Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilister er ikke interessert i bil?

Startet av PK snekker, onsdag 27. september 2017, klokken 11:30

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Agmuns på onsdag 11. oktober 2017, klokken 15:05
For å sette det i perspektiv: McLaren Honda har tidenes dårligste Formel 1-motor under "panseret", men teamet har allikevel klart å få bilen på pallen.

McLaren Honda har ikke vært på pallen! I hvert fall ikke i nyere tid. Og tidenes verste Formel 1-motor var vel å ta i litt vel hardt? Verste motor de tre siste årene kan jeg gå med på. En av de dårligste motorene i F1 var det Porsche som stod for.

Sitat
Edit: brått ble ikke rekorden så imponerende allikevel: den benyttet slicks som bør gi mange sekunder forsprang rundt en så lang bane og tiden er litt over sekundet raskere enn en helt ordinær Porsche 911 som kjørte på helt ordinære dekk du kan kjøpe til nesten enhver vanlig familiebil i Norge ...

Raskeste tiden jeg finner for 911 på https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/ er 7:12 Altså nesten halvminuttet bak Nio EP9
Ok. Sjekket litt nøyere. 911 GT2 RS kjørte på 6:47,3 i i høst. Men å kalle den en helt ordinært Porsche 911? Det er fremdeles halvminuttet ned til neste 911 på lista. https://www.porsche.com/norway/no/models/911/911-gt2-rs/911-gt2-rs/ Fra 3.545.000,-  :D :D Skulle gjerne hatt en jeg.

trykkertor

Sitat fra: gr på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 21:46
Jeg har brukt tusenvis av timer på bilinteresse, kanskje titalls tusen. Startet og drev et av de største norske nettstedene med bil som tema i mange år. Har leid Rudskogen og arrangert banedager, kjørt på forskjellige baner, med mange forskjellige biler og effektnivå.
...
...
Skal også være sagt at de herlige fine dagene da jeg før ville ut med grombil og finne svingete veier så vil jeg nå heller UT-UT, på tur, sykkel, et eller annet, i stedet for å sitte i en bil. Jeg ble spurt om hva drømmebilen min var her for bare noen dager siden, og hadde ingen. Klarte ikke stotre ut Pagani eller noe engang. Når skulle jeg brukt den?
...
...
Jeg har e-Golf fordi det er den jeg syns kjører best, på tross av at jeg aldri har hatt VW før. Det går faktisk an å ha det moro med den på svingete veier. i3 uaktuell på grunn av 4-seter. Har også TMX i bestilling, og det er ikke fordi det er en av de styggeste minivanene på markedet, men fordi det er den eneste...

Der ser du. Du bekrefter akkurat det trådstarter beskriver.
Straks en havner i en elbil blir ballene klippet av, testosteronnivået lik 0, og en bestiller seg noen par fotformsko.
En ser ikke lenger interessen for brølende svulmende motorer som hyler av maskulinitet.
En ser heller etter muligheten for å få bilen levert med app og aller helst hengerfeste.
For 90% av elbilfolket mener app og hengerfestet er må-ha-utstyr på en bil i dag.
:)  ;)  :D  ;D  :o

Agmuns

Sitat fra: Ferry på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:09
Sitat fra: Agmuns på onsdag 11. oktober 2017, klokken 15:05
For å sette det i perspektiv: McLaren Honda har tidenes dårligste Formel 1-motor under "panseret", men teamet har allikevel klart å få bilen på pallen.

McLaren Honda har ikke vært på pallen! I hvert fall ikke i nyere tid. Og tidenes verste Formel 1-motor var vel å ta i litt vel hardt? Verste motor de tre siste årene kan jeg gå med på. En av de dårligste motorene i F1 var det Porsche som stod for.

Min feil. Jeg skammer meg så mye over å være McLaren-fan i disse Honda-tider at jeg glemte at det faktisk var siste året med Mercedes - ikke første med Honda - at Magnussen tok en overraskende pallplassering i Australia. Jeg forsøker å leve på de få lysglimtene som finnes i en ellers beksvart epoke (som at Alonso har tatt en offisiell raskeste rundetid med det Honda-vraket).

PK snekker

#63
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 22:53
Er skikkelig motstander av å putte folk i egendefinerte bokser!

Elbilister er...........

Innvandrere er.........

Blir fordomsfullt og feil
[rant/of]

Er veldig vanskelig å lage en overskrift med litt glimt i øye som også skal provosere litt. Prøver å vekke noen føleser her. Som jeg har skrevet tidligere så er det ikke for å såre eller å trolle (kanskje litt trolling da). Men med få unntak så viser vel denne tråden at jeg i utgangspunktet har rett? Da er det kanskje ikke fordomsfullt hvis det faktisk stemmer. Jeg synes ikke det er feil å sette mennesker i bås heller jeg da, vi har alle våre grupper å interesser, det som isåfall blir feil er å rakke ned på de som har andre meninger enn deg(les alle ikke bare han jeg quoter)

Det er jo selvsagt greit å ha andre interesser enn bil, jeg liker også andre ting for eksempel fiske.
Ellers så liker jeg å lage ting med hendene enten i tre, metall eller plast. Jeg har stor sans for mekaniske ting og en forbrenningsmotor er for meg langt mer interessant enn en elmotor, men har stor forståelse på at andre ikke synes det eller bryr seg.

Det jeg prøver å oppnå er en generell høyere aktivitet på bil relaterte møter med elbilister. Hvorfor skal det være en slags krig når felles interessen bør være bil?

Snart må man faktisk slutte å si elbil, fosilbil, osv. og erstatte det med ett enklere ord nemlig bil. Til noens glede og andres sorg er det faktisk slik at det vil stoppe en dag med produksjon av forbrenningsmotorer, nøyaktig når det blir er vel umulig å si.

Men hvorfor ikke delta på slike møter så kanskje flere blir interessert og bytter tidligere?
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti


Amoss

Sitat fra: PK snekker på lørdag 14. oktober 2017, klokken 14:33
Men med få unntak så viser vel denne tråden at jeg i utgangspunktet har rett?

Hadde du tatt opp med generelle bilister - at "bilister ikke er interessert i bil", og satt de samme kriteriene for å definere "interessert" som du har gjort her, så hadde du også fått "bekreftet" dette på samme måte.

Det man her har snakket om virker for meg å være interesse for "gatebiler" og kulturen rundt dette, ikke interesse for biler generelt, og ikke noen av de mange andre sub-formene for bil-interesse, som f.eks. "veteranbiler", "amcars", "militærkjøretøy" og div. mer merkespesifikke eller andre smale grupperinger.

Så nei, denne tråden gir deg ikke noe holdepunkt for at elbilister er hverken mer eller mindre interessert i bil enn andre bilister. Ei heller at de er mer eller mindre interessert i *din* form for bil interesse enn øvrige bilister.

Selv er jeg svært interessert i biler, men eneste "banen" jeg noen gang har kjørt på er glattkjøringsbanen ifm. kjøreopplæring i sin tid :p Jeg har *en* gang vært tilskuer på ett drag-race, aldri på bil-løp dersom man ikke regner med "bakkeløp" med veteranbiler. De eneste formene for klubb-treff eller andre former for treff jeg har vært på har hatt noe med "amcar" å gjøre i en eller annen form. Fortrinnsvis av de eldre modellene...
Model S 85D

PK snekker

Sitat fra: Amoss på lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:13
Hadde du tatt opp med generelle bilister - at "bilister ikke er interessert i bil", og satt de samme kriteriene for å definere "interessert" som du har gjort her, så hadde du også fått "bekreftet" dette på samme måte.


Det er godt mulig du har helt rett, de fleste som har bil er nok ikke så interessert i bil generell og ser på det som noe man må ha for å kjøre fra A til B. Og det er greit det. Men min påstand vil være at de som er medlem i et bil forum har en ganske stor interesse for bil. Du nevner amcar forumet, tipper interessen er temmelig stor der?
Hvis du er medlem der kan du jo poste en lik post og se om du får svar om at jakt, tog og paragliding får så stor respons.  ;)

Er ikke elbil en sub-kultur?

Min definisjon av interesse for bil er: Bygge, kjøre og dra på bilrelaterte sammenkomster. Om det er drifting, veteranbil løp eller ett museum er vel ikke viktig.

Personlig synes jeg dragrace og drifting og gatebil er kjedelig. Jeg synes racing i sin reneste form er mest interessant å se på eller delta i.

Ellers så hender det jeg tar meg en tur å bare kjører litt for å koble i fra, men det er tydligvis ulovlig  :police:

Men bare motbevis meg dere, kjempe bra  :+1:

PS. Har sett tesla drifte videoen før, hvorfor er det ikke flere som kjører drifting med elbil? Må jo være en genialt oppsett med tanke på hvor enkelt det er å holde hjulspinn?
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Amoss

Sitat fra: PK snekker på lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:47
Men min påstand vil være at de som er medlem i et bil forum har en ganske stor interesse for bil.

Tja og nja... Det er flere grunner for å delta på ett forum. Noen kommer ditt fordi de har problemer med noe og vil få råd/tips fra mer erfarne brukere om hva man skal gjøre med det problemet (om det er noe å gjøre - og/eller om det egentlig er ett problem?). Selv er jeg her ikke basert på min interesse for *bil*, men min interesse/opptatthet av klima- og miljø-utfordringene vi står overfor, og en interesse for selve elektrifiseringen av bruksgjenstandene vi bruker for å forflytte oss fra A til B i hverdagen. Bilene (med stor "B") kan man finne frem i helgene :)

Sitat fra: PK snekker på lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:47
Du nevner amcar forumet,

Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg nevnte amcar *miljøet* (som forøvrig også er delt opp i flere sub-miljøer som classic cars, muskelbiler, vans, osv...). Er ikke med i noe forum i den forbindelsen. Men klart, er en fest i en lokal amcar klubb i kveld, kan spørre der ;)  Men behøver egentlig ikke spørre, kan gi deg svaret på forhånd:  85% vil si de er interessert i biler (resten er der kun for festen :p ), og ett par/tre personer borti hjørnet vil innrømme å ha vært på noe "gatebil"-relaterte arrangementer :p

Sitat fra: PK snekker på lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:47
Er ikke elbil en sub-kultur?

Helt klart. Men som jeg var inne på over - så kan det variere om interessen går på elbil eller elbil. Akkurat som det for noen kan variere om man liker AmCar eller AmCar...
Model S 85D

Ingeniøren

#68
Min erfaring fra BMW siden er i alle fall at der er relativt mange som er mer interessert i bil enn snittet, som for eksempel undertegnede. Noen har lagt ut verksted handboken for i3 som finnes på nett og verksted tråden er relativt stor men det skyldes mer at folk generelt er bil interessert enn at det er mye feil, noe det ikke er etter min erfaring.

Kan kjøre meg en tur for moro skyld og til nå gjør jeg stort sett all bilmekking selv, men bilstevner og klubber har aldri vært min greie...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cyber

Det mest påfallende med elbileiere er etterhvert blitt egen fortreffelighet ; at man ikke har kjøpt elbil pga  subsidiering og bompengebetalingsvegring, men pga miljøbevissthet. 
( En sammenblandet ønsketenkning av en svimlende økning av verdien på Teslaaksjer og fossilbransjens snarlige undergang gjør enkelte debattanters innlegg på elbilforumet svært underholdende og til tider svært naive - som utenforstående er det lett å noen ganger innta en noe overbærende holdning til de ivrigste og dessuten lure på hva de fylte livene sine med før de fikk sin ( el- ) bilinteresse ;
- og for en ( hovedsakelig Tesla- og Musk- ) interesse   :D )

Ferry

Sitat fra: cyber på lørdag 18. november 2017, klokken 12:42
Det mest påfallende med elbileiere er etterhvert blitt egen fortreffelighet ; at man ikke har kjøpt elbil pga  subsidiering og bompengebetalingsvegring, men pga miljøbevissthet.

Det er "ingen" elbileiere som hevder å ha kjøpt pga. miljøet! Det er bare noe eksospredikantene har funnet på. At folk benytter seg av økonomiske incentiver fordi det gir økonomiske fordeler burde ikke være noen overraskelse. Det er ingen som valgte diesel pga. miljø heller, det handler kun om drivstofføkonomi. Folk velger liten motor pga. økonomi også. Små motorer er pr. definisjon subsidiert, siden de har mindre avgift enn store.

DBR

Har idag en 24kw Leaf og ioniq i bestilling. Dette er bruksbil med lav kostnad.

I garasjen har jeg litt eldre sportsbil som det både bygges motor og understell til for å bruke på bane.

Selvom noen få kjøper elbil pga miljø så er det garantert bare 1% av dem som hadde kjøpt elbil hvis de var ca dobbel så dyr, som fleste bensin/dieselbiler er i landet her kontra andre land.

Og null stress å ha bilhobby/interesse og ha elbil.

Initium

Største fordelen med elbil, er at man slipper bli lei seg om den går i stykker.

Omtrent som tørketrommelen. Ingen blir jo lei seg om den går i stykker.

RangeRoveren min derimot.... ;D

geear

Sitat fra: trykkertor på torsdag 12. oktober 2017, klokken 01:31
Der ser du. Du bekrefter akkurat det trådstarter beskriver.
Straks en havner i en elbil blir ballene klippet av, testosteronnivået lik 0, og en bestiller seg noen par fotformsko.
En ser ikke lenger interessen for brølende svulmende motorer som hyler av maskulinitet.
En ser heller etter muligheten for å få bilen levert med app og aller helst hengerfeste.
For 90% av elbilfolket mener app og hengerfestet er må-ha-utstyr på en bil i dag.
:)  ;)  :D  ;D  :o
Haha, har ikke vært innom her og sett svaret, men ja, ikke sant. Jeg har dessverre like stort behov for hengerfeste enten jeg har fossil eller elbil, og ønsket om trådløs kupévarmer oppstod allerede da jeg hadde en Land Rover med webasto for mange år siden. Det eneste som har endret seg er at det nå er akseptabelt å plugge bilen til noe, for med fossilbil var Defa helt uaktuelt, orket ikke drive å plugge den inn! Forskjellen er at med elbil så følger "Webasto" med på kjøpet.. ;)
Føler ikke at noen av disse behovene har oppstått etter elbilens inntog.

Har dessverre ikke fotformsko og kan ikke skryte på meg et par Ecco engang. ;)

cra

App er definitivt et must på en hvilkensomhelst bil i dag, ikke bare elbil. HEngerfeste har jeg oppdaget at jeg klarer meg fint uten. Når det gjelder hylig så er min erfaring at det er sturt sett unger og kvinnfolk som gjør slikt, og det er ikke spesielt maskulit. Jeg synes synd på dem som trenger bilen for å føle seg maskuline, men de finnes sikkert.  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA