående og syklist. Eksos. Veislitasje. Støv som dras opp fra veien.

Tekst som "reis miljøvennlig" etc. bakpå en buss burde ikke vært tillatt. Det er villedende markedsføring. Sykkel, gange og delvis også elbil er miljøvennlig. Eller enda bedre; reis mindre.

Amatøren

Sitat fra: krl på torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:04

Vel... Bussen går fra et sted du ikke er, til et sted du ikke skal. Så reisende må svært ofte ta flere busser på samme tur.

Godt skrevet!

Ser det samme med to av barna våre som går på videregående. Må bytte buss til og fra skolen.

Etter at vi kjøpte en e-up! så kan de om sommeren dra hjemmefra 45 minutter senere og om vinteren 74 minutter senere (bussen er som regel forsinket om vinteren så de må ta en før ellers rekker de ikke den de skal bytte til). I tillegg kommer de ca 30 minutter tidligere hjem.

For studenter med lekser er dette verdifull tid!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA