Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Brede

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:36
Litt søtt at elbilfolket plutselig engasjerer seg mot vektavgiften som har vært der i 21 år og plutselig er feil når den rammer en elbil.

Her på forumet er jeg imot vektavgift på elbiler.
På Toyota Land Cruiser-klubbens forum er jeg imot vektavgift på Land Cruiser.
På Land Rover-klubbens forum er jeg imot vektavgift på Land Rover.
Vektavgift er og blir en vits.

At det er søtere at jeg er imot avgift her inne enn på fossilforumene får nå bli din sak.  ;D

Avh

Sitat fra: tiger`n på fredag 13. oktober 2017, klokken 19:22
Sitat fra: Avh på torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:12
Hva med Volvo XC90 ? «Værstingen» der kommer på over 2,7 tonn. Er den vektskattelagt allerede? Hvis ikke blir hele den nye avgiften et latterlig skuespill?
Det er greit at du er irritert, men du trenger ikke lyve.
Dette er vekten for en tilfeldig valgt xc90 T8. Egenvekt- 2205 kg.
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=VH85871
Irritert var jeg ikke. Bomma litt begge to ifølge Volvo: https://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/xc90/specifikationer
8-stegad Geartronic™-automatlåda, AWD:   
2500 kg
2520 kg
2470 kg
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Knut Røe

Jeg stoler mest på det som står i vognkortet, altså 2205 kg.

sfinxern

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

DrNox

Tror ikke denne vektavgiften er økonomisk motivert. Det er ikke engang en dråpe på statsbudsjettet..Man kan jo så lett hente inn store penger andre plasser..
Litt symbolpolitikk og kanskje bare et forhandlingskort/hestehandelsak som andre skriver. Vi får se.

Kanskje man vrir systemet for å støtte europeisk industri. De andre bilene vi venter på EQ, I-pace, E-tron, får nå tid til å gjøre grep, slik at de kan komme seg mest mulig unna vektavgift, og dermed ta innersvingen på Tesla X.

For min egen del er bortfall av superrenten og "tesla-straffeskatten" gode grunner til at jeg nå kryper tilbake til TM3 tråden der jeg vel hører. Til nøds drømme litt i Tesla S trådene :D



pers1

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Avh

Sitat fra: tiger`n på søndag 15. oktober 2017, klokken 22:01
Jeg stoler mest på det som står i vognkortet, altså 2205 kg.
Hehe ja for bilprodusentene vet vi fra før at vi ikke kan stole på  ;D
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

RSG

Jeg har en Tesla S 85D som firmabil, visst den nye avgiften kommer, må jeg da skatte mer?

Taffelman

Ja, men ikke pga avgiften. Det er et eget forslag om å fjerne elbilfordelen ved firmabilbeskattning. Det er en egen tråd her: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36152.0.html
X75D
TM3 LR AWD

Paul

Er på ferie nå, det var mye snakk om at  ny vekt avgift kommer for elbiler over 2000kg, men vet ikke om den forlsagg  er vedtatt for 2018 eller ikke?

Vhagar

Det er nok ikke vedtatt enda nei, før det skjer så er det mye som skal på plass. Du kan forvente at et endelig svar foreligger i desember. Tidligere om partiene skulle være heldige og bli enig fortere, men det er vel heller tvilsomt.
Se ellers "timeplanen" her: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Statsbudsjettet/statsbudsjettet-2018/arbeidsplan/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

oleredv

2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

nie

@oleredv
Helt enig.
Mye både smart, fornuftig og logisk i dette resonnementet.
Problemet er jo bare at politikerne må utforme en politikk som sanker stemmer både hos de mindre smarte, ufornuftige og irrasjonelle velgerne.
Det er litt av årsaken til at politikerne kommer med såpass mange rare forslag.

Amoss

Interessant vinkling...  I stedet for å gå krangle om Tesla "skatten" - som FrP vet at er uspiselig for mellompartiene - så svarer KrF her med ett annet forslag som de vet er uspiselig for FrP ;)

... enden på visa blir som flere her har spådd - ballen legges død. ... og om det misslykkes, så beholdes i alle fall balansen mellom El og fossil. Men ser dette først og fremst som ett forhandlingskort til budsjett-kabalen.


https://www.dagbladet.no/nyheter/krf-vil-la-tesla-avgiften-besta-hvis-ogsa-bensinbiler-gjores-dyrere/68845435
Sitat
KrF vil la Tesla-avgiften bestå, hvis også bensinbiler gjøres dyrere

- Synes vi har funnet en genial løsning, sier Knut Arild Hareide.

(Dagbladet): KrF la i dag fram sitt alternative statsbudsjett. Her blir det klart at KrF er villig til å la økningen på engangsavgiften på tyngre elbiler, den såkalte Tesla-avgiften, som regjeringen har foreslått, bli stående.

Til gjengjeld vil de øke avgiften som beregnes ut fra CO2-utslipp på nye biler, slik at de mest forurensende bilene blir dyrere.
Model S 85D

geear

Selv syns jeg denne er så fin: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/krf-snur-om-tesla-skatten/a/24177005/

– Hvis KrF vil ha en ytterligere skjerpelse for bensin- og dieselbilene, så er ikke det en god idé. Det er allerede store avgifter på fossilbilene, derfor er det uaktuelt for Frp å innføre enda en avgift, sier Frps finanspolitiske talsmann, Helge André Njåstad.

Det kunne de jo tenkt på før de selv ville innføre enda en avgift... forskjellen er bare at det var på elbil og ikke fossilbil. FRP burde heller bruke energi på å holde avgiftsnivået nede, og eventuelt redusere det. Selv de må skjønne at hvis de øker avgiftsnivået på elbiler så må også fossilnivået øke om en skal ha nubbesjanse til å klare nullutslippsmålet i 2025 - om ikke en eller annen idiot finner ut at fossilbiler skal forbys for å nå målet...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA