Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer Tesla-skatten

Startet av Strøm Tycoon, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

CastorFiber

Stiller meg undrende til begrunnelsen for forslaget, nemlig at tunge biler sliter mer på veien. Det stemmer nok, men fant dette sitert flere steder:

"— Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy ved Statens vegvesen.

- Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler, sier Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI)"

Disse herrene her har da sikkert ikke like greie på årsaker til veislitasje som politikere.

snoemann

#61
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:36
Enig - det er viktig at elbilforeningen begynner å spikre inn prinsippet om at avgiftsøkninger på nullutslippsbiler alltid skal svares med minst like mye avgiftsøkninger på fossile biler.

Særlig bør nå støttepartiene sørge for at bensin- og dieselavgiften går opp.

Med alle nye modeller som kommer i 2018, særlig ny LEAF, er det ingen god nok grunn til å kjøpe ny fossilbil lengre. De som absolutt må ha hengerfeste eller noe annet kan fint benytte et overfylt bruktmarked for fossile biler. Det er rett og slett ikke grunner til at vi skal tilrettelegge for kjøp en splitter nye fossilbiler med utslipp langt inn i 2030 og forbi.

Amen! JAJAJA! Helt enig!

Etter å ha lest gjennom denne tråden så begynner jeg også å helle mot at denne vektavgiften kanskje er lokkemat ja.
Kanskje FrP får beskyttet seg mot potensiell økning av diesel/bensin avgift og Venstre "bare" får forhandlet bort vektavgiften. Uforståelig for meg at det FORTSATT ikke er økning på drivstoffavgiftene.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Rollep

Sitat fra: CastorFiber på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:43
Stiller meg undrende til begrunnelsen for forslaget, nemlig at tunge biler sliter mer på veien. Det stemmer nok, men fant dette sitert flere steder:

"— Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy ved Statens vegvesen.

- Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler, sier Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI)"

Disse herrene her har da sikkert ikke like greie på årsaker til veislitasje som politikere.
Javel, null slitasje fra privatbiler. Det skulle man jammen ikke tro når man ser resultatet av kjøring med piggdekk ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

JorgenM

Hehe, tenkte det samme. Tror egentlig ikke han tror på det selv heller.
Vegen her i bor er helt fri for lastebiler, kun traktor som kjører der når det skal brøytes. Slites i hjulsporene den også gitt :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amatøren

Sitat fra: Sele på torsdag 12. oktober 2017, klokken 11:22
........, fritak for engangsavgift for nullutslippsbiler skulle videreføres til 2020.

Vel det er ikke CO2 avgift på elbiler og det jeg har funnet ut var at det kun var momsfritaket som var fredet frem til 2020 og det er vel det vi har sett oss blinde på.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/freder-elbil-moms-til-2020/a/23841731/

Det er den jokeren regjeringen trekker frem med innføring vektavgift.  >:(

Dette er politikerne evne til å lure velgerne trill rundt.  :o
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Sele

 Regjeringen bryter avtalen fra 2015 om å ikke øke avgiftene  for nullutslippsbiler, konsateter finanstalsmann Terje Breivik i Venstre.

Amatøren

Var det ikke avgift ut fra vekt (og hestekrefter) tidligere?

Mener den ble fjernet for å flytte avgiftsberegningen til utslipp for å stimulere utskifting til mer miljøvennlige biler. Snakk om å møte seg selv i døren!

Legger ikke til rette for å få faset ut store fossile drevne familiebiler. Elbiler har såpass handikapp med lading av batteriene i forhold til fylling av en tank med bensin eller diesel at mange kvier seg til å bytte til elbil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Undrer meg litt over ønsket om veldig høye avgifter for fossilbiler før det finnes gode alternativer for flertallet av befolkningen. Det er leveringsproblemer på nesten alle elbiler med det salget vi har nå. Og det er ikke ladestruktur til alle heller. Samt at det mangler mange typer biler som trengs.

Opplegget som har vært så langt, med mye gulrot har jo vært en suksess. Må være mye bedre  å forsette dette.

Inntekter kan hentes andre steder imho

CastorFiber

Sitat fra: Rollep på torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:26
Sitat fra: CastorFiber på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:43
Stiller meg undrende til begrunnelsen for forslaget, nemlig at tunge biler sliter mer på veien. Det stemmer nok, men fant dette sitert flere steder:

"— Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy ved Statens vegvesen.

- Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler, sier Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI)"

Disse herrene her har da sikkert ikke like greie på årsaker til veislitasje som politikere.
Javel, null slitasje fra privatbiler. Det skulle man jammen ikke tro når man ser resultatet av kjøring med piggdekk ;D

En vei er mye mer enn toppdekket. Det blir slitt nesten uansett. Det som virkelig koster, er strukturell slitasje på bærelag og denslags.

ludwig_holberg

Enig i det, men om man først nå begynner med avgifter på elbiler, så er det viktig at man fra første stund spikrer inn prinsippet om at fossile biler minst skal ha samme økning. Dette fordi elbilsalget i dag ikke er godt nok; de fleste velger jo fossil bil foran nullutslipp. Derfor mener jeg at man må minst sørge for at fossile biler ikke blir mer attraktive enn elbiler sammenlignet med idag.

Forøvrig er jeg ikke helt enig i at flertallet ikke har gode nok alternativer på elbilmarkedet. Elbilene på markedet i dag dekker de aller, aller fleste behov. Det er nok heller den generelle endringsvegringen hos folk - og skepsis til ny teknologi og rekkeviddeangst - som gjør at mange rasjonaliserer valg av fossilbil med at de bare må ha ditt eller datt, som ikke leveres optimalt av elbilene i markedet.

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:59
Undrer meg litt over ønsket om veldig høye avgifter for fossilbiler før det finnes gode alternativer for flertallet av befolkningen. Det er leveringsproblemer på nesten alle elbiler med det salget vi har nå. Og det er ikke ladestruktur til alle heller. Samt at det mangler mange typer biler som trengs.

Opplegget som har vært så langt, med mye gulrot har jo vært en suksess. Må være mye bedre  å forsette dette.

Inntekter kan hentes andre steder imho

Amatøren

Godt skrevet @knut.aulie.

Kan alternativt godta en avgift basert på kW/100km når nyregistrering av ELKJØRETØYER overstiger 75 % av ALLE nyregistreringer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

arthur

Sitat fra: Ulle på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:21
Dette er helt meningsløst og minner om en god gammel jantelovs-avgift.

Dette jantelov-argumentet begynner å bli ganske så utvasket. misbrukt og oppbrukt. Du kan like det, eller ei, men fellesskapet trenger inntekter så spørsmålet som gjenstår er egentlig bare hvordan, hvem og hva som skal beskattes, men skjønner at du da mener at andre enn deg med dine prioriteringer skal bære mere av byrden slik at du slipper billigere unna. Kort nesetipp og egosentrisk holdning etter mitt syn!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sele

Da foreslår jeg at vi umiddelbart innfører samme avgifter som på fossilene på alle nye elbiler for fellesskapets skyld. Men hva oppnår vi da?

Balrog

Jeg for min del fatter ikke at de 2-3 Trumpistene i regjeringen virkelig ønsker å få æren av å være partiet/partiene som innførte skatt på noe som ikke tidligere var skattlagt.

Eller har høyresiden i norsk politikk fullstendig kastet sin ideologi på bålet for å tekkes kommentarfelt-trollene fra Indre Enfold og Ytre Brunvika?

Argumentet om at man trenger å øke skatteinntektene er rimelig latterlig når de samme partiene akkurat har trumfet igjennom å fjerne formuesskatten for de aller aller aller rikeste (som tilfeldigvis fyller partikassene deres med millionbeløp - selvsagt langt unna skattelettelsene de fikk= kjempeinvestering!)
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

ludwig_holberg

Øøøh, nei. Det pipler hele tiden opp til overflaten hvordan "Tesla-avgiften" blir vurdert ut i fra usaklige fordommer. "Jeg har registrert at det er blitt litt rabalder i dag fordi vi har foreslått å gjøre at de aller, aller dyreste Teslaene får litt avgift" sier FrPs Siv Jensen til DN. "Det er begrenset hvor mye sympati jeg klarer å ha akkurat i den debatten, for å være helt ærlig", fortsetter hun.

Akkurat, ja. Som om denne saken handler om "sympati". Det handler om hva som er best politikk for å få ned utslipp både mtp lokal luftforurensning, og mtp klimautslipp. Men neida, Siv Jensen skal ha det til at dette er noen som lager "litt rabalder".

Hvem er det forresten som tror noen ber om sympati? De som allerede eier Tesla tjener jo på økningen som Siv Jensen har foreslått.

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/12/1748/Politikk/-begrenset-hvor-mye-sympati-jeg-klarer-a-ha-akkurat-i-den-debatten

Sitat fra: arthur på torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:08
Dette jantelov-argumentet begynner å bli ganske så utvasket. misbrukt og oppbrukt. Du kan like det, eller ei, men fellesskapet trenger inntekter så spørsmålet som gjenstår er egentlig bare hvordan, hvem og hva som skal beskattes, men skjønner at du da mener at andre enn deg med dine prioriteringer skal bære mere av byrden slik at du slipper billigere unna. Kort nesetipp og egosentrisk holdning etter mitt syn!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA