Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Red_Harvest på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:52
Det er en så ekstrem forenkling... blir for dumt rett og slett. Rart folk i slike posisjoner ikke har tatt innover seg rapporten til TØI som har vært gjengitt i Teknisk Ukeblad.

Denne SSB forskeren det er snakk om er ett velkjent "elbil-troll". Har tidligere gang på gang gått ut i media - under full tittel som SSB forsker - med private menings-innlegg om hvor dumt det er å bytte ut fossilbilen med elbil, da alle heller burde bruke sykkel (sånn grovt sett). SSB har ved enkelte anledninger nektet å vedkjenne seg disse meningsytringene som offisielle SSB uttalelser når de har blitt konfrontert med dette.

At han griper fatt i ett hvert halmstrå som kan virke negativt for elbiler bør ikke overraske noen. At VG derimot har valgt å be ham om en uttalelse i denne forbindelsen - en uttalelse de altså så klart visste på forhånd hva ville gå ut på - er derimot mer interessant, og viser klart hvor VG står i denne saken - evnt. hvor de tror deres lesere står :p
Model S 85D

Knut Røe

Sitat fra: Avh på torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:12
Hva med Volvo XC90 ? «Værstingen» der kommer på over 2,7 tonn. Er den vektskattelagt allerede? Hvis ikke blir hele den nye avgiften et latterlig skuespill?
Det er greit at du er irritert, men du trenger ikke lyve.
Dette er vekten for en tilfeldig valgt xc90 T8. Egenvekt- 2205 kg.
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=VH85871

Oddaa

Sitat fra: tiger`n på fredag 13. oktober 2017, klokken 19:22
Sitat fra: Avh på torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:12
Hva med Volvo XC90 ? «Værstingen» der kommer på over 2,7 tonn. Er den vektskattelagt allerede? Hvis ikke blir hele den nye avgiften et latterlig skuespill?
Det er greit at du er irritert, men du trenger ikke lyve.
Dette er vekten for en tilfeldig valgt xc90 T8. Egenvekt- 2205 kg.
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=VH85871
Og ja, XC90 er vektskattelagt allerede. I likhet med alle biler unntatt elbiler. Avgiften på XC90 vil også øke om forslaget blir vedtatt da den har elrekkevidde under 50 km.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Vegard Winther

Bortsett fra dette med Tesla-avgiften, så er det en del gode poeng her, synes jeg. (Nesten så han har et lite poeng angående Tesla-avgiften også, selv om jeg ikke er enig.)

https://www.dinside.no/motor/spill-for-galleriet/68785654#_ga=2.167521342.1225054387.1507806737-1908095466.1492678367


mrdain

Sitat fra: Vegard Winther på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:26
Bortsett fra dette med Tesla-avgiften, så er det en del gode poeng her, synes jeg. (Nesten så han har et lite poeng angående Tesla-avgiften også, selv om jeg ikke er enig.)

https://www.dinside.no/motor/spill-for-galleriet/68785654#_ga=2.167521342.1225054387.1507806737-1908095466.1492678367
"De foreslåtte endringene for elbil vil gjøre en gjennomsnitts Tesla Model X P100 rundt 8 prosent dyrere i innkjøp, og vi snakker da om biler til over en million kroner"

Irriterende lesing mange av disse forståsegpåerne kommer med. Ser mange som bruker dette millionbil-argumentet (som om en X P100 noen gang vil bli gjennomsnittlig), når sannheten er at mange barnefamilier strekker seg langt opp i 7-800k for å få kloa i en X. Da er ikke 50-60k ekstra bare småpenger som han skal ha det til.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


arve

Sitat fra: Vegard Winther på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:26
Bortsett fra dette med Tesla-avgiften, så er det en del gode poeng her, synes jeg. (Nesten så han har et lite poeng angående Tesla-avgiften også, selv om jeg ikke er enig.)

https://www.dinside.no/motor/spill-for-galleriet/68785654#_ga=2.167521342.1225054387.1507806737-1908095466.1492678367

Skulle til å dele denne selv. Meget bra skrevet, også om vektavgift på elbil, selv om dette med å trekke frem p-modellen selvsagt er litt på kanten.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

Vhagar

Ikke enig, det er suppe fra ende til annen.
Først nevnes det en P100D og at det er en bil til over millionen, så nevnes det en S og at den får avgift på under 10 tusen. Dette er bevisst for at folk skal lese "bil til 1 mill får 10 tusen i avgift og folk syter", flau journalistikk.

Og jo, mange som kjøper Model X bruker lang tid på å bestemme seg, budsjetter må gå opp for de fleste av oss. Hadde jeg hatt 70 tusen ekstra så hadde jeg gått for 100D i stede for 75D. Nå blir det trolig 70 tusen mindre å bruke på norske bønder (mat) og norske kunstnere (kultur) de neste 10 årene. For jeg tar det ikke fra sparebudsjettet mitt.

Hadde de skrudd opp MVA og ikke begrunnet dette med vekt, som jo er tilbakevist av ekspertene, så hadde det vært enklere å svelge. Men en avgift basert på løgn er litt drøy.

Vekt har ikke noe med luksus å gjøre, men nytte som i rekkevidde som alle utenfor ring 3 er avhengig av i dette landet. Skal elbiler erstatte dieselbilene så må de kunne være konkurransedyktige, pr i dag betyr det store batteri som betyr høy vekt. Til nå er det bare Tesla som har en slik elbil. Om den ikke har livets rett i Norge så får politikerene øke farten i kommunesammenslåingen og sørge for raskere sentralisering slik at alle kan klare seg med småbilene med noen kilometers rekkevidde.

At de fjerner goder er ikke noe problem, det gjør bare elbilen likestilt med andre biler på bruk. Og det er jo noe alle tidligere har sagt de vil, skatt bruken. Avgifter basert på løgn gir en såpass stor aversjon at jeg tipper det glatt påvirker både salget og interessen fra de nye.

At plugin hybridene sniker seg unna er et langt større problem, det er biler som nesten burde vært forbudt.

Jeg er trolig ikke en typisk elbilkjøper, jeg gjør det ikke for miljøet/klimaet. Det handler ene og alene om at budsjettet ser vesentlig bedre ut med elbil. Nå vil den fordelen være eliminert de neste 6 årene for min del. Så hadde bilen hatt denne avgiften når jeg bestilte den så hadde jeg fortsatt å kjøre diesel med god samvittighet.

Dette var det politikerene håpet på, at elbil skulle gi fordel i folks budsjett, for å nå målene sine om nullutslipp fra nybilsalget. Nå kan de bare drømme om å nå målet sitt. Andelen vil stige, for det er mange som nøyer seg med de små bilene og noen har det som bil nr 2. Men det vil alltid være noen som har behov for større biler som nå aldri vil velge elbil.

Jeg tro likevel at dette er et kalkulert punkt i statsbudsjettet som forsvinner utover høsten.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

teslashrink


jokke

Sitat fra: Vhagar på lørdag 14. oktober 2017, klokken 00:52
Ikke enig, det er suppe fra ende til annen.
Først nevnes det en P100D og at det er en bil til over millionen, så nevnes det en S og at den får avgift på under 10 tusen. Dette er bevisst for at folk skal lese "bil til 1 mill får 10 tusen i avgift og folk syter", flau journalistikk.

Og jo, mange som kjøper Model X bruker lang tid på å bestemme seg, budsjetter må gå opp for de fleste av oss. Hadde jeg hatt 70 tusen ekstra så hadde jeg gått for 100D i stede for 75D. Nå blir det trolig 70 tusen mindre å bruke på norske bønder (mat) og norske kunstnere (kultur) de neste 10 årene. For jeg tar det ikke fra sparebudsjettet mitt.

Hadde de skrudd opp MVA og ikke begrunnet dette med vekt, som jo er tilbakevist av ekspertene, så hadde det vært enklere å svelge. Men en avgift basert på løgn er litt drøy.

Vekt har ikke noe med luksus å gjøre, men nytte som i rekkevidde som alle utenfor ring 3 er avhengig av i dette landet. Skal elbiler erstatte dieselbilene så må de kunne være konkurransedyktige, pr i dag betyr det store batteri som betyr høy vekt. Til nå er det bare Tesla som har en slik elbil. Om den ikke har livets rett i Norge så får politikerene øke farten i kommunesammenslåingen og sørge for raskere sentralisering slik at alle kan klare seg med småbilene med noen kilometers rekkevidde.

At de fjerner goder er ikke noe problem, det gjør bare elbilen likestilt med andre biler på bruk. Og det er jo noe alle tidligere har sagt de vil, skatt bruken. Avgifter basert på løgn gir en såpass stor aversjon at jeg tipper det glatt påvirker både salget og interessen fra de nye.

At plugin hybridene sniker seg unna er et langt større problem, det er biler som nesten burde vært forbudt.

Jeg er trolig ikke en typisk elbilkjøper, jeg gjør det ikke for miljøet/klimaet. Det handler ene og alene om at budsjettet ser vesentlig bedre ut med elbil. Nå vil den fordelen være eliminert de neste 6 årene for min del. Så hadde bilen hatt denne avgiften når jeg bestilte den så hadde jeg fortsatt å kjøre diesel med god samvittighet.

Dette var det politikerene håpet på, at elbil skulle gi fordel i folks budsjett, for å nå målene sine om nullutslipp fra nybilsalget. Nå kan de bare drømme om å nå målet sitt. Andelen vil stige, for det er mange som nøyer seg med de små bilene og noen har det som bil nr 2. Men det vil alltid være noen som har behov for større biler som nå aldri vil velge elbil.

Jeg tro likevel at dette er et kalkulert punkt i statsbudsjettet som forsvinner utover høsten.
Bra skrevet.
Jeg har bestilt x75d med kun autopilot som tilvalg, 716000kr. Det er ganske langt unna 1 million.
Vurderer diesel bil isteden

jlan

Hvis denne vektavgiften skulle hatt noe med veislitasje og sikkerhet å gjøre, så burde den vel vært beregnet ut fra aktuell totalvekt og kjørte km.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sfinxern

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Stikkkontakt

Litt søtt at elbilfolket plutselig engasjerer seg mot vektavgiften som har vært der i 21 år og plutselig er feil når den rammer en elbil. Det er vel dobbelt så galt at en fossilbil på 2500 kilo betaler dobbelt så høy vektavgift som en elbil på 2500 kilo? Forutsatt at vektavgiften ikke har noe med slitasje på veien å gjøre..

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:36
Litt søtt at elbilfolket plutselig engasjerer seg mot vektavgiften som har vært der i 21 år og plutselig er feil når den rammer en elbil. Det er vel dobbelt så galt at en fossilbil på 2500 kilo betaler dobbelt så høy vektavgift som en elbil på 2500 kilo? Forutsatt at vektavgiften ikke har noe med slitasje på veien å gjøre..

Jeg har alltid argumentert mot vekt- (og hk-) avgift på fossilbiler også. Avgifter bør legges på utslipp, ikke på alle andre mulige rare parametre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Red_Harvest

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:36
Litt søtt at elbilfolket plutselig engasjerer seg mot vektavgiften som har vært der i 21 år og plutselig er feil når den rammer en elbil. Det er vel dobbelt så galt at en fossilbil på 2500 kilo betaler dobbelt så høy vektavgift som en elbil på 2500 kilo? Forutsatt at vektavgiften ikke har noe med slitasje på veien å gjøre..
Two wrongs don't make a right.

Det er kanskje på tide å gjøre noe med vektavgiften på generelt grunnlag? Dette har ikke noe med "elbilfolket" å gjøre, men om å narre folk til å betale for noe som ikke er en reell årsak/sammenheng. Det burde heller vekke folket om at avgiften er meningsløs, bortsett fra at staten drar inn masse cash :)

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk


jlan

#164
Varebiler og bobiler betaler av en eller annen grunn bare en femtedel i vektavgift i forhold til personbiler. Det er nok ikke lenge før vi får se Teslaer med grønne skilt..

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/avgiftssatser-2018/id2575160/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA