Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

ModelS_Oslo88

Jøss, det er nesten som jeg ikke tror på det jeg leser.. AP er plutselig i mot å øke skatter.. kanskje han Giske er ikke så ille likevel ;)

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/12/2046/Politikk/trond-giske-nuller-ut-aps-tesla-kutt

TeslaModelX

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:55
Jøss, det er nesten som jeg ikke tror på det jeg leser.. AP er plutselig i mot å øke skatter.. kanskje han Giske er ikke så ille likevel ;)

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/12/2046/Politikk/trond-giske-nuller-ut-aps-tesla-kutt

Ikke la deg lure ;)

Stikkkontakt

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:55
Jøss, det er nesten som jeg ikke tror på det jeg leser.. AP er plutselig i mot å øke skatter.. kanskje han Giske er ikke så ille likevel ;)

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/12/2046/Politikk/trond-giske-nuller-ut-aps-tesla-kutt

Det står vel strengt tatt at han ikke mener noe om det. Men det sitter vel langt inne å være enig med Regjeringen, så om regjeringen kommer AP i møte så endrer AP standpunkt for å prinsipielt være uenig.

mrdain

"trenger ikke mene det samme som i fjor".. Politikere i et nøtteskall.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


tibber73

Sitat fra: sfinxern på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:27
Uten å ha fått lest veldig mye rundt statsbudsjettet enda, så registrerer jeg at det også kommer økte avgifter for både hybrider og lade-hybrid.

MEN, hva er status på fossilbilene? Får de noen økte avgifter? Eller er det så latterlig at de er skjermet?!
Jeg tror alle får økte avgifter:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48771

Små plugin-hybrider får 0,- ekstra (Passat GTE, Prius, osv)
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

sfinxern

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:51
Avgiften for elbil regnes ut etter følgende mønster.
Vektavgift basert på 77% av bilens vekt minus den negative CO2-avgiften man får med 0 i utslipp.
En elbil på 2500 kilo får dermed 160.941 kr i vektavgift minus 78.139 kr i negativ avgift.
En plug-in på 2500 kilo får samme vektavgift, men fra og med 1.juli må PHEV ha 50km eller mer  i typegodkjent elektrisk rekkevidde for å få 23% fradrag i vekten.
For øvrig er  vektavgiften på en dieselbil på 2500 kilo ca 301.000 kroner.

Og om noen er i tvil: En Tesla XP100D har fremdeles momsfritak på ca 300.000 kroner. Det er på en måte penger det også.

Skjønner, men likevel så økes da differansen mellom en fossilbil og en elbil i det segmentet, som igjen gjør det mer attraktivt for folk å kjøpe fossilbil i stedet for elbil. Og dette er jo på et tidspunkt hvor vi er langt fra målet i konverteringen til elbiler totalt sett.
Skulle det i det minste hengt litt på greip, burde de også økt kostnadene på fossilbilene, men da er man vel rett i hjerte av "familiepolitikken" til de blå-blå (aller helst FRP). Selv om de ikke ser familiebehovet på en elbil med nok plass og rekkevidde..
Vi får vel da bare gå inn i en periode hvor elbilsalget stuper og fossilbilsalget øker tilsvarende. Så får vi vente til politikerne skjønner effekten av denne avgiften før de om et år eller to snur avgiftspolitikken igjen. Så får hvert fall oljenæringen en liten luke til å pumpe ut litt mer diesel og bensin i Norge også hehe :blank:.

Men.. dette er diskutert i det uendelige her nå, så skal ikke kaste mer ved på bålet.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

ModelS_Oslo88


Domis

Dette avgift pålegget burde vel strengt tatt kun gjelde ved kjøp av nye biler i 2018, og ikke de som har kjøpt bil i 2017 ved levering tidlig 2018. Finner ikke logikken i dette. Tesla burde dekke de 70000,- hvis dette blir et tilfelle da deres kunder har bundet seg til en avtalt pris.

Jeronan

#128
Sitat fra: Domis på torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:58
Dette avgift pålegget burde vel strengt tatt kun gjelde ved kjøp av nye biler i 2018, og ikke de som har kjøpt bil i 2017 ved levering tidlig 2018. Finner ikke logikken i dette. Tesla burde dekke de 70000,- hvis dette blir et tilfelle da deres kunder har bundet seg til en avtalt pris.

Nope. In each contract there is a fine description, that car sellers are not responsible for unexpected increases in MVA or taxes, after the contract is signed and before the car is delivered.

This is pretty much standard included in all car contracts! Fosil, hybrid or electric. Doesn't matter.
The extra costs fall solely on the buyer!

You have all rights to cancel the contract, but will loose your 30.000 NOK deposit.

Tesla does however offer you the chance to switch to inventory and transfer your deposit, if your car is delayed.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vegard Winther

Tror og håper hele greie er politisk strategi og at dette er en forhandlingssak som kan gi V (og KrF) en politisk seier mot at de gir støtte i en eller annen sak regjeringa prioriterer høyere. Det er jo litt merkelig, det har ikke vært et knyst om noe lignende fra regjeringa gjennom hele valgkampen, tvert imot. Og så plutselig. Forhanlingsfor?

Jeronan

#130
Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:20
Tror og håper hele greie er politisk strategi og at dette er en forhandlingssak som kan gi V (og KrF) en politisk seier mot at de gir støtte i en eller annen sak regjeringa prioriterer høyere. Det er jo litt merkelig, det har ikke vært et knyst om noe lignende fra regjeringa gjennom hele valgkampen, tvert imot. Og så plutselig. Forhanlingsfor?

The EU recently ruled that Norway is breaking the EEG rules with the MVA free on Electric cars as its anti-competitive. ( read hurting the oil industry and conventiinal car industry, who are lining up their pockets )

So it could well be that this weight tax is a ploy to please Brussels /Facepalm
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ludwig_holberg

Nei, EU har ikke sagt noe slikt. ESA (som håndhever regelverket i EØS-avtalen, og som samarbeider tett med Kommisjonen i EU) har varslet at mva-fritaket muligens må justeres ila ett til fem år, eller deromkring. Men altså ikke signalisert noe annet enn at det kan videreføres inn i 2018.

Jeronan

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:32
Nei, EU har ikke sagt noe slikt. ESA (som håndhever regelverket i EØS-avtalen, og som samarbeider tett med Kommisjonen i EU) har varslet at mva-fritaket muligens må justeres ila ett til fem år, eller deromkring. Men altså ikke signalisert noe annet enn at det kan videreføres inn i 2018.

ESA, EØS, EU...... all the same sadly. All fat pigs sitting in Brussels hoarding tax payer cash. /shrug
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Jeronan

Sitat fra: Avh på fredag 13. oktober 2017, klokken 04:07
Slapp av folkens!
https://www.dagbladet.no/nyheter/faktisk-helt-feil-tesla-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien/68783904

They are politicians. They don't care about facts and research. Only when it suits them.

There was already a similar report and article by Statsvegvesen back in 2013 that said that only heavy load truck traffic damages the roads.
Was completely ignored!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA