Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer Tesla-skatten

Startet av Strøm Tycoon, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

Bondeknøl

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. oktober 2017, klokken 07:55
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 01:11
TIL DERE SOM SYNES AT DENNE VEKTAVGIFTEN ER SÅ FRYKTELIG URETTFERDIG FOR TESLA: Hvordan hadde det slått ut om avgiften på elbiler hadde blitt lagt til hestekrefter og ikke vekt? DET hadde virkelig slått ille ut for Tesla!

Her tar du nok feil. Sjekk vognkortet som oppgir maksimal kontinuerlig effekt.
Oppgitt effekt er omtrent som en Leaf.

Skal det innføres avgifter på kjøp er trinnvis mva for alle elbiler bedre.
5% mva gir 10.000,- i avgift på en eUP til 200k
32.500,- i avgift på en Tesla til 650.000,-
Eller 50.000,- i avgift på en Tesla til en mill.

Alle bidrar.

For øvrig har flere påpekt i tråden hvorfor vekt ikke er et godt utgangspunkt for avgitt.
Eksempelvis liten økning i forbruk, marginal slitasje på vei, dekker bredere behov/flere passasjerer/langt flere kjørte elektriske kilometer.
Leaf er da oppgitt til 109hk og Model X til 417hk. Det er vel ikke omtrent det samme som en Leaf?

Selvfølgelig hadde jo en prosentvis avgift ikke gjort det store utslaget for billigbilene, men staten har jo hatt tradisjon for at de litt mer luksuriøse bilen skal ha mye høyere avgifter.

Ferry

De tallene er ikke fra vognkortet. Du tenker på makseffekt, i vognkortet står det kontinuerlig effekt. Om det skulle komme tilbake effektavgift, så ville det være en smal sak for Tesla å redusere effekten. I hvert fall mye lettere enn å redusere vekta. "Chiptuning" ville nok også blitt populært på Tesla.

evole

I Nasjonalbudsjettet for 2017 er mulig innføring av engangsavgift for nullutslippsbiler eksplisitt nevnt i forbindelse med bortfall av effektavgiften.

Det er lite realistisk å anta at myndighetene ville beholdt en prismodell med utgangspunkt i "Maximum continuous rated power" (ref. oppgitt kW i vognkortet) ved videreføring av effektavgiften. Men det får vi heldigvis aldri svaret på.

En form for vektavgift som del av engangsavgiften har vi hatt siden 80-tallet. Engangsavgiften er en fiskal avgift, så å henge seg opp i faktisk veislitasje er et villspor. Elbiler blir dessuten tilgodesett med en vektreduksjon på 23 % i beregningen av avgiften. Vektrabatten i kombinasjon med signalene gitt i inneværende års Nasjonalbudsjett gjør det lett å forsvare regjeringens foreslåtte endringer ift. elbiler.

Rollep

Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:37
Sitat fra: Rollep på lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:03
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 01:37
Avgifter er rett. Hvordan ellers skulle vi som bruker veiene betale for at noen bygger og vedlikeholder de?
Det mest fornuftige ville selvsagt vært å gjøre det på samme måten som i Sverige og resten av Europa, da hadde vi i tillegg sluppet alt gnål om engangsavgifter og bomringer ;)
Hvordan gjør de det? Er ikke veldig bereist i Europa, men ble overrasket over hvor høye bompengesatser de har i Spania. Er jo mye dyrere enn i Norge.
Forskjellen er at i Europa betaler man i en del land bompenger hvis man velger å kjøre på de beste motorveiene, det finnes dog alltid mindre alternative veier som er gratis. Tror det er mest utbredt i Italia, Spania og Frankrike, har i hvert fall aldri opplevd å måtte betale i f.eks. Sverige, Danmark, Tyskland eller Nederland. I tillegg må man ofte betale for å bruke svære saker som f.eks. Øresundsbroen og Store Bælt broen. Jeg har dog aldri opplevd noe som ligner på den norske galskapen der man ringer inn byene så til de grader at det ikke en gang er mulig å kjøre fra en bydel til en annen uten å bli frarøvet penger. Jeg har heller aldri passert bomstasjoner som står å sanker inn penger til et eller annet prosjekt som visstnok skal bygges en eller annen gang fremtiden.

Øyvind.h

Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:55
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. oktober 2017, klokken 07:55
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 01:11
TIL DERE SOM SYNES AT DENNE VEKTAVGIFTEN ER SÅ FRYKTELIG URETTFERDIG FOR TESLA: Hvordan hadde det slått ut om avgiften på elbiler hadde blitt lagt til hestekrefter og ikke vekt? DET hadde virkelig slått ille ut for Tesla!

Her tar du nok feil. Sjekk vognkortet som oppgir maksimal kontinuerlig effekt.
Oppgitt effekt er omtrent som en Leaf.

Skal det innføres avgifter på kjøp er trinnvis mva for alle elbiler bedre.
5% mva gir 10.000,- i avgift på en eUP til 200k
32.500,- i avgift på en Tesla til 650.000,-
Eller 50.000,- i avgift på en Tesla til en mill.

Alle bidrar.

For øvrig har flere påpekt i tråden hvorfor vekt ikke er et godt utgangspunkt for avgitt.
Eksempelvis liten økning i forbruk, marginal slitasje på vei, dekker bredere behov/flere passasjerer/langt flere kjørte elektriske kilometer.
Leaf er da oppgitt til 109hk og Model X til 417hk. Det er vel ikke omtrent det samme som en Leaf?

Hvor har du tallene dine fra? Sjekk et skilt hos statens vegvesen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bondeknøl

Sjekket mitt skilt på vognkortet og fant Leafen og googlet Tesla.
Vi vet vel alle at den tyngre Teslaen er råsprek i forhold til Leaf. Da har de ikke omtrent samme antall hestekrefter.

Amoss

#126
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:55
Leaf er da oppgitt til 109hk ...

Hehe - artig at Leaf er oppgitt med 2hk MER enn en Model S P100D ;)


Edit: for ordens skyld: https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJSA7E45HF209533 (Tilfeldig valg nyregistrert TMS P100D)
Model S 85D

sylwester

Sitat fra: Rollep på lørdag 14. oktober 2017, klokken 13:57
Forskjellen er at i Europa betaler man i en del land bompenger hvis man velger å kjøre på de beste motorveiene, det finnes dog alltid mindre alternative veier som er gratis. Tror det er mest utbredt i Italia, Spania og Frankrike, ...

I Frankrike betaler du ganske mye i bompenger, men de gratis alternative veiene er ikke praktiske. Veldig mye 60-sone og veldig svingete, mens motorveien har 140km/t hvis det er tørt sommerføre. Å bruke 3 timer på en strekke du kan kjøre på 1,5 mot 250kr ekstra er aldri aktuelt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Oreo

Sitat fra: sylwester på søndag 15. oktober 2017, klokken 04:18
I Frankrike betaler du ganske mye i bompenger, men de gratis alternative veiene er ikke praktiske. Veldig mye 60-sone og veldig svingete.

Akkurat som norske hovedfartsårer med andre ord
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

stefse

En annen ting er at den norske jernbanen begynner å fremstå latterlig akterutseilt i forhold til sammenlignbare land. Har vurdert natt-toget enkelte ganger, men med sine plutselige buss-for tog strekninger, hvor man må stå opp midt på natta for å sette seg i en buss, blir flyet et overlegent valg.

I det minste kunne man fått opp hastigheten der utbygging av sporet ikke krever allverdens grunnarbeid, som store deler av Oslo - Trondheim via Østerdalen, og Oslo - Harangervidda. Den ender vel opp som turistattraksjon for de som vil "se norge".
Beklager "avsporingen".  ;D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

Sitat fra: sylwester på søndag 15. oktober 2017, klokken 04:18
Sitat fra: Rollep på lørdag 14. oktober 2017, klokken 13:57
Forskjellen er at i Europa betaler man i en del land bompenger hvis man velger å kjøre på de beste motorveiene, det finnes dog alltid mindre alternative veier som er gratis. Tror det er mest utbredt i Italia, Spania og Frankrike, ...

I Frankrike betaler du ganske mye i bompenger, men de gratis alternative veiene er ikke praktiske. Veldig mye 60-sone og veldig svingete, mens motorveien har 140km/t hvis det er tørt sommerføre. Å bruke 3 timer på en strekke du kan kjøre på 1,5 mot 250kr ekstra er aldri aktuelt.
Poenget var at du har et valg, det har du ikke i Norge når det gjelder bompenger.
Hvor mye betaler du forresten når du kjører på de flotte veiene i f.eks. Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland?

cra

Sitat fra: sylwester på søndag 15. oktober 2017, klokken 04:18
I Frankrike betaler du ganske mye i bompenger, men de gratis alternative veiene er ikke praktiske. Veldig mye 60-sone og veldig svingete,

Akkurat slike veier det betales bompenger an mass for her i Norge. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bondeknøl

Sitat fra: Rollep på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:08
Sitat fra: sylwester på søndag 15. oktober 2017, klokken 04:18
Sitat fra: Rollep på lørdag 14. oktober 2017, klokken 13:57
Forskjellen er at i Europa betaler man i en del land bompenger hvis man velger å kjøre på de beste motorveiene, det finnes dog alltid mindre alternative veier som er gratis. Tror det er mest utbredt i Italia, Spania og Frankrike, ...

I Frankrike betaler du ganske mye i bompenger, men de gratis alternative veiene er ikke praktiske. Veldig mye 60-sone og veldig svingete, mens motorveien har 140km/t hvis det er tørt sommerføre. Å bruke 3 timer på en strekke du kan kjøre på 1,5 mot 250kr ekstra er aldri aktuelt.
Poenget var at du har et valg, det har du ikke i Norge når det gjelder bompenger.
Hvor mye betaler du forresten når du kjører på de flotte veiene i f.eks. Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland?
I Norge finnes også flere bomveier det finnes omkjøringsveier på.
Det tar ikke så fryktelig mye lenger tid å kjøre indre veien fra Stavanger til Oslo. Ta av fra Helleland og kjør til Arendal så har du spart noen bommer.
Kjør Drangedal når du kommer vestfra og skal til Lyngdal. Det er delvis grusvei som er kortere enn E39 og tar maks to minutter lengre tid. Det er jo ikke veldig høy standard på disse veiene, men er forholdsvis kjappe og uten bompenger.

THE

I Norge tar vi heller og setter bom på ny vei OG på den gamle veien som går parallelt slik at det er helt umulig å komme seg fram uten å betale bompenger. https://www.vegvesen.no/Europaveg/e6biriotta/Nyhetsarkiv/endelige-bomtakster-p%C3%A5-frya-sjoa
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emmern

Argumentasjonen til mange er:

Har du råd til en gjenstand til x kr, har du også råd til å betale 25% moms. Med andre ord hvis du har råd til x, har du også råd til 1.25x, som igjen betyr at du har råd til 1.56x og dermed 1.95x, osv. Det betyr at de tror at hvis du har råd til å kjøpe noe som koster mer enn null kroner, så har du uendelig med penger.  ;D
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA