Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer Tesla-skatten

Startet av Strøm Tycoon, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

downlow

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:32
Dette lukter mer FrP spør du meg.

Det er godt mulig det. Det var ihvertfall 18.8% som skulle stemme FRP på pollen. Du kan jo se selv hva folk ville stemme https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32852.0.html Begredelig lesning.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

ladov

Høres ut som et av disse forslagene som utelukkende brukes for å ha noe å forhandle bort..


For øvrig så er ingenting du kan kjøre med kl.B tungt nok til å slite noe særlig.
http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Strøm Tycoon


OleJA

Finnes det å lese noen plass hvordan dette avgiften virkelig beregnes?

Umiddelbart så tenker jeg at vi da ser ut til å få et avgiftsystem der f.eks tunge (og mindre miljøvennlige) ladehybrider som Volvo XC90 T8 allerede har et kraftig avslag på vektkomponenten i engangsavgiften begrunnet med vekten av el-drivlinjen. For nullutslips alternativet Model X så snur de da elegant (NOT) hele logikken på hodet og innfører en vekt-*straffeavgift* på store batterier?

Strøm Tycoon

Mener å ha lest at tunge (les: dyre) ladehybrider får en avgiftsskjerpelse i 2018.

Sele

Er redd vi ser starten på slutten for elbilen..

jkirkebo

Sitat fra: Sele på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:25
Er redd vi ser starten på slutten for elbilen..

Snakker om krisemaksimering da ;)

Hadde fortsatt kjøpt X75D med denne avgiften jeg, hadde kanskje droppet et par opsjoner for å evt. kompensere. Tipper 70k kun gjelder X100D og at X75D kanskje slipper med halvparten. Det betyr lite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bmw2002

Så lenge det finnes en vektkomponent for bensin/dieselbiler så gir dette mening. Model X er så dyr uansett at dette utgjør lite fra eller til.

Sele

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:32
Sitat fra: Sele på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:25
Er redd vi ser starten på slutten for elbilen..

Snakker om krisemaksimering da ;)

Hadde fortsatt kjøpt X75D med denne avgiften jeg, hadde kanskje droppet et par opsjoner for å evt. kompensere. Tipper 70k kun gjelder X100D og at X75D kanskje slipper med halvparten. Det betyr lite.

Er jo ikke bare dette de ønsker og innføre vent og se pengene styrer.

Counterpointer

Dette er heller begynnelsen på slutten av gullalderen for elbiler.

Akkurat denne avgiften er nok ment å være en veldig moderat oppstart på avgifter som er lette å forsvare. Det kommer mer.......

Goggen123

Så mye dissing av hva folk stemmer... >:(
Noen ser kanskje lenger enn egen nesetipp og ser andre viktige politiske saker?

02jan

Mye syting av de som vil dure rundt i store og tunge biler.
Har selv ikke råd til tesla, men vet godt hva som vil skje med meg og min sønn på 7 år hvis vi skulle havne i kollisjon med en bil på 2 -2.5 tonn, når vi kjører i bil på 1.2 tonn.

Hverken airbager eller sikkerhetsbelter har noen betydning i praksis, alle kreftene blir overført til den lille bilen.

Med den eksplosjon av biler på 2tonn+(Både ice, phev og bev biler), blir jeg nødt til å forkaste miljøbil og gå til brukt landcruiser  q7 o.l. Noe av poenget med ny bil for 3 år siden , var å ha moderne sikkerhetsløsninger for han i baksetet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

I følge eksempeltallene til VG (gitt ingen avgift under 2000 kg), skulle dette bli ca 150 kr per kilo i avgift. Til sammenligning betaler fossiler/hybrider (etter vektfradrag) i dag 240 kr per kilo over 1500 kg.

Hadde bare noen laget biler i lettere materialer enn stål  ;). Dersom Tesla kan spandere $10.000 ekstra i lettere materialer per bil, og dermed slanke vekten med 500kg, så vil prisen bli den samme i Norge. Men så finnes det jo en verden utenfor det da.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jeronan

Sitat fra: JorgenM på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:33
Vekt har vel betydning for miljøet selv på elbiler.
Mindre vekt betyr mindre veislitasje og svevestøv? Normalt mindre strømforbruk også, litt avhengig av luftmotstand. I tillegg har mindre batteripakker mindre utslipp ved produksjon.

Vektavgift høres fornuftig ut, men man burde ventet til f.eks 2025 sammen med målet om 100% utslippsfritt nybilsalg med å innføre den.

Seriously, a Tesla has little to no impact on asphalt wear and tear. It's peanuts compared to the thousands of heavy load trucks and public transport busses going over these roads every single day.
A big SUV, like all those huge BMW X series, Volvo XC90, Porches, etc. They are not that much lighter than a Tesla.

It's the studded tires (pigg dek) that add to the damage to roads in winter time and they already put a tax on that!
It would be more fair to increase the tax on that for people with heavier cars, since the studs do more damage to the roads the heavier the vehicle. That would be more fair and would encourage people to no longer use studded tires!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sylwester

Sitat fra: JorgenM på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:06
Avgift på vekt er vel ikke ulovlig, i såfall er det mange fossilnybilkjøpere som kan kreve tilbakebetaling :)

Hvis det kun er Mazda som har gusjegrønne biler og myndighetene lager en skatt på den fargen så er det konkurransevridende og ulovlig i følge EØS-avtalen. Slik jeg ser det så er det kun Tesla sine biler og faktisk alle modellene de selger som er rammet og *INGEN ANDRE*. Hvordan kan det være rettferdig overfor Tesla?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA