Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer Tesla-skatten

Startet av Strøm Tycoon, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

Mobileum

Sitat fra: Sele på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:25
Feil vei og gå det må bli myyyye dyrere og kjøre fossilt i byene for og få flere over på elbil.

Da må du lese Bondeknøls innlegg en gang til. Når det blir virkelig mange elbiler må det komme avgifter på disse også. Staten skal ha sitt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

ludwig_holberg

Årsavgift kr. 2.500,- på elbiler.

Sett samtidig opp årsavgiften på fossil med kr. 3.000,-.

Der fikset vi både inntektssiden på statsbudsjettet, gir et lite dytt i retning bruk av sykkel og kollektiv, og unngår overskrifter som skremmer folk vekk fra å kjøpe utslippsfrie biler.

HolyDiver

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:21
Hvis vi vil ha flere elbiler på vegene, så må vi bare innse at vi må betale mer til staten. Slik er det bare. Da synes jeg dette er den mest rettferdige starten på å innføre en relativt liten avgift på de dyreste og mest luksuriøse bilene.

Hvorfor ikke innfør veibruksavgift først som sist på alle elbiler? Vi vet at dette kommer uansett, og vil være en naturlig avgift å betale allerede idag.

Tesla-skatten er diskriminerende både på rekkevidde og antall seter produsentene kommer til å putte i bilene, og det er feil utvikling. I en familie på seks så finnes det ingen alternativ til Model X.

JorgenM

Kan ikke dette være lagt inn som lokkemat for Venstre og noe H/Frp er forberedt på å skrote mot at Venstre godtar andre ting som er viktigere for H/Frp? Så kan Venstre skryte av at de "reddet" videre elbilsatsning og alle er fornøyde :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Luring

Selvfølgelig er dette lokkemat, Høyre har jo lova å beholde elbilfordelene fram til 2020, å gå tilbake på den sitter nok for langt inne.
Men eg likar ikkje denne formen for forhandlingsløgn.

arthur

Huffda, helt forferdelig at de som bruker mest penger på bil må betale litt i skatt på bilen de velger å kjøpe. My heart bleeds! ::)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ludwig_holberg

En helt latterlig forskjellsbehandling:

Elbiler får endringen med full virkning fra 1. januar.

Når det gjelder de ladbare hybridene - den virkelig malplasserte avgiftsordningen - så legges det opp til en alt for forsiktig økning. Men her skiller man altså i tillegg på leveringstid 1. januar og leveringstid 1. juli. De som bestiller ny XC90 med skyhøye utslipp på langtur skal altså skånes fra å rammes tilfeldig av omleggingen, men ikke de som bestiller ny Model X.

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:26
Huffda, helt forferdelig at de som bruker mest penger på bil må betale litt i skatt på bilen de velger å kjøpe. My heart bleeds! ::)

Ja det er litt unorsk.
Bedre med 5% flat mva på alle elbiler fra 2018.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:28
Sitat fra: arthur på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:26
Huffda, helt forferdelig at de som bruker mest penger på bil må betale litt i skatt på bilen de velger å kjøpe. My heart bleeds! ::)

Ja det er litt unorsk.
Bedre med 5% flat mva på alle elbiler fra 2018.

Synes godt man burde vente 1-2 år før man innførte avgifter, men når en avgift først blir foreslått så er det vel ok at den rammer de aller største elbilene mest. Med hånden på hjertet så er vel Model X en unødvendig stor og tung bil. Bilene som dukker opp nå fremover blir sannsynligvis på rundt 2000 kg +/- og vil være store nok til en typisk familie.

Å legge avgift på små elbiler ville vært for dumt. Relativt sett er disse allerede dyre. Tesla, Audi og Jaguar er prismessig på linje med eller til og med billigere enn fosilvarianten.

Counterpointer

Skillelinjene i forhold til elbilfordeler og deres levekår går ikke etter partilinjene men etter andre kriterier.
Pepperfolket og sympatisører av disse finnes i alle partier. Viljen til å lage avgifter er stor når det er budsjettbehandling.

Sele

Sitat fra: Mobileum på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:30
Sitat fra: Sele på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:25
Feil vei og gå det må bli myyyye dyrere og kjøre fossilt i byene for og få flere over på elbil.

Da må du lese Bondeknøls innlegg en gang til. Når det blir virkelig mange elbiler må det komme avgifter på disse også. Staten skal ha sitt.

Er du fornøyd med antall elbiler på norske veier? Skal vi si stopp nå? Jeg vet og at avgiftsletten ikke kan fortsette men dette er et løftebrudd på avtalen de fire borgerlige partiene inngikk i 2015,fritak for engangsavgift for nullutslippsbiler skulle videreføres til 2020.

affe


Møkka regjering......

Statsbudsjettet 2018
Store endringer i bilavgiftene - elbiler og ladbare hybrider er taperne

http://www.nettavisen.no/nyheter/store-endringer-i-bilavgiftene---elbiler-og-ladbare-hybrider-er-taperne/3423380183.html


Sent from my iPhone using Tapatalk

stefse

1. Elbilforeningen må kreve at tilsvarende avgift innføres på fossile biler med samme vekt.
2. Alle andre avgifter som pålegges elbilen må matches krone for krone på fossile biler.

Ellers:
Grunnen har vært beredt for dette en stund, med rapporter om det forferdelige fossilskapte svevestøvet som tunge elbiler virvler opp, samt en viss rapport som vistnok sier at dieseleksos ikke er så ille *phøy*

Videreføring av denne linja er desverre sannsynlig, med avgifter som rammer elbiler med lengre rekkevidde gjennom vekt eller kWh avgifter på batteriet.
Konsekvense må belyses: Utfallet vil bli at folk fortsetter med å ha en liten elbil og en større fossilbil til langt etter 2025!
Fordi de ikke synes en større elbil som kan erstatte fossilen ikke er verdt det, når ulempene med lading og det andre ikke oppveies gjennom kjøp/bruk.

Ulempene som fssilt drivstoff påfører miljøet, trenger man vel neppe ta opp her.
Avgiftsdreiningen vil nok også bli lagt merke til utenlands.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

gigafactory

1. Fossilbiler betaler akkurat den samme vektavgiften, men ikke med redusert vektgrunnlag som PHEV og BEV har.

Jeg føler meg fortsatt sikker på at dette er et spill for galleriet, provenyet av engangsavgift på elbiler nå er helt minimalt. Lett å balansere budsjettet uten. Nå blir det masse styr i media og Venstre med KrF to skritt bak kan komme brasende inn som helter og redde dagen. Endelig utfall blir utsettelse til minst 2020 og småpartiene får profilert seg litt.

Men i mellomtiden må dere være veldig veldig sinte ellers så mister hele opplegget litt av glansen  ;D

ludwig_holberg

#59
Enig - det er viktig at elbilforeningen begynner å spikre inn prinsippet om at avgiftsøkninger på nullutslippsbiler alltid skal svares med minst like mye avgiftsøkninger på fossile biler.

Særlig bør nå støttepartiene sørge for at bensin- og dieselavgiften går opp.

Med alle nye modeller som kommer i 2018, særlig ny LEAF, er det ingen god nok grunn til å kjøpe ny fossilbil lengre. De som absolutt må ha hengerfeste eller noe annet kan fint benytte et overfylt bruktmarked for fossile biler. Det er rett og slett ikke grunner til at vi skal tilrettelegge for kjøp en splitter nye fossilbiler med utslipp langt inn i 2030 og forbi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA